Zákon o elektronických komunikáciách, účinný od januára 2004, totiž hovoril, že operátorom vyplýva z "osobitných predpisov" povinnosť sprístupniť tajným službám napríklad obsah telefonických rozhovorov. Takéto "osobitné predpisy" však neexistujú.
Podľa právnika Tomáša Kamenca zákony o SIS a vojenskom spravodajstve nepovoľovali telekomunikačným operátorom sprístupniť tajným službám svoje tajomstvá. V ústrety museli vyjsť len polícii, lebo to prikazuje zákon o Policajnom zbore.
"Odpočúvania tajných služieb sú minimálne spochybniteľné," hovorí Kamenec. O tom, či môžu byť použité ako dôkaz, bude musieť podľa neho rozhodnúť súd.
Problém môžu mať podľa Kamenca aj telekomunikační operátori, ak tajným službám vyhoveli. Ľudia, ktorí boli odpočúvaní, by sa mohli obrátiť na súdy, lebo by išlo o zásah do ich ústavných práv. "Mohli by teda žalovať operátorov aj štát."
Spoločnosti Slovak Telecom a EuroTel sú síce presvedčené, že postupovali v súlade so zákonom, ale Slovak Telecom už dlhšie skúma, či s odpočúvaním súhlasí aj sudca. Inak by vraj "nebolo umožnené vykonávať odpočúvanie a záznam telekomunikačnej prevádzky".
Problém si uvedomila aj vláda, ktorá ho navrhla riešiť cez novelu zákona o Policajnom zbore. Parlament ju odobril a účinná je od
1. mája. "Je to krok k lepšiemu," hovorí Kamenec, ale zároveň to podľa neho svedčí o tom, že "štát si uvedomil riziká, aké môžu vyplývať zo súčasnej právnej úpravy". Podľa neho štátne orgány pri tvorbe legislatívy jednoznačne zlyhali.
V dôvodovej správe k novele sa píše, že sa ňou má docieliť, aby "bolo jednoznačné, kedy sa predmet telekomunikačného tajomstva sprístupní štátnym orgánom".
Aj ministerstvo vnútra vo svojom stanovisku nepriamo priznalo, že súčasný stav nevyhovuje. Píše, že sprístupňovanie telekomunikačného tajomstva "novelou upravilo do úplného súladu s Dohovorom o ochrane ľudských práv a základných slobôd".
SIS odmietla, že by boli jej odpočúvania doteraz nezákonné. Odvolala sa na zákon o ochrane pred odpočúvaním. "Ak sú teda splnené všetky zákonné podmienky na použitie informačno-technických prostriedkov Slovenskou informačnou službou, zakotvené v právnej úprave zákona č. 166/2003 Z. z., je odpočúvanie a zaznamenávanie v rámci telekomunikačných činností plne v súlade správnym poriadkom Slovenskej republiky."
Zákon o ochrane pred odpočúvaním však povinnosť sprístupniť telekomunikačné tajomstvo tajným službám operátorom neukladá.
Ak SIS technicky zabezpečuje alebo zabezpečovala odpočúvanie pre orgány činné v trestnom konaní, nie je vylúčené, že sú spochybniteľné aj tie, pripustil Kamenec.
Čo je predmetom telekomunikačného tajomstva
* informácie a údaje prijímané, prenášané, sprostredkúvané a uchovávané pri poskytovaní služieb, najmä obsah prenášaných informácií a lokalizačné údaje,
* osobné údaje komunikujúcich strán, ktorými sú meno, priezvisko, akademický titul a adresa, ak ide o fyzickú osobu alebo o obchodné meno a sídlo, ak ide o právnickú osobu alebo o obchodné meno a miesto podnikania, ak ide o podnikateľa fyzickú osobu, telefónne číslo, ak má na základe požiadavky používateľa zostať utajené a kategóriu prístupu k sieti; predmetom telekomunikačného tajomstva nie sú údaje, ktoré sú zverejnené v zozname účastníkov,
* prevádzkové údaje súvisiace s verejnou službou.
Zdroj: zákon 610/2003 o elektronických komunikáciách, zákon 69/2005, ktorým sa mení a dopĺňa zákon o Policajnom zbore
Čo je v zákone
Znenie paragrafu 55 odsek 3 zákona o elektronických komunikáciách, platné do 1. mája
Predmet telekomunikačného tajomstva možno sprístupniť úradu a osobe, ktorej sa týka, jej oprávneným zástupcom alebo právnym nástupcom, štátnemu orgánu oprávnenému na zabezpečenie obrany štátu, bezpečnosti štátu a ochrany verejného poriadku na účel zisťovania, vyšetrovania a stíhania trestných činov alebo neoprávneného používania telekomunikačného zariadenia, ak povinnosť sprístupnenia predmetu telekomunikačného tajomstva vyplýva podniku z osobitných predpisov. 25)
25) § 2 zákona č. 166/2003 Z. z (zákon o ochrane pred odpočúvaním), § 88 zákona č. 141/1961 Zb.
Opravené znenie v zákone 69/2005, platné od 1. mája 2005
Predmet telekomunikačného tajomstva možno sprístupniť úradu a osobe, ktorej sa týka, jej oprávneným zástupcom alebo právnym nástupcom; za podmienok ustanovených osobitnými predpismi 25) sa predmet telekomunikačného tajomstva sprístupní štátnemu orgánu, ktorý v rozsahu ustanovenom osobitnými predpismi plní úlohy na úseku ochrany ústavného zriadenia, vnútorného poriadku a bezpečnosti štátu, obrany štátu, ako aj ozbrojeným bezpečnostným zborom a ozbrojeným zborom pri plnení úloh ochrany verejného poriadku a objasňovaní protiprávneho konania a orgánom činným v trestnom konaní na účel zisťovania, vyšetrovania a stíhania trestných činov alebo neoprávneného používania telekomunikačného zariadenia.
25) Zákon č. 166/2003 Z. z. § 88 ods. 9 a 10 Trestného poriadku.