Na albume Devils & Dust sa americký pesničkár Bruce Springsteen vrátil ku komornejšiemu akustickému zvuku. Producentom nahrávky je Brendan O'Brien. FOTO - ČTK/AP |
Bruce Springsteen: Devils & Dust l Columbia 2005 l 12 skladieb + DVD
Bruce Springsteen a akustická gitara, postupne podfarbená obyčajnou rockovou rytmikou, jemnými klávesami a gitarou, po prípade husľami. Tak znie nový album Devils & Dust tohto slávneho amerického pesničkára, ktorý sa na kolekcii dvanástich skladieb oblúkom vracia k rozprávaniu príbehov.
Autor štadiónových popovkov ako Born In The USA alebo Thunder Road dáva v posledných rokoch prednosť folkovej hudbe pred rokenrolom, ktorým si v sedemdesiatych a osemdesiatych rokov podmanil celý svet. Málokto však vie, že prvú nahrávaciu zmluvu s veľkou nahrávacou spoločnosťou podpísal začiatkom 70. rokov ako folkový spevák, "ďalší z rady nových Dylanov".
Springsteena nakoniec očarilo hranie s jeho skupinou E-Street Band a k sólovej tvorbe sa vrátil až na albume Nebraska (1982), kde neopakovateľným spôsobom prerozprával príbehy vydedencov na okraji spoločnosti. Jeho pieseň Highway Patrolman dokonca poslúžila aj ako predloha na celovečerný film.
Po ďalšom akustickom albume The Ghost Of Tom Joad (1996), ktorý napísal na základe inšpirácie Steinbeckovou knihou Ovocie hnevu, vyrazil so svojím komorný recitálom aj na svetové turné. Práve z tohto obdobia pochádza aj väčšina piesní Devils & Dust. Ich odklad však spôsobil tragický
11. september, s ktorým sa tento pesničkár vyrovnával na albume The Rising (2002).
Springsteen je jeden z mála skladateľov čerpajúcich z polozabudnutej tradície folkovej hudby. Využíva pieseň na vyrozprávanie príbehu, tak ako v minulosti robili neznámi ľudoví pesničkári. Na Devils & Dust je opäť poviedkarom, ktorý pointu a zmysel príbehu dokáže strčiť medzi riadky.
V priloženom tridsaťminútovom DVD vysvetľuje, že jeho piesne sú príbehmi ľudí, ktorí zápasia s démonmi a chybami. "Niekedy skončia dobre, inokedy tragicky."
Nemoralizuje, neodsudzuje. V jeho skladbách cítiť súcit so stratenými dušami. V piesni o The Hitter sleduje príbeh boxera, unikajúceho za vraždu pred spravodlivosťou. Človek, ktorý v ringu nepoznal zľutovanie, zrazu stojí pred dverami svojho rodného domu a prosí svoju matku, aby ho na chvíľu pustila dnu.
V ďalšej piesni Matamoros Banks sa vracia k príbehom o mexických imigrantoch, o ktorých spieval už na Tomovi Joadovi. Jeho hrdina utekajúci v sandáloch za víziou lepšieho života so spomienkami na blízkych, nájde smrť vo vodách rieky Rio Grande.
Na albume sa mihajú postavy s opačnými životnými skúsenosťami. V skladbe Reno niekto hľadá lásku u prostitútky s pevnou taxou, ale v piesni Leah spieva s jasnou predstavou o spoločnej budúcnosti s milou pod jednou strechou.
Kľúčovou skladbou albumu je titulná Devils and Dust o vojakovi ležiacom v zákope - čiže v situácii, keď "máte boha na svojej strane, ale samotná viera nestačí". Springsteen, ktorý pred rokom vstúpil do protibushovskej kampane, ju napísal v prvých dňoch irackej vojny.
Najbližšie k monumentálnemu zvuku E-Street Bandu majú hitová Long Time Comin' alebo rockabilly All I'm Thinkin' About. Keď už očakávate vlnu zvuku jeho mnohočlenej skupiny, pieseň postupne vyšumí do stratena. To je moment, ktorým sa Devils & Dust odlišuje napríklad od predchádzajúceho albumu The Rising.
Springsteen drží hudbu pod pokrievkou, necháva priestor slovám s pozitívnym posolstvom. Napriek "diablom a prachu" na najnovšom štúdiovom albume americký pesničkár rozpráva o ľudských osudov, ktorých spája nádej.