FOTO |
Americký režisér a producent chce pomôcť nezávislej slovenskej tvorbe"Tarantino kedysi pracoval vo videopožičovni, v priebehu jedného roka však stál za kamerou a nakrúcal svoj prvý film Reservoir Dog. Je to jeden z mnohých, ale markantných príkladov, ako sa dá v krátkom čase naučiť, čo je potrebné na úspešnú filmovú produkciu," hovorí americký režisér, producent a lektor Victor Kulle (na snímke).
Rodák zo Zlína pôsobil v rokoch 1977 až 1983 vo filmových štúdiách na Barrandove a do USA emigroval v roku 1985. V spolupráci s Hollywood Independent Film & Media Los Angeles chce teraz rozbehnúť na Slovensku sériu kurzov a seminárov zameraných na nezávislú filmovú tvorbu.
"Vstupné náklady sme sa snažili minimalizovať vo všetkých položkách. Financujeme komunikáciu, vyjednávania a hlavne tvorbu študijných materiálov," hovorí koordinátorka projektu Margita Dömeová. "Nejde o jednorazovú akciu, ale o dlhodobé cielené vzdelávanie v oblasti, kde sa otvára trh a kde ľudia môžu pôsobiť ako samostatne zárobkové osoby."
Cieľom intenzívnych kurzov, určených tvorcom v oblasti filmu a digitálneho videa, je pripravovať záujemcov na realizáciu vlastného filmového projektu. Skôr ako na teóriu filmového umenia sú kurzy zamerané na kritické fázy vzniku, financovania, produkcie filmu a jeho úspešnú distribúciu. Ich súčasťou je tréning zručností, zber, triedenie informácií a prvé kroky v šoubiznise. "Talent a zmysel pre podnikanie tu musia byť v každom prípade. Kurzy sú však iba začiatok, nasledovať by mali ďalšie konzultácie a podpora v práci," hovorí Kulle.
V apríli minulého roku žiadala jeho spoločnosť o finančnú podporu na našom ministerstve kultúry v podprograme Audiovízia, dodnes však nedostala kladnú ani zápornú odpoveď. "Nezávislá filmová produkcia rokuje a vstupuje do kontraktov priamo s investormi, inými produkčnými skupinami a distribútormi ako rovnocenný partner. Nie je stálou a závislou súčasťou iného produkčného celku," hovorí Dömeová. "Naším zámerom je však ponúkať hodnoty, z ktorých kultúra môže čerpať výnos."
V susedných krajinách, ako sú Česko či Maďarsko, funguje viacero tréningových aktivít podobných spomínanému projektu. "Sú podporované z programu Media," hovorí Silvia Klasová, spolupracovníčka Audiovizuálneho informačného centra. "U nás však žiadna spoločnosť takto podporený vzdelávací program nezrealizovala."
Režisér Victor Kulle viedol doteraz na Slovensku neoficiálne diskusie s profesionálnymi filmármi. "Zistil som, že si v niektorých aspektoch nerozumieme," hovorí. "Predpokladal som, že termíny ako napríklad nezávislá filmová produkcia (independent film), nízkorozpočtový film (a low budget movie) a ďalšie nepotrebujú zvláštne vysvetlenie, ale mýlil som sa. Bolo by zaujímavé zistiť, prečo sa tu chápu úplne inak."
Diskutabilnou je podľa Kulleho napríklad aj otázka "poslania filmu". Argument, že film je vyššia forma umeleckej komunikácie, že hrá dôležitú kultúrnu úlohu, udržuje národné kultúrne tradície a jazyk, totiž nestačí. Film je zároveň produkcia a forma podnikania a platia v ňom rovnaké princípy ako v ktoromkoľvek inom biznise.
Na národnom a svetovom filmovom trhu platia podľa neho bežné mechanizmy, ktoré okrem štúdiových či štátnych filmových projektov ponúkajú široký priestor aj pre nezávislých filmárov. "Aj tí najslávnejší štúdioví filmári začínali väčšinou ako nezávislí."