BRATISLAVA (SME - rf) - Štátny tajomník ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií Dezider Szabó včera na odbornej konferencii Súčasnosť a perspektívy železníc na Slovensku uviedol, že do roku 2010 by bolo potrebné na rozvoj železníc investovať vyše 70 miliárd korún. Má ísť najmä o rozvoj pre udržanie konkurencieschopnosti Železníc SR (ŽSR) so železnicami susedných krajín, aby tok tovarov smeroval cez SR. Odborársky predák I. Sedláček však upozornil, že je to práve štát, ktorý brzdí rozvoj železníc, pretože neuznáva oprávnené požiadavky ŽSR, aby v plnej miere uhradil straty vzniknuté výkonmi ŽSR vo verejnom záujme. Podľa Sedláčka predstavuje dlh štátu voči železniciam už 9 miliárd, pričom tohto roku údajne neuhradí straty za viac ako 3 miliardy. Navyše dotácia na rekonštrukciu železničných dopravných ciest zo štátneho rozpočtu na budúci rok predstavuje iba 250 miliónov korún a na podporu kombinovanej dopravy 60 miliónov. Na otázku, či teda bude ministerstvo presadzovať zvýšenie dotácií zo štátneho rozpočtu na rozvoj, D. Szabó odpovedal, že urobili všetko pre to, aby sa dotácia navŕšila. Dodal, že v prípade navrhovanej dotácie ide o "minimum na udržanie systému". Generálny riaditeľ ŽSR M. Lazar uviedol, že "finančné krytie formou štátnej dotácie je nedostatočné, pretože v súčasnosti sa preferuje výstavba diaľnic. Nazdávam sa, že štát by mal byť ústretovejší pri zabezpečovaní financovania tratí zaradených do medzinárodných dohôd. Každé ďalšie odďaľovanie týchto problémov bude mať za následok vynechanie SR z európskych dopravno-prepravných štruktúr".
Autor: SME-rf