zastúpené v top desiatke programov, je Európa najpestrejšia. Nemci, Česi i Španieli milujú seriály, Francúzi, ale aj Rumuni či Bulhari dávajú prednosť filmom, Briti a Poliaci zas holdujú mydlovým operám. Jediný malinký ružový fliačik v srdci Európy znamená dominanciu reality šou. Aspoň v niečom sme výnimoční.
Nadštandardná záľuba Slovákov v reality šou ponúka rôzne vysvetlenia a) slovenská realita je najlepšia b) Slováci sú najväčší realisti, c) Slovákov vždy najviac zaujímalo, čo sa deje u susedov za plotom. Popod okná chodila načúvať už naša klasička Timrava, čo je z jej geniálneho diela zrejmé.
Kým filmy zaberajú stále zmenšujúcu sa časť hlavného vysielacieho času našich televízií, svetový prieskum zaznamenal návrat televíznych dramatických žánrov na obrazovky. V prvej desiatke sa v jednotlivých krajinách umiestnilo až 325 dramatických programov, kým zábavných programov bolo medzi najsledovanejšími len 249. Najobľúbenejšie sú seriály, ktoré predstavujú až 46 percent ponuky dramatického žánru, 7 percent patrí soap operám, telenovely tvoria 18 percent, filmy rovnú štvrtinu, televízne filmy už len 3 percentá.
Návrat k príbehom signalizuje dokonca aj Amerika, až 63 filmov a len 21 percent nových zábavných šou malo nadštandardnú sledovanosť. Kým šou Idoly klesla v počte divákov o 8 miliónov, seriál Priatelia si vo svojom finále obecenstvo takmer zdojnásobil na rekordných 52,5 milióna pri 19-percentnej sledovanosti, čím prekonali aj sledovanosť oscarového ceremoniálu.
Katastrofický film Titanic získal najväčší počet divákov v Rusku, Grécku i vo viacerých krajinách Latinskej Amerike, čo je pochopiteľné - Titanic je vlastne spojením reality šou typu Survivor, dokumentu a telenovely s pesničkovou súťažou.
Výsledky Eurodata TV sú v niečom aj fascinujúce: v Rusku bol najsledovanejším programom minulého roku novoročný prejav prezidenta. Viac ako 21 percent Švédov zas pozeralo ceremoniály olympijských hier. Srbi a Maďari preferujú v programovej ponuke magazíny, Švajčiari a Fíni majú medzi desiatkou najobľúbenejších programov politické programy, Nóri sú najväčší televízni hráči, Taliani a Ukrajinci najviac sledujú variete šou.
Spolu až tri hodiny denne strávi priemerný občan zemegule pozeraním sa na televízny program. Američania sú najlepší, presedia na gauči až 4,5 hodiny, niektorí Japonci dokonca 5 hodín. Najväčší nárast oddaných televíznych divákov zaznamenala Argentína, kde oproti roku 2003 stúpol čas strávený pred televízorom o pol hodiny denne. Výsledky prieskumu na Slovensku nie sú celkom štandardné, keďže peoplemetre boli zavedené až v polovičke októbra. V jesenných mesiacoch sme však podľa tohto prieskumu sledovali televíziu 231 minút denne.
Dovolím si hrubým spôsobom zhrnúť výsledky prieskumu - potenciálne najúspešnejším televíznym programom by bol americký krimiseriál urobený na báze reality šou adaptovaný na miestne pomery sledujúci súboj o prežitie medzi skupinou celebrít a nádejných talentov, ktorí by v prestávkach niečo zaspievali, prípadne poradili divákom v otázkach imidžu a zdravia.
Mojsejovci sa blížia k dokonalosti. Príbeh hostiteľov tejto šou je jednou veľkou telenovelou, v ich garáži zúri skutočný boj o prežitie, ba aj pesničku nám kandidáti na milionárov zaspievali. Norine komentáre na adresu jej podnájomníkov ju určite čoskoro posunú do pozície obľúbenej lifestylovej poradkyne či priamo stimulačnej trénerky. Geniálne je aj všadeprítomné spojenie vysokého a nízkeho - v nákladných neopostmodernistických dekoráciách sa riešia tie najbanálnejšie problémy života. Magazín BBC ma minule poučil, že maximalizmus ako reakcia na elegantný minimalizmus je v bytovom dizajne opäť v móde, takže kritici mojsejovského vkusu nie sú dostatočne "in".
Ani Slovenská televízia sa nedáva zahanbiť: najnovšie si vraj zaregistrovala niekoľko možných titulkov na pripravovaný seriál: Rodinné tajomstvá, Rodinné vášne, Klan či Nepokoj v srdci. Štatistická Eurodata TV takýto sľubne nazvaný program určite už o rok zaregistruje medzi top ten. Problém bude možno so zaradením: soap či telenovela?
A slovenskému divákovi opäť nezostane nič iné, len to, čo prieskum Eurodata zaradil medzi najvýraznejšie globálne trendy - preklikávanie divákov zo stanice na stanicu.