Milan Dobeš: Biely maják, 1967. |
om moderného umenia a zo súkromných zbierok, čo je na Slovensku zatiaľ vzácne ojedinelé.
Myšlienka vsadiť umenie konštruktivizmu a neokonštruktivizmu do domu s laténskymi nálezmi, gotickými základmi, stopami renesančnej prestavby a barokovou fasádou moderným inštaláciám nijako neprekáža. Naopak, je zaujímavé, keď sa stredoveký princíp práce so svetlom v interiéri architektúry výrazovo prelína so svetlom tak, ako ho chápu a používajú konštruktivisti.
Tri podlažia múzea patria stálej zbierke svetového konštruktivizmu s viac ako 200 exponátmi grafík, koláží a sôch a predovšetkým stálej expozícii diel Milana Dobeša.
Milan Dobeš (29. júla 1929, Přerov) vyštudoval VŠVU v Bratislave. Tvorbe vizuálno a svetelno-kinetických objektov sa začal venovať v roku 1960. Odvtedy sa ako rešpektovaný predstaviteľ konštruktivizmu zúčastnil mnohých významných výstav doma i v zahraničí.
Múzem Milana Dobeša má jedno podlažie vyhradené aj pre aktuálne výstavy. Predstavovanie osobností konštruktivizmu zahájilo múzeum výstavou Sonii Delaunay. Odvtedy si návštevníci mohli pozrieť diela Bruna Munariho, Josefa Albersa, Maxa Billaw, Lucia Fontanu či Victora Vasarelyho, výbery 33 protagonistov avantgardy, 22 z budúcnosti pre bu-dúcnosť Vukovaru a aktuálnu výstavu 40 grafika opera prima, ktorá potrvá do 15. septembra. (mi)