Aj pohľadávky sa dajú poistiť

Dodávateľský úver sa stáva dôležitým konkurenčným nástrojom na získanie odberateľovJedným z najvýraznejších problémov súčasnej ekonomiky je platobná neschopnosť podnikateľských subjektov a z toho vyplývajúca neistota pri dodávkach tovaru a služieb, ...

Dodávateľský úver sa stáva dôležitým konkurenčným nástrojom na získanie odberateľovJedným z najvýraznejších problémov súčasnej ekonomiky je platobná neschopnosť podnikateľských subjektov a z toho vyplývajúca neistota pri dodávkach tovaru a služieb, najmä ak ide o dodávky s odloženou lehotou splatnosti. Istým prínosom k riešeniu tejto situácie je produkt ponúkaný komerčnými poisťovňami. K doterajším možnostiam prenosu rizika na iné, špecializované subjekty formou factoringu alebo forfaitingu pribudlo aj poistenie pohľadávok.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Predpokladom existencie poistenia pohľadávok je dodávateľský úver, ktorý okrem kontokorentného úveru patrí k najrozšírenejším formám úveru v ekonomike. Pri väčšine obchodov, ktorých predmetom je dodávka tovaru alebo slu-žieb, poskytuje dodávateľ svojmu odberateľovi určitý časový odklad na vyrovnanie pohľadávky. Dĺžka lehoty splatnosti sa v jednotlivých odvetviach líši. Postupne sa dodávateľský úver stáva dôležitým konkurenčným nástrojom na získanie odberateľov a jeho význam sa ešte zvyšuje v podnikateľskom prostredí s nedostatočnou kapitalizáciou odberateľov, nedostatočnou likviditou a pri ťažkostiach získať úver od bankových inštitúcií.

Poskytnutie dodávateľského úveru ovplyvňujú viaceré faktory, avšak spravidla najvýznamnejšiu úlohu zohrávajú doterajšie skúsenosti s platobnou disciplínou daného klienta. Ak ide o odberateľa, ktorý vždy včas uhrádza svoje pohľadávky, jeho dôveryhodnosť je vysoká. V tom spočíva isté riziko, pretože ekonomická situácia odberateľa sa môže pomerne rýchlo zmeniť. Takýto odberateľ má snahu zabezpečiť si čo najviac zásob na vlastnú výrobu, čím zvyšuje možnú stratu pre dodávateľa v prípade nesolventnosti. Preto je dôležité zabezpečenie priebežného hodnotenia bonity odberateľov.

SkryťVypnúť reklamu

Poistenie pohľadávok slúži v prvom rade na zabezpečenie náhrady za výpadok pohľadávok, ktoré vznikli následkom platobnej neschopnosti odberateľov pri dodávkach tovaru alebo služieb. Poistenie možno ďalej upravovať podľa konkrétnych požiadaviek klienta. Na význame postupne získava priebežné sledovanie platobnej schopnosti odberateľov, ktoré sa dá považovať za doplnkovú službu poskytovanú poisťovňou.

V minulosti tento druh po-istenia poskytovala štátom založená Spoločnosť pre poistenie exportných úverov, resp. neskôr Eximbanka. Poistenie slúžilo na podporu slovenského exportu, a preto bolo obmedzené na dodávky tovaru do zahraničia. Rozsah poistenia zahŕňal najmä politické riziká, t. j. nezaplatenie pohľadávky v dôsledku zásahov štátu, vojnových udalostí a podobne.

SkryťVypnúť reklamu

V posledných rokoch pribudla možnosť uzatvorenia poistenia pohľadávok v niektorých komerčných poisťovniach, ktoré využívajú know-how svojich zahraničných materských spoločností. Poistenie možno dohodnúť na vývozné i tuzemské pohľadávky.

Základný rozsah poistného krytia zahŕňa ochranu proti platobnej neschopnosti odberateľov, pričom za poistnú udalosť sa považuje vyhlásenie konkurzu, alebo jeho zamietnutie pre nedostatok konkurznej podstaty; začatie súdneho konania za účelom odvrátenia konkurzu; mimosúdne likvidačné vyrovnanie alebo pomerné vyrovnanie so všetkými veriteľmi; exekúcia vykonaná po-isteným, ktorá neviedla k plnému uspokojeniu; preukázanie nepriaznivých okolností, pre ktoré exekúcia, konkurz ani iné opatrenia nesľubujú nádej na úspech.

SkryťVypnúť reklamu

Poistenie ďalej možno rozšíriť na straty vzniknuté následkom politických rizík pri vývoze do zahraničia, kedy opatrenia štátu považované za vyššiu moc spôsobia, že zmluvné záväzky nemôžu byť splnené vôbec alebo len čiastočne. Za rizikové krajiny sa dá považovať väčšina krajín nepatriacich medzi vyspelé priemyselné štáty.

Ďalšiu alternatívu rozšírenia poistného krytia predstavujú škody spôsobené následkom platobnej nevôle odberateľa. Viaceré európske krajiny v snahe podporiť rozvoj podnikania zaviedli legislatívu, ktorá uprednostňuje sanačné opatrenia firmy ohrozenej platobnou neschopnosťou pred rýchlym konkurzom. V prípade klasického poistenia, kedy poistná udalosť nastáva až vznikom platobnej neschopnosti odberateľa, musí poistený na odškodnenie čakať neprimerane dlho. Poistitelia preto reagovali na túto situáciu ponukou možnosti poistenia platobnej nevôle. V prípade nezaplatenia pohľadávky v lehote splatnosti poisťovňa skúma príčiny nezaplatenia a po uplynutí stanovenej čakacej lehoty (spravidla 6 mesiacov) vyplatí poistenému odškodnenie. Uvedené rozšírenie poistného krytia sa týka najmä vývozných pohľadávok.

SkryťVypnúť reklamu

Ak ide o tovary vyrobené špeciálne na objednávku daného odberateľa, možno pripoistiť vlastné náklady spojené s takouto výrobou. Pokiaľ sa počas výroby tovaru odberateľ stane nesolventným, nedôjde k dodávke tovaru ani ku vzniku pohľadávky. Keďže predaj inému odberateľovi nie je možný, všetky náklady spojené s výrobou musí znášať dodávateľ. Strata, ktorá tým výrobcovi vznikne, môže byť predmetom poistenia.

Poistenie možno dohodnúť na dodávky zahraničným, príp. slovenským odberateľom, právnickým alebo podnikajúcim fyzickým osobám. Z poistenia sú vylúčené pohľadávky voči firmám, v ktorých má poistený podstatný vplyv, resp. odberateľom, ktorí majú významný majetkový vplyv na poisteného a pohľadávky voči verejnoprávnym alebo štátnym organizá-ciám. Poistenie sa ďalej nevzťahuje na pohľadávky za dodávku bez potrebného povolenia (licencie), ani na úroky z omeškania, sankcie a penále, zmluvné pokuty, náklady právneho zastúpenia, kurzové straty.

SkryťVypnúť reklamu

Postup pri uzatvorení poistnej zmluvy

Z ekonomického hľadiska je poistenie vhodné najmä pre firmy s ročným obratom presahujúcim 100 mil. Sk, je však možné individuálne posúdenie ponuky poistenia i pre menšie firmy. Na vypracovanie cenovej ponuky poistenia treba poisťovni predložiť základné informácie o spoločnosti, ako najmä:

- odvetvie, v ktorom podnikáte,

- krajiny odbytu/ich podiel na obrate,

- priemernú splatnosť pohľadávok,

- otvorené pohľadávky ku dňu žiadosti o ponuku poistenia,

- škody z nedobytných pohľadávok za uplynulých 5 rokov,

- platobné podmienky (platobná lehota v dňoch, akreditív apod.),

- ročnú závierku za posledné

2 roky.

Požadovanú výšku kreditného limitu stanoví poistený podľa predpokladaného najvyššieho možného stavu otvorených pohľadávok s daným odberateľom. Poisťovňa pred uzatvorením poistnej zmluvy preverí 10 najväčších zákazníkov a oznámi výšku schváleného kreditného limitu.

SkryťVypnúť reklamu

Cena poistenia sa stanovuje ako promile z obratu, ktorý pripadá na poistených odberateľov. Pri uzatvorení poistnej zmluvy sa určí zálohové poistné, ktoré možno uhrádzať ročne alebo v mesačných, resp. štvrťročných splátkach. Po skončení ročného poistného obdobia poistený nahlási skutočne do-siahnutý obrat, na jeho základe sa uskutoční doúčtovanie. Ak počas roka nenastane poistná udalosť, poisťovňa zvyčajne vráti časť poistného formou zníženia prvej splátky v nasledujúcom poistnom období. Zaplatené poistné sa považuje za daňovo uznateľný náklad.

Pri vypracovaní cenovej ponuky poisťovňa tiež stanoví výšku minimálnej ponukovej hranice (cca 500 000 Sk). Do poistenia potom vstupujú všetci odberatelia, ktorým dodávky presahujú túto hranicu. Poistený má povinnosť ponúknuť do poistenia všetky pohľadávky nad túto hranicu, a to aj v prípade, ak otvorené pohľadávky počas roka prekročia stanovený limit. Poistenie sa tak sústreďuje hlavne na kľúčových odberateľov poisteného. Spravidla 20 % odberateľov tvorí až 80 % obratu a práve na túto skupinu by sa poistenie malo vzťahovať.

SkryťVypnúť reklamu

Poistná zmluva sa uzatvára na dobu neurčitú s možnosťou výpovede 6 týždňov pred koncom ročného poistného obdobia. Ide o rámcovú poistnú zmluvu, kde je uvedený dohodnutý rozsah poistenia, zoznam krajín, na ktoré sa poistenie vzťahuje, spoluúčasť a podobne. Súčasťou zmluvy sú potvrdenia o výške schváleného kreditného limitu pre každého odberateľa, ktoré možno aktualizovať podľa potreby v priebehu poistného obdobia.

Po uzatvorení poistnej zmluvy poistený poskytne poisťovni zoznam všetkých odberateľov spolu s požadovanou výškou kreditného limitu. Na základe analýzy bonity každého odberateľa poisťovňa určí výšku po-isteného kreditného limitu, t. j. do akej výšky preberá riziko nezaplatenia pohľadávok. Ak sa už odberateľ nachádza v databáze poisťovne, rozhodnúť sa dá vo veľmi krátkom čase, zvyčajne v priebehu niekoľkých dní. V zahraničí sa bežne schvaľujú kreditné limity "on-line" prostredníctvom internetu. O odberateľoch, ktorí sa v databáze nenachádzajú, treba získať podrobné informácie o ich platobnej disciplíne, výsledkoch hospodárenia a podobne. Schválenie kreditného limitu u týchto odberateľom zvyčajne trvá dva až tri týždne. V prípade zamietnutia alebo zníženia limitu poistného krytia poisťovňa upozorní poisteného na zistené nedostatky v hospodárení odberateľa.

SkryťVypnúť reklamu

Ak poisťovňa schváli nižší limit ako bol požadovaný, vzťahuje sa poistenie vždy na najstaršie pohľadávky vzniknu-

té od začiatku poistenia. Pohľadávky, ktoré tento limit prekračujú, spadajú pod poistenie až vtedy a v takom rozsahu, keď sa splatením starších pohľadávok uvoľní pre ne časť limitu.

Preverovanie odberateľov sa uskutočňuje priebežne počas celého poistného obdobia a zistené zmeny poisťovňa oznamuje klientom. Poplatok za preverenie zákazníka je stanovený zvlášť, mimo výšky poistného. Výška poplatku sa pohybuje okolo 2 000 Sk na jedného zákazníka v závislosti od zložitosti analýzy. Uhrádza sa raz ročne, aj v prípade, že je potrebné viacnásobné zisťovanie údajov, napr. pri žiadosti o zvýšenie kreditného limitu.

V prípade, že má klient záujem najmä o kvalifikovanú analýzu bonity svojich odberateľov, stretávame sa v praxi s dohodnutím poistenia s vyššou spoluúčasťou (až do 50 % zo vzniknutej škody), čím sa výrazne znižujú náklady na poistenie.

SkryťVypnúť reklamu

Najväčším problémom poistenia pohľadávok na Slovensku je nedostatok spoľahlivých informácií o platobnej disciplíne klientov, na základe ktorých by bolo možné kvalifikovane posúdiť rizikovosť pohľadávok. Slovenské firmy nie sú ochotné zverejňovať informácie o hospodárení, pokiaľ im to neukladá zákon. Dajú sa využiť aj služby špecializovaných informačných agentúr poskytujúcich istú formu ratingu platobnej disciplíny firiem.

Súčasťou dohodnutia poistnej zmluvy je zadefinovanie maximálnej lehoty splatnosti pohľadávok, ktorá je dlhšia ako skutočná lehota splatnosti poskytovaná odberateľom. Zvyčajne sa dohodne na 3 mesiace a začína plynúť dňom fakturácie. Pri prekročení uvedenej maximálnej lehoty je poistený povinný nahlásiť poisťovni, že pohľadávka napriek urgenciám nebola uhradená. Týmto dňom zaniká poistenie pre všetky pohľadávky vzniknuté z budúcich dodávok, až pokiaľ poisťovňa nepotvrdí opätovné pokračovanie poistenia. Pri ďalšom vymáhaní pohľadávky súdnou cestou po-istený postupuje rovnako, ako keby nebolo dohodnuté poistenie. Náklady spojené s vymáhaním pohľadávok pritom nie sú poistením kryté.

SkryťVypnúť reklamu

Poistná udalosť nastáva až dňom súdneho rozhodnutia o vyhlásení konkurzu odberateľa, resp. v prípadoch uvedených vyššie. Pri jej vzniku je potrebné poisťovni čo najrýchlejšie predložiť kópie úradných dokladov potvrdzujúcich vznik platobnej neschopnosti odberateľa, kópiu prihlášky pohľadávky u príslušného súdu, kópie neuhradených faktúr, výpis z účtu zákazníka za posledných 12 mesiacov.

Poistné plnenie, t. j. náhrada škody je splatné, sotva je definitívne stanovená výška celkovej nezaplatenej pohľadávky. Pokiaľ nie je jednoznačne možné stanoviť výšku vzniknutej škody, po troch mesiacoch poistiteľ vykoná predbežné vyúčtovanie a vyplatí predpokladanú výšku škody (po odpočítaní predpokladaného výnosu zo záruk a podobne). Ak sa takýto odhad nedá vykonať, vyplatí sa poistenému 50 % celkovej poistenej pohľadávky. Poistiteľ vždy odpočíta výšku dohodnutej spoluúčasti.

SkryťVypnúť reklamu

Celkové poistné plnenie za jeden rok za všetky poistné udalosti je obmedzené ná-

sobkom poistného zaplateného v danom roku, rádovo ide

o 10-násobok.

Poistenie pohľadávok, ktoré ponúkajú komerčné poisťovne, poskytuje dodatočnú možnosť eliminácie strát vzniknutých následkom platobnej neschopnosti odberateľov. Okrem doteraz dostupných nástrojov, ako napríklad faktoring, forfaiting, prípadne akreditív, predstavuje poistenie rozšírenie možností stabilizácie hospodárenia firmy. Použitie konkrétneho nástroja treba zvážiť podľa individuálnej situácie firmy.

Ponúkané poistenie umožňuje firmám, hoci zatiaľ len väčším spoločnostiam, ako protihodnotu za ročné poistné, získať istotu náhrady nedobytných pohľadávok a v neposlednom rade tiež kvalifikovanú priebežnú analýzu bonity svojich odberateľov.

SkryťVypnúť reklamu

Ing. Marcela Boleková

INIS s.r.o.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 649
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 419
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 730
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 291
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 421
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 714
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 939
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 265
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu