V slovenských divadlách sa najmä tancovalo

V roku 2001 bolo v slovenských divadlách veselo, libriet do tanca bolo akosi viac než textov na počúvanie. Tancovalo sa teda – najčastejšie s rómskym koloritom – od bratislavskej Novej scény (Balada o zlodejovi koní čiže Cigáni idú do neba) cez Banskú ...

V roku 2001 bolo v slovenských divadlách veselo, libriet do tanca bolo akosi viac než textov na počúvanie. Tancovalo sa teda – najčastejšie s rómskym koloritom – od bratislavskej Novej scény (Balada o zlodejovi koní čiže Cigáni idú do neba) cez Banskú Bystricu (Tanečná tragikomédia Gypsy Roots – čili – Cigánske korenie v Štátnej opere) až po Prešov (Cigánsky barón v Divadle Jonáša Záborského) a Košice (Carmen v Štátnom divadle). A ak k tomu prirátame produkcie Divadla Romathan či Kálmánovu Čardášovú princeznú (Štátna opera Banská Bystrica), nečrtá sa nám z toho nejaký fenomén?

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Tancovalo sa na Brechtovej Svadbe (DAB Nitra), na divadelných festivaloch (nielen Bratislava v pohybe či Kaukliar, ale trochu aj na Medzinárodnom festivale Divadelná Nitra). Tancovalo sa dokonca aj v činohre a vôbec nie zle. V ankete kritikov Dosky dominovala Tančiareň inscenovaná na veľkej scéne SND.

Kým predtým spomínané produkcie chceli predovšetkým odtancovať od akýchkoľvek reálnych problémov, Tančiareň režiséra a spoluautora libreta Martina Hubu či Strniskov Marat-Sade sa pokúsili popri niektorých problémoch aspoň prejsť. V tomto roku tancovali o život aj dvaja nitrianski Zorbovia Leopold Haverl a Marián Slovák v réžii Jozefa Bednárika, a keď sme už pri pohybe, treba spomenúť umelecky veľmi kvalitný rok banskobystrického Štúdia tanca s projektmi uvedenými pod názvami Twins a Izby. Ani Bratislavské divadlo tanca sa so svojou premiérou Čajka v réžii Petra Miku a Olgy Cobos nemusí pri koncoročnej bilancii schovávať.

SkryťVypnúť reklamu

Ale stihli sme si v intimite divadelnej tmy aj niečo pokojné povedať? Divadlo Astorka Korzo ‘90 na svojej minuloročnej produkcii demonštrovalo názorne jednu z tendencií slovenského divadla – hľadanie extrémov, hraníc tolerancie, hľadanie viery, svätosti (Panna Orleánska či Boltov Človek pre všetky časy), silných osobností (Picasso v Bare Lapin Agile) na jednej strane, ale aj extrémnej zvrhlosti (Marat-Sade) či krutosti. Tak Eliotov Večierok, ako aj Müllerovo Kvarteto z produkcie tohto divadla môžu na ľudí pôsobiť celkom neprijateľne alebo, naopak, oslovujúco.

V roku 2001 mali s istým odstupom slovenské premiéry viaceré významné tituly súčasnej svetovej drámy. Koltesov Roberto Zucco (Štátne divadlo Košice), Nože v sliepkach Davida Harrovera, Portugália Maďara Zoltána Egressyho (obe v Činohre SND) či Lásky Georgea Washinghtona chorvátskeho Mira Gavrana (Divadlo J. G. Tajovského Zvolen). Premiéru mala aj nikdy nehraná hra slovenského klasika Júliusa Barča-Ivana Koniec v Štátnom divadle v Košiciach. Zo žijúcich autorov je Viliam Klimáček so svojimi štyrmi premiérami (Je dobré vycítiť, Rozkvitli sekery, Karpatská horká a Čechov-Boxer) jednoznačne najpremiérovanejším autorom roku 2001.

SkryťVypnúť reklamu

Náš vývoz do divadelných Čiech bol oveľa intenzívnejší a úspešnejší ako dovoz. Radosť nad víťazstvom Aleša Votavu v súťaži Nadácie Alfréda Radoka o najlepšiu scénografiu za jeho scénické stvárnenie Pucciniho opery Tosca v Národnom divadle Praha bola vzápätí prekrytá neodvolateľnou a veľmi smutnou správou o predčasnej smrti tohto talentovaného umelca. Tí, ktorí chcú byť hrdí na slovenské herectvo a slovenskú spevácku školu, môžu byť hrdí na víťazstvo Klaudie Dernerovej a na nomináciu Emílie Vášáryovej v cenách Nadácie Alfréda Radoka v kategórii najlepší ženský herecký výkon.

Celé divadelníctvo sa s miernymi obavami pripravuje na decentralizáciu kompetencií v oblasti kultúry, na nový zákon o verejnej službe i Zákonník práce, pričom vládnu oprávnené obavy, že sa tieto zákonné normy nebudú dať bez administratívnych nonsensov aplikovať na divadelné prostredie.

SkryťVypnúť reklamu

Ako sa to však spieva? „Není nutno, není nutno, aby bylo přímo veselo, stačí jen, když není smutno, natož aby se brečelo.“

ZUZANA ULIČIANSKA

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  4. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  7. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  1. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  4. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  5. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  6. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  8. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 812
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 652
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 740
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 691
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 672
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 260
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 2 197
  8. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave! 1 292
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu