zamyslieť sa nad tým, ako ďalej.
Život na cestách so všetkými jeho následkami a dôsledkami funguje ako veľký trojuholník: vodič - cesta - automobil. Hlavnou príčinou dopravných nehôd je vodič, ktorý sa nevie vyrovnať s nárastom hustoty premávky a stále výkonnejšími automobilmi. Za posledných pätnásť rokov sa do značnej miery obnovil vozidlový park, pribudli nové kilometre diaľnic a rýchlostných ciest, zvýšila sa hustota premávky, zvýšilo sa tempo na cestách a z učebných osnov takmer úplne vypadla dopravná výchova. Dopravné ihriská sú nefunkčné a dopravná výchova v troskách. Prudké zmeny
v doprave si vyžadujú stále lepších a vyspelejších účastníkov cestnej premávky. Trend sa však posúva úplne iným smerom. Dopravná výchova detí, mládeže a dospelých sa stala vecou dobrovoľnosti, a to je jedna z príčin nezvládnutia nárastu hustoty dopravy a dopravnej nehodovosti. Spoločenská objednávka na zlepšenie dopravnej výchovy existuje a vyplýva z alarmujúceho počtu dopravných nehôd. Otázka však znie, kto sa zhostí tejto neľahkej úlohy. Národný automotoklub Slovenskej republiky (NAMK SR) na minuloročnom novembrovom valnom zhromaždení zmenil svoje stanovy s ohľadom na narastajúcu dopravnú nehodovosť a vyšpecifikoval dva typy činností, ktorými sa bude NAMK zaoberať
v budúcnosti. Do prvej oblasti patria záväzné úlohy voči štátu ako dopravná výchova (deti, mládež, dospelí) a cestná služba. Druhú skupinu tvoria záujmové činnosti: camping, caravaning, historické vozidlá, mototuristika a podpora motoristického športu. O budúcnosti dopravnej výchovy na Slovensku i o úlohe NAMK SR sme sa porozprávali s Prezidentom Národného au-tomotoklubu SR Jurajom Smrečanom.
* Aká je súčasná situácia v do-pravnej výchove na Slovensku ?
Všetci sme účastníkmi cestnej premávky. Paradoxne, ak dieťa neabsolvuje na základnej škole systematickú dopravnú výchovu a v dospelosti nezíska vodičský preukaz už nikdy sa s otázkami dopravnej výchovy nestretne. Pritom je celý život ako chodec alebo cyklista účastníkom cestnej premávky. Z tohto pohľadu sme v súčasnosti na Slovensku dopravní analfabeti, pretože napríklad v Rakúsku existuje dopravná výchova ako jeden
z predmetov učebných osnov. Pribúdajúci počet nových automobilov na našich cestách svedčí o ekonomickej sile Slovenska
a o vzrastajúcej životnej úrovni. Ročný prírastok viac ako sedemdesiattisíc nových automobilov má však za následok prehusťovanie slovenskej cestnej siete. Dnes už aj malé mestá veľmi dobre vedia, čo je to ranná a popoludňajšia dopravná zápcha. Samozrejme, budovanie nových rýchlostných komunikácií ide v porovnaní s rozvojom motorizmu oveľa pomalšie ako by bolo žiadúce. Týmto skutočnostiam musíme prispôsobiť dopravnú výchovu a prevenciu, inak nie je možné zvrátiť stav, ktorý tu máme. Veď dopravná nehodovosť v dôsledku vysokej hustoty premávky z roka na rok stúpa. Napríklad od roku 2002 do roku 2004 stúpol počet dopravných nehôd o 4002 na celkový počet 61 602. Za tri roky bolo na cestách SR usmrtených 1862 ľudí. Pričom rok 2003 bol mimoriadne kritický a tragické číslo dosiahlo 645 ľudských životov.
* Národný automotoklub SR podpísal Európsku chartu bezpečnosti cestnej premávky, čo to znamená ?
Dopravná nehodovosť nie je iba problémom Slovenska. Európska charta je dokument vydaný Európskou komisiou, ktorého cieľom je znížiť počet nehôd s tragickým koncom na cestách Európy do roku 2010
o 50 %. To znamená, že do roku 2010 by sa malo v Európe zachrániť 20 000 ľudských životov. Mimochodom na svete zahynie pri dopravných nehodách ročne 1,2 milióna ľudí a v Európe 40 000. Podľa ustanovení Európskej charty by teda mal počet úmrtí na slovenských cestách klesnúť na 300, súčasný vývoj to však nenaznačuje. Podľa nás, o problematike dopravy, dopravnej nehodovosti a jej riešeniu treba vyvolať celospoločenskú diskusiu. Dopravná výchova má byť predme-
tom celoživotného vzdelávania. Dopravné povedomie by si mal každý občan SR budovať už od škôlky cez základnú a strednú školu až do veku, kedy ako vodič sadne za volant. Európsku chartu vnímame ako významný dokument, ktorý nám dáva návody, metódy a formy ako dosiahnuť zníženie dopravnej nehodovosti.
* Prijali ste už nejaké konkrétne kroky ?
Konkrétny záväzok, ktorý si NAMK SR dal, je odučiť 500 hodín dopravnej výchovy na základných školách tri roky za sebou, zorganizovať na okresnej, krajskej a celoštátnej úrovni dopravno-bezpečnostnú súťaž pre deti Na bicykli bezpečne a v spolupráci s ministerstvom školstva napomôcť prijatie zásadného dokumentu pre riešenie otázok dopravnej výchovy na základnej škole.
* Máte na mysli zaradenie dopravnej výchovy do učebných osnov?
Sme maximalisti a myslíme si, že zníženiu dopravnej nehodovosti by pomohlo, ak by bola dopravná výchova ako povinný, prípadne povinne voliteľný predmet na základných školách. Dôraz kladieme aj na stredné školy, dôkazom toho je podpísané memorandum o porozumení a podpore dopravnej výchovy
s Bratislavským samosprávnym krajom, pod ktorého správu patria aj stredné školy. Práve žiaci stredných škôl v posledných ročníkoch získavajú vodičské oprávnenie.
* Dopravná výchova je jeden z prostriedkov ako znížiť dopravnú nehodovosť, ale nie jediný.
Vo vzťahu vodič - auto - cesta chceme mať vzdelaného vodiča, bezpečné automobily a lepšie cesty. Na tieto tri body sa chceme sústrediť. O stále lepšie
a bezpečnejšie automobily sa stará spoločnosť sama, keď ročne na našich cestách pribudne vyše sedemdesiattisíc nových automobilov. Cesty sú na tom výrazne horšie, našťastie stále kde - tu pribúdajú obchvaty miest a no-vé kilometre diaľnic. Veľkým problémom je vodič. Nemá zmysel niekoho obviňovať zo zaned-banej prevencie, dopravnej výchovy. My sa snažíme problém dopravnej nehodovosti postaviť ako celospoločenský. Dopravná nehodovosť je fenomén, ktorý sa dotýka všetkých občanov a prá-ve z tohto dôvodu vznikla Rada vlády pre bezpečnosť cestnej premávky. Rada vlády je poradný orgán, ktorý by mal koncep-čne riešiť otázky dopravnej výchovy. Na základe výskumov štatistík a psychologických štúdií by mala rada vlády sústreďovať poznatky a následne upravovať legislatívu.
* Čo si myslíte o represívnych akciách polície ako je Jastrab ?
Represívne podujatia polície majú svoj zmysel a pokiaľ budú vodiči vyspelejší, môžeme sa nepríjemným postihom od polície vyhnúť.
* Ako si predstavujete zavedenie a fungovanie dopravnej výchovy v školách?
Aby sme mohli vzdelávať deti, musíme najskôr dovzdelávať učiteľov. Do budúcnosti by bolo ideálne založiť fakultu dopravnej výchovy pri niektorej vysokej škole. Momentálne čerpáme skúsenosti z Rakúska a krajín EÚ. Mimochodom dobre zvládnutú dopravnú výchovu majú aj v Českej republike. S českým národným automotoklubom sme podpísali dohodu o spolupráci. Sme schopní ministerstvu školstva predložiť metodické listy, resp. obsah dopravnej výchovy na základných školách. Samozrejme, obsah musí schváliť ministerstvo. Jeden motoristický časopis dokonca prisľúbil vydávať metodické listy pre učiteľov dopravnej výchovy. Do-kument nazvaný Koncepcia dopravnej výchovy na základných školách sme pripomienkovali a pokiaľ sa ho podarí schváliť a aplikovať na ZŠ, tak sme spravili veľký kus práce z pohľadu koncepčného riešenia do-pravnej nehodovosti.
RASTISLAV CHVÁLA