Nestáva sa často, aby slovenská odborná publikácia predbehla českých kolegov. Stalo sa tak, možno prekvapivo, práve v odbore, ktorý je v súčasnosti na vrchole záujmu, a prejavil sa aj v expanzii po roku 1989 v postkomunistických krajinách. Áno, reč je o dizajne.
Vo svete aj u nás sa s exkluzívnymi publikáciami na tému dizajnu roztrhlo vrece. Takmer stopercentne ide o preklady čiastkových problémov - či už monografie, alebo prehľady jednotlivých období, či štýlov. Kniha z pera slovenského "dizajnológa" a pedagóga Zdena Kolesára je iná. Prináša takmer kompletný prehľad vývoja dizajnu od jeho prehistórie až po začiatok 21. storočia. Odpovedá na otázky, keď sa zrodila profesia dizajnéra, čo vlastne je dizajn, kam siahajú jeho korene, prechádza chronologicky desaťročiami jeho vývoja, pýta sa, kam táto profesia smeruje.
Slovensko malo šťastie s touto publikáciou v domácom jazyku už pred siedmimi rokmi, keď vyšiel prvý diel, a o dva roky na to druhý diel Kolesárových Kapitol z dejín dizajnu vo vydavateľstve Slovenského centra dizajnu. Aj na slovenské pomery bol tento počin unikátny, aj keď možno v menej atraktívnej podobe. České kapitoly dizajnu vyšli vo vydavateľstve Vysokej školy umělecko-průmyslovej, kde Zdeno Kolesár zároveň prednáša.
Od slovenskej verzie sa nelíšia iba jazykom, ale aj pútavým obalom, kvalitným grafickým dizajnom, ktorému nechýba vtip, a dopracovanými kapitolami. Je jednou z mála publikácií, ktoré preložili Česi zo slovenčiny do svojho jazyka. Preklad nebol samoúčelný. Vynechali kapitoly, ktoré sa užšie týkali slovenského prostredia, Kolesár publikáciu doplnil informáciami osvetľujúcimi české dizajnérske špecifiká.
Dovidenia Československo. Regionálne pikantérie si nechajme pre domácich. Prečo by mali o Slovensku niečo vedieť Česi a naopak. Dôležitejšie asi je, že sa vieme spoločne porozprávať o americkom medzivojnovom dizajne.
Profesia dizajnéra sa vyformovala s príchodom priemyselnej revolúcie. Od sklonku osemnásteho storočia však pretieklo veľa vody a dizajn dnes tvorí dôležitú súčasť ekonomického reťazca. Dizajnéri dneška sa odvracajú od čisto industriálneho zamerania dizajnu, od technických "inovácií pre inovácie", dôležitým sa stávajú hodnoty dobra, krásy a pravdivosti. Obracia sa späť k ľudským potrebám a ukazuje sa jeho humánnejšia podstata.
Možno je to spôsobené či posilnené aktívnym vstupom žien (ako o tom informuje autor, dizajnérske školy sú dnes plné študentiek, a zdá sa, že dizajn budúcnosti bude ženskou doménou), alebo zmenou globálneho myslenia smerom k bežnému životu každého indivídua. Cestu k tomuto stavu opísal Kolesár trochu neosobným, no aj keď vedeckým, predsa len jazykom prístupným.
Keďže čas na čítanie je dnes veľakrát luxusom, tých, ktorí radi listujú obrázkovými publikáciami, poteší fakt, že farebných ilustrácií k textu na kvalitnom papieri je viac ako dosť. Už len prelistovanie knihy by mohlo byť akýmsi expresným fotokurzom dejinami dizajnu.