BRATISLAVA - Poistenie vládnych vozidiel nepatrí medzi úlohy úradu na ochranu ústavných činiteľov: „Poistenie rieši všeobecná sekcia ministerstva vnútra. My si dávame požiadavky a oni buď na to reagujú pozitívne, alebo to riešia rôznymi inými spôsobmi,“ povedal riaditeľ úradu František Zemko.
Niektoré autá havarijnú poistku majú, iné nie. K tomu, či boli poistené autá, ktoré havarovali s prezidentom, sa Zemko zatiaľ „nedopátral“.
Úrad má viac ako osemdesiat bavorákov. Poistné by teda ročne vyšlo zhruba na osem miliónov korún. Zemko vypočítal, že ročne potrebujú na opravy pokazených vozidiel približne desať miliónov.
„Pracovník, ktorý to má na starosti, musí rozmýšľať ekonomicky. Pokiaľ by to bola prvá nehoda v tomto roku, tak na tom prerobíme, pokiaľ by ich malo byť viac, zarobíme.“
Poisťovňu Zemko podobne ako jeho zástupca Packa neprezradil: „Nech vám to povedia tí, ktorí poisťujú.“ Včera sa nám nikoho zodpovedného z ministerstva vnútra zohnať nepodarilo. Zákonné poistenie má ministerstvo v Kooperatíve.
Vodič, ktorý neprispôsobil jazdu stavu vozovky, mal podľa pôvodných informácií zaplatiť to, čo nezaplatí poisťovňa. Podľa zákona môže platiť maximálne trojnásobok svojho mesačného príjmu, čo je približne 90-tisíc korún. Každý profesionálny vodič úradu má však povinne svoju vlastnú poistku. „Je predpoklad, že 90 percent zo sumy zaňho zaplatí poisťovňa,“ tvrdí Zemko.
Rozdiel medzi povinným zmluvným poistením a havarijným, ktoré je dobrovoľné, je v tom, že z povinného sa hradia škody spôsobené iným a z havarijného sa hradia škody na aute poisteného, ktorý škodu spôsobil. Pri havarijnom poistení prebehne likvidácia poistnej udalosti - zaplatenie náhrady - až po tom, ako poisťovňa získa všetky podklady o škodách, vykonaných opravách a podobne.
Podmienky havarijného poistenia sú pre všetkých motoristov vopred stanovené a schvaľuje ich Úrad pre finančný trh. Poisťovne však môžu vyjsť svojim klientom v ústrety a môžu im zo zákona poskytnúť lepšie podmienky, ako schválil úrad.
Výška poistného závisí od značky a typu vozidla, rozsahu zvolenej poistnej ochrany a od výšky spoluúčasti, ktorú si môžete vybrať podľa vlastného uváženia. V prípade BMW je to od 5 do 8 percent.
(mož, gk, tk)