Z deviatich nehôd od roka 1999, v polovici prípadov prišlo k zraneniam. To, či boli vždy na vine ochrankári, sa nedá povedať presne. Isté sú tri prípady, keď bol príčinou mikrospánok, nedanie prednosti v jazde, v poslednom prípade, pri havárii, ktorá sa odohrala minulý týždeň, neprispôsobenie jazdy stavu vozovky. Ochrankár viezol prezidenta Rudolfa Schustera, ktorý sa ľahko zranil.
Na prácu ochrankárov sme sa spýtali riaditeľa úradu na ochranu ústavných činiteľov FRANTIŠKA ZEMKA:
Nie je podľa vás desať nehôd za dva roky priveľa?
„Ak by bola chyba v systéme výchovy vodičov, vtedy treba hľadať chybu vo vedení úradu.“
V čom je teda chyba?
„Dopravná situácia sa v priebehu desiatich rokov rapídne zmenila k horšiemu. Čo sa týka ciest, diaľnic, tam sa spravilo veľmi málo. Premávka na pozemných komunikáciách je príliš veľká. Riziko, že vodiči úradu spôsobia dopravné nehody, je veľké, pretože denne máme v službe 60 až 80 vodičov. Keďže vodičov profesionálov máme okolo 90, z času na čas sa nám môže niečo prihodiť.“
Môže vodič odmietnuť jazdu autom, ak si myslí, že je to príliš nebezpečné?
„Nie. Na to je postavený a má vykonať všetko, aby cestu uskutočnil. Musí brať zreteľ na podmienky, ktoré sú.“
Ak prezident priamo v aute prikáže vodičovi ísť rýchlejšie, musí ho poslúchnuť?
„Je to diskutabilné. V prvom rade musí vodič rešpektovať zákon o premávke na pozemných komunikáciách, interné predpisy ochranky, uznesenia vlády - bezpečnostné opatrenia, jazdu v kolóne a podobne. Ale môže si udeliť výnimku a poslúchnuť chránenú osobu. Pokiaľ viem, nie sú takéto špeciálne požiadavky.“
Kto je potom zodpovedný za prípadnú haváriu?
„Vodič.“
Prezident tvrdí, že bude opäť cestovať vlakom. Viete povedať, ako teda bude prezident jazdiť?
„Prezident má právo vybrať si spôsob prepravy. Mojou povinnosťou je upozorniť ho na niektoré úskalia. Pokiaľ by som vedel, že bude snehová fujavica v smere do Košíc, tak mu odporučím vlak alebo lietadlo.“
Ktorá alternatíva prepravy vyhovuje najviac ochrankárom?
„K tomu sa nevyjadrujem. Rozhodujúcu úlohu hrajú ekonomické záležitosti, či Slovensko má na prepravu špeciálom, alebo nemá.“
Sprísnite prezidentovu ochranu počas jeho súkromných ciest?
„Doteraz sme riešili problematiku štátnych návštev - po premiérovej nehode vJuhoslávii - a potom pracovné návštevy. V budúcnosti prezidenta budú sprevádzať policajné vozidlá s majákom aj pri súkromných cestách.“
Boli ste vtedy na dovolenke. Vrátili ste sa z nej do úradu?
„Pán Packa ma informoval telefonicky, volal som operačnému dôstojníkovi, hovoril som s pánom Blahom, ktorý bol na mieste nehody a o trištvrte na dve som už bol na pracovisku.“
Je už vyšetrená nehoda, ktorej účastníkom bol prezident v júni 2001 pri obci Vinosady?
„Mám neoverenú informáciu, že bolo podané trestné oznámenie na vodiča Felicie, ktorý uvedenú dopravnú nehodu spôsobil.“
Nie je prezidentova nehoda dôvodom na odstúpenie z funkcie?
„Pokiaľ zistím, že v systéme výchovy vodičov je chyba, vinný som ja. Pokiaľ je chyba v jednotlivcoch, treba hľadať niekde inde.“
Ide o zodpovednosť za každého vodiča, nie?
„Ak by došlo k nehode s ťažkým zranením prezidenta, veľmi reálne by som o tom uvažoval. Izraelský ochrankár bol odvolaný po tom, čo bol zastrelený premiér Rabin. Ak by sa takýto prípad stal, nemám na tom mieste čo robiť.“
MONIKA ŽEMLOVÁ