Ale niečo sa už začalo meniť. Ministerstvo školstva premýšľa nad riešením, aby stredné školy mali tzv. dvojúrovňový učebný plán. Jeden stanovený fixne štátnym kurikulom, druhý by si stanovila škola sama podľa potrieb praxe, čiže zamestnávateľov.
Na zmene učebných osnov začal v decembri pracovať aj Štátny pedagogický ústav. Má sa zredukovať obsah učiva všeobecno-vzdelávacích predmetov na stredných školách. "Vzdelávanie chceme postaviť nie na vedomostiach, ale na kompetenciách - na prenosnom, multifunkčnom a univerzálne použiteľnom súbore vedomostí, zručností, postojov a hodnôt. Jednoducho povedané: chceme naučiť žiakov, aby sa vedeli zorientovať v meniacich sa situáciách, lebo život sa mení rýchlejšie, ako sa môžu meniť učebné osnovy," hovorí výskumno-vývojový pracovník ŠPÚ Martin Kríž.
Upozorňuje, že cieľom projektu samozrejme nie je celkom rezignovať na vedomostnú bázu. "Absolvent však musí mať vytvorený a osvojený aparát, pomocou ktorého môže staršie vedomosti nahrádzať novšími, prípadne viac potrebnými. Naši absolventi nemusia byť okamžite využiteľní niektorým investorom, mali by sa však dať ľahko, efektívne a v krátkom čase zaškoliť."
M. Kríž by bol rád, keby na túto reformu naskočili zároveň s nimi aj tvorcovia kurikula odborných predmetov (Štátny inštitút odborného vzdelávania), mohla by to byť veľmi efektívna zmena.
"Toto vzdelávanie bude vzdelávaním pre život a umožní žiakom prejsť od faktografického vzdelávania k vzdelávaniu podľa kompetencií."