Alexandr Pavlovskij na vernisáži v bratislavskej Galérii Veža. FOTO SME - PAVOL MAJER |
všetci sedia pred mólom a stláčajú spúšť tvárou v tvár defilujúcim modelkám, ruský fotograf Alexandr Pavlovskij na ne čaká v zákulisí.
"V zákulisí narazíte na rovnaké situácie ako napríklad na ulici. Rozdiel je v tom, že modelky sa tu pohybujú v obmedzenom priestore, a tak môžete viac času venovať formálnemu riešeniu snímky," povedal nedávno pre český časopis Fotovideo Pavlovskij. V stredu v bratislavskej Galérii Veža otváral svoju výstavu z takýchto prehliadok pod názvom Fashion in Moscow - Backstage 2001 - 2005.
Okolo šesťdesiat čiernobielych snímok zachytáva ruské modelky, ich zavesené šaty a doplnky pred či po výstupe na prehliadke. Pavlovskij pred divákom odkrýva nový, nepoznaný svet plný uvoľnenosti, kde vládne dobre organizovaný chaos a zvyčajne kamenné tváre náhle získavajú spontánne výrazy. Hanblivý smiech, sústredenie pri posledných úpravách, rýchle občerstvenie minerálkou, pózy zdeformovaných postáv oblečených do absurdných kostýmov. Nič sa nearanžuje.
"Je to pocta modelkám," prezradil po bratislavskej vernisáži autor snímok. "Často bývajú unavené, kontrolujú fotografov, či dodržiavajú pravidlá. Treba si zachovávať odstup," tvrdí. V rámci etiky svojej práce dodržiava zásadu nefotografovať napríklad vyzlečené manekýnky.
Akreditácie do zákulisia veľkých prehliadok získava Pavlovskij vďaka dlhodobej spolupráci s prestížnymi módnymi časopismi ako Vogue, Playboy, Jalouse alebo GQ, ktoré však, paradoxne, čiernobiele snímky veľmi nezaujímajú. "Áno, preferujem čiernobielu fotografiu, záleží však od druhu prehliadky." Farebnú a čiernobielu fotografiu považuje za dva odlišné typy a podľa vlastných slov ich nemieša.
Alexandr Pavlovskij (1966) pracuje ako fotograf vo voľnom povolaní. Mnoho snímok vytvára na svojich cestách po Európe a Rusku a aj svoju návštevu Bratislavy využije na reportáž o meste pre istý ruský magazín.
DOROTA KRÁKOVÁ
Z výstavy Alexandra Pavlovského. |