Automobilky, ktoré prišli na Slovensko, hromadne preškoľujú slovenských uchádzačov o prácu. Chýba im znalosť robotiky a automatizácie, ale manuálne sú veľmi zruční. FOTO - TASR |
Keď však automobilka PSA Peugeot Citroen v Trnave začala prijímať prvých zamestnancov, investovala veľký balík peňazí do ich hromadného vzdelávania. Prečo? Boli absolventi odborných škôl takí slabí, že ich museli preškoliť? "Všeobecne sme spokojní s úrovňou kandidátov, ktorí k nám prichádzajú. Ale prirodzene sú isté pracovné profily, ktorých počet je na Slovensku obmedzený, pretože prinášame technológie, s ktorými sa tu zatiaľ nepracovalo, alebo pracovalo obmedzene," povedala SME Daniela Záhorská, manažérka náboru zamestnancov pre PSA Peugeot Citroen v Trnave.
K týmto profesiám podľa nej patria napríklad údržbári či technici pre automaty a roboty. "Absolventom chýba lepšia znalosť robotiky a automatizácie. To sme však očakávali, a preto kladieme veľký dôraz na ich zaškolenie," povedala Záhorská. Preškoľujú všetkých, vrátane zamestnancov, ktorí už pracovali v automobilovom priemysle.
V čom sú naopak, naši absolventi dobrí, sú podľa nej manuálne zručnosti. "Pri hromadných náboroch sa Slováci ukazujú ako veľmi zruční a museli sme kvôli tomu sprísniť kritériá platné v západnej Európe."
Automobilka nemá problém vybrať si, lebo záujem je veľký. "Na 3500 miest evidujeme viac ako 33 000 uchádzačov a každý mesiac pribudne asi tisíc žiadostí," povedala Záhorská.
Asociácia automobilového priemyslu má na pripravenosť absolventov odborných škôl kritickejší pohľad. "Časy, keď automechanik rozobral a zmontoval auto na kolene a vystačil so skrutkovačom a súpravou kľúčov, sa skončili. Žiaľ, vo väčšine učilíšť, ako keby tento fakt nezaregistrovali," povedal pre Národnú obrodu počas prvých výberových konaní zamestnancov do automobiliek predseda Slovenskej živnostenskej komory Jozef Gottschal.
Asociácia spolu s cechom predajcov a servisných služieb vybrala zo 120 učilíšť na Slovensku len 15, ktoré označila za vhodné pre typové učilištia automobiliek.
Podľa štátneho tajomníka ministerstva školstva Františka Tótha brzdí zlepšenie fakt, že zmena učebných plánov trvá dlho. "Keď chcete učebné plány prispôsobiť praxi, zistíte, že to trvá dva roky. A ďalšie štyri roky, kým zo školy vyjdú prví kvalifikovaní odborníci. To je veľmi dlho," kritizuje Tóth.
Podľa neho by bolo najlepšie, keby mali školy možnosť v spolupráci so zamestnávateľmi si samy prispôsobovať učebné plány.
Slabiny našich absolventov však podľa neho nie sú len v neaktuálnom učive, ale aj v nedostatočných pracovných návykoch.