Britské denníky minulý týždeň Blaira obviňovali, že pri odôvodňovaní vojny klamal. FOTO - TASR/AP
Spoluautor úspešnej knihy "o piatich storočiach politických škandálov" je vtipný, príkry a takmer každú vetu zakončí pointou.
Napriek maximálnemu vyťaženiu si naňho Tony Blair nájde čas aj počas vrcholiacej kampane. Vie, že tak prehovorí k čitateľom Mirroru. Tento vplyvný denník je labouristický. V Británii dáva tlač jasne najavo, koho podporuje. Neznamená to však, že by sa novinári ku "svojim" politikom správali servilne. Sú ostrí na názorových stranách a nemilosrdní na spravodajských.
Okrem toho, tak ako sobotný The Guardian naklonený labouristom, pridávajú zaujímavosti, ktoré napovedajú, aké sú ich preferencie.
Premiér musí byť z Oxfordu
Napríklad: za posledných 70 rokov len jeden absolvent Oxfordu kandidujúci za premiéra prehral s konkurentom z inej školy. Blair študoval v Oxforde a šéf konzervatívcov Michael Howard "premárnil" svoj čas v Cambridgei. Univerzite, ktorá voľby nevyhráva.
Daily Telegraph inklinujúci ku konzervatívcom prišiel zasa s ironicky ladeným zoznamom desiatich vecí, na ktoré by mal Blair pamätať. Uvádza, že mesačný lístok na dopravu v centre Londýna stojí 90 libier bez toho, že by ste mali isté, že metro príde na čas a natlačíte sa do vozňa. A suma 100-tisíc dolárov, čo je bežná taxa za týždňový prenájom domu na Barbadose, má pripomenúť, že premiér rád chodí zadarmo na dovolenku s rodinou na exotické miesta, kam ho pozývajú jeho známi ako muzikant Cliff Richard.
Aký je teda vplyv médií na volebný výsledok? Médiá aj politici veria, že obrovský. Najsilnejšie sú televízie a rastie aj význam regionálnych médií, predovšetkým preto, že v Británii sa o volebnom výsledku rozhoduje v 659 volebných obvodoch.
Bývalý šéf labouristov Neil Kinnock dodáva, že médiá zmenili aj podobu politických kampaní. Najmä televízie dnes sprostredkujú voličom takmer všetko, čo sa deje, akoby naživo. Preto ubudlo priameho styku s voličmi, kandidáti chodia menej od dverí k dverám, aby ľudí presvedčili.
Médiá: Voľby rozhodneme my
Novinári a ich vydavatelia sú presvedčení o svojej nenahraditeľnosti. "Napríklad najčítanejší denník The Sun už niekoľkokrát po voľbách, v ktorých zvíťazila strana, ktorú podporovali, vyhlásil, že rozhodol o výsledku volieb," hovorí politológ Colin Hay. Vplyv médií na voličov v tohtoročných voľbách nechce preceňovať.
"Od začiatku kampane je dosť jasné, kto bude na konci víťazom. Preto nie sú také dôležité, ako keby bol súboj vyrovnanejší."
Jean Pierre Langellier je spravodajcom francúzskeho Le Mondu v Londýne a Britániu považuje pre novinárov za zasľúbenú zem. "Tlač je tu naozaj vplyvná a bohatá, oveľa viac ako vo Francúzsku, kde denníky bojujú s nedostatkom inzerentov." Zahraniční novinári oceňujú otvorenosť, ato, ako nemilosrdne britskí kolegovia "grilujú" politikov. Tí, hoci im a to nie je po chuti, odpovedajú na arogantné a často sa opakujúce otázky. Napríklad premiér, ktorý počas uplynulého týždňa zodpovedal desiatky variácií na jedinú tému - či klamal o Iraku.
Autor: MAREK CHORVATOVIČ, Londýn