Spoločnosti menia mená, stojí to nemálo peňazí

BRATISLAVA - Bratislavskí podnikatelia prevádzkovali Buddha Bar od roku 2002. "Vlani na jeseň nám francúzska sieť s podobným názvom zaregistrovaným pre celú úniu povedala, že ak chceme značku používať ďalej, musíme im platiť. Chceli nehoráznu sumu, ...

Zmenou značky v roku 2002 prešla aj bývalá Poľnobanka. Na UniBanku sa premenovala po vstupe väčšinového investora - talianskej finančnej a bankovej skupiny UniCredito Italiano. Nové obchodné meno malo vyjadrovať univerzálny charakter banky a jej príslušnosť k materskej spoločnosti. FOTO - ARCHÍV SME

BRATISLAVA - Bratislavskí podnikatelia prevádzkovali Buddha Bar od roku 2002. "Vlani na jeseň nám francúzska sieť s podobným názvom zaregistrovaným pre celú úniu povedala, že ak chceme značku používať ďalej, musíme im platiť. Chceli nehoráznu sumu, tak sme sa radšej rozhodli zmeniť meno," hovorí spolumajiteľ podniku Branislav Zimmermann.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Zmena značky, čiže rebranding, nie je pre malých podnikateľov lacná. "Stálo nás to niekoľko desiatok tisíc korún, čo pre nás určite nie je málo," dodal Zimmermann, ktorého podnik sa dnes už volá Nu Spirit.

Nové logá, vizitky, reklamy, webové stránky

Výdavky na rebranding rastú priamo úmerne s veľkosťou firmy. Náklady Slovenských telekomunikácií, ktoré predvlani oznámili, že sa volajú Slovak Telecom, sa vyšplhali k sto miliónom korún. Nové logá sa objavili v jeden deň na budovách, autách, firemných dokumentoch, vizitkách a prezentačných predmetoch.

"Pri zmene značky treba myslieť na všetko od zmeny hlavičkového papiera po nové svetelné pútače," vysvetľuje Marek Gešo z poradenskej spoločnosti Accenture. Podľa neho treba návrhy novej značky preskúmať aj z hľadiska dostupnosti registrácie obchodného mena a internetovej adresy, dôležitá je aj kultúrna citlivosť alebo výslovnosť v jednotlivých krajinách.

SkryťVypnúť reklamu

O zmene značky sa musí dozvedieť každý klient

Rebranding je vecou marketingu. Pre firmy, ktoré nie sú orientované na drobných klientov, je dôležitý direct marketing, teda priama komunikácia s obchodnými partnermi. Naopak, pri komunikácii s desiatkami a stovkami tisícok zákazníkov sa využíva masívna reklamná kampaň. Obidva prístupy sledujú rovnaký cieľ: klient sa musí dozvedieť o zmene značky.

Skúsenosti má napríklad firma Orange, pred marcom 2002 známa ako Globtel. "Súčasťou zmeny značky bola uvádzacia imidžová kampaň, ktorá ľuďom povedala, že pôvodná značka zaniká a vzniká nová. Ďalšia časť kampane bola zameraná na konkrétne prínosy pre zákazníka," opisuje skúsenosti so zmenou obchodnej značky hovorca Orangeu Peter Tóth. Globtel menil značku sedem mesiacov.

SkryťVypnúť reklamu

Premenovanie chystá aj druhý mobilný operátor. O dva týždne sa bude EuroTel volať T-Mobile. Rovnako ako jeho konkurent prijme priamo do svojho názvu príslušnosť k nadnárodnému koncernu, ktorý ho vlastní. Dnes EuroTel na pripravovanú zmenu názvu informuje na bilbordoch, v tlači, v televízii či v rádiách.

Rebranding ako hrubá čiara za minulosťou

Zmena zaužívanej značky však môže súvisieť aj so zlou povesťou pôvodného obchodného mena. Aj z tohto dôvodu sa Investičná a rozvojová banka premenovala po privatizácii na OTP banku. "Kupovaná IRB mala veľmi zlý goodwill na trhu. V rámci transformácie nebolo možné k tejto značke priradiť transferované know-how či novú vytýčenú stratégiu v budovaní produktového portfólia," povedal hovorca OTP Banky Norbert Lazar. Upozornil však, že zmenou značky investor sledoval aj zjednotenie obchodného mena s materskou bankou v Maďarsku.

SkryťVypnúť reklamu

Keď americký U. S. Steel v roku 2000 ovládol košické oceliarne VSŽ Oceľ, takmer ihneď zmenil aj ich názov na U. S. Steel Košice. "Dôvodom bola zmena vlastníka, ktorého názov je v Spojených štátoch dostatočne známy vďaka nepretržitému podnikaniu od roku 1901," skonštatoval hovorca oceliarní Ján Bača a dodal, že meno VSŽ sa pred novembrom 2000 spájalo s problémami a dlhmi.

Názvy firiem sa menia aj celosvetovo

Rebranding prebieha často na celosvetovej úrovni. Príkladom je premenovanie Nationale Nederlanden na ING. "Na jeseň 2001 prijalo vedenie skupiny ING rozhodnutie o nevyhnutnosti spoločnej prezentácie obchodných entít pod jednou značkou - ING. Začal sa tým celosvetový rebranding, ktorého cieľom je vybudovanie globálnej silnej finančnej značky," vysvetľuje hovorkyňa ING na Slovensku Jana Burdová.

SkryťVypnúť reklamu

Prvým krokom bolo pridanie loga "ING lev" k obchodným menám. Pre Nationale Nederlanden to znamenalo úplný ústup od pôvodného loga - oranžového N. "Výmena tlačív prebiehala postupne, reklamné kampane sme zmenili okamžite. Ihneď po zápise nového mena do registra prebehla mierna inzertná kampaň v médiách a direct mail zainteresovaným stranám," uzavrela Burdová z ING.

Najznámejšie zmeny značiek

teraz predtým dátum zmeny

U. S. Steel Košice VSŽ Oceľ november 2000

Accenture Andersen Consulting január 2001

Orange Globtel marec 2002

UniBanka Poľnobanka apríl 2002

OTP banka IRB august 2002

Allianz-Slovenská poisťovňa Slovenská poisťovňa január 2003

Slovak Telecom Slovenské telekomunikácie máj 2003

SkryťVypnúť reklamu

Dexia banka Prvá komunálna banka október 2003

ING Životná poisťovňa Nationale Nederlanden poisťovňa február 2004

Mondi Business Paper SCP Neusiedler SCP november 2004

FOTO

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  4. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  7. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 740
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 552
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 736
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 561
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 554
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 405
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 2 083
  8. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave! 1 218
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu