zákon vrátený vláde na dopracovanie, predniesol koaličný partner, predseda ZRS J. Ľupták a podporil ho aj M. Ftáčnik (SDĽ), pretože potreba niektorých častí novely podľa jeho slov nie je dostatočne odôvodnená. Týka sa to predovšetkým zriaďovania vyšších odborných škôl, statusu stredných odborných učilíšť a problematiky právnej subjektivity škôl, ktorá by mala byť v terajšej situácii len možnosťou a nie povinnosťou. Zákon by mal podľa ministerky E. Slavkovskej riešiť tri hlavné oblasti, a to predĺženie povinnej deväťročnej školskej dochádzky na desať rokov. Okrem toho sa novela zaoberá zriaďovaním vyšších odborných škôl a upresňuje podmienky získania právnej subjektivity pre základné školy. M. Ftáčnik sa v rozprave vyjadril, že "zmyslom zákona malo byť riešenie, či základné školy musia alebo nemusia byť právnymi subjektmi do 31. 12. 1997. Keby sa bolo ministerstvo školstva sústredilo na túto otázku a riešilo zavedenie deviateho ročníka a legislatívne ho upravilo spoločne s desaťročnou povinnou školskou dochádzkou, tak diskusia by bola podstatne kratšia," zdôraznil vo svojom vystúpení. Diskusiu v pléne rozprúdil aj návrh Z. Lazarovej, aby bolo na školách s vyučovacím jazykom národnostných menšín zavedené bilingválne vyučovanie, teda učivo by sa prednášalo jeden týždeň v jazyku menšiny a druhý týždeň v slovenčine. Potrebu tohto návrhu odôvodňovala tým, že predovšetkým absolventi škôl s vyučovacím jazykom maďarským po ich absolvovaní neovládajú štátny jazyk na dostatočnej úrovni. Poslankyňa Lazarová tvrdila, že tento návrh by dokázal zabezpečiť integráciu menšín do spoločnosti a zároveň by im umožnil zachovanie národnej identity.
Autor: SME - dio, sp