BRATISLAVA (SME - rf) - Za macošský prístup vlády k železniciam, ktorý nemá v Európe obdobu, označil predseda Nezávislých kresťanských odborov - sekcie železnice Jozef Micsinai skutočnosť, že vláda navrhuje vyčleniť zo štátneho rozpočtu na rok 1998 iba 250 miliónov na rekonštrukciu železničných dopravných ciest. Štátny tajomník ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií D. Szabó priznal, že nie je politická vôľa navŕšiť dotáciu pre železnice a v prípade uvedených 250 miliónov ide o minimum na udržanie systému. Kresťanskí odborári si myslia, že odvaha D. Szabóa, ktorý nedávno na odbornej konferencii o železniciach vyhlásil hneď po svojom prejave o strategickom postavení železníc v SR, že prioritou je výstavba diaľnic, je prinajmenšom obdivuhodná. Generálny riaditeľ ŽSR M. Lazar upozornil, že hlavným nedostatkom železníc v SR je nízka úroveň traťových rýchlostí. Z celkovej dĺžky tratí iba 8,4 percenta vyhovuje pre rýchlosť 120 km/h. Európsky štandard je minimálne 160 km/h, ktorý sa už bežne využíva aj v nákladnej preprave. Dotáciu zo štátneho rozpočtu - 250 mil., pred časom v televíznej debate Kroky označil za "veľmi biednu". Na rekonštrukciu jedného kilometra trate, aby spĺňala medzinárodnú normu UIC, je potrebných asi 15 mil. Sk, čiže za 250 mil. je možné zrekonštruovať 16,6 km trate. Na Slovensku je v súčasnosti 3665 km tratí. Na súčasnej celkovej zlej situácii ŽSR sa však podpísalo aj bývalé vedenie, ktoré menoval vtedajší minister A. Rezeš. Vedenie ŽSR podpisovalo nevýhodné prepravné zmluvy, nevýhodné krátkodobé finančné výpomoci a úvery, z čoho profitovali najmä vrcholoví pracovníci ŽSR a ministerstva. V súčasnosti sa prípadom zaoberajú orgány činné v trestnom konaní. Len za rok 1996 prezentovalo bývalé vedenie stratu na ŽSR vo výške 0,495 milióna Sk, no v skutočnosti bola podľa slov nového riaditeľa M. Lazara až 2,6 miliardy.
Autor: SME-rf