
Krátko pred Silvestrom odchádzali nekonečné zástupy áut von z Bratislavy. Minulý týždeň po Silvestri a aj včera – ako vidieť na snímke príjazdu z diaľnice pri Zlatých pieskoch – sa vracali. Včera podvečer Ján Bazovský z tlačového oddelenia ministerstva vnútra povedal, že žiadne väčšie kolízie na ceste do Bratislavy hlásené neboli. Väčšina slovenských ciest bola vďaka lepšiemu počasiu suchá alebo mokrá, na severe v horských oblastiach na nich ešte stále leží utlačený zľadovatený sneh. Neprejazdný bol iba úsek medzi tatranskými obcami Štrba – Vyšná Šuňava. FOTO SME – ĽUBOŠ PILC
BRATISLAVA – Za posledné tri roky havarovali vodiči vládnych bavorákov desaťkrát.
Posledná nehoda z minulého týždňa, keď sa ľahko zranil prezident Rudolf Schuster, prinútila premiéra Dzurindu spýtať sa prezidenta, prečo nevyužíva bezpečnejšiu prepravu lietadlom.
Prezident Schuster, ktorý sa v piatok večer stretol so šéfom ochranky ústavných činiteľov Františkom Zemkom a jeho zástupcom Jánom Packom, sa rozhodol cestovať vlakom, najmä v zime.
Niektoré lístky na vlak, aj pre ochranku, už podľa šéfa ochranky Zemka kúpili. Ak pôjde prezident autom, budú jeho kolónu odteraz sprevádzať policajné autá s majákom.
Prezident si spôsob prepravy určuje sám, a ak odmietne lietadlo, nikto ho nemôže prinútiť používať ho. Zemko tvrdí, že prezident má zmluvu na dvadsať letov špeciálom ročne: „Dúfam, že ju obnoví.“
Po stredajšej nehode vyšlo najavo, že niektoré vládne autá nemajú havarijnú poistku.
Zemko hovorí, že sa to nevyplatí, lebo vládne vozidlá BMW sú drahé a jedna havarijná poistka na rok stojí okolo stotisíc korún. Zákonné povinné poistenie vládne autá majú.
Vládny vodič, ktorý nehodu a zranenia ľudí vrátane prezidenta spôsobil, je poistený práve pre takéto prípady.
František Zemko si myslí, že desať nehôd za tri roky súvisí so zhoršením situácie na slovenských cestách. „Riziko, že vodiči Úradu vlády spôsobia dopravné nehody, je veľké, pretože denne máme v službe 60 až 80 vodičov.“
Minister vnútra Ivan Šimko si nemyslí, že Zemko nesie priamu zodpovednosť za prezidentovu nehodu a že by mal odstúpiť.
Zemko to vidí podobne: „Ak zistím, že v systéme výchovy vodičov je chyba, vinný som ja. Ak je chyba v jednotlivcoch, treba hľadať niekde inde.“