Piešťanské kúpele vždy patrili na Slovensku k najväčším a vo svete najznámejším. Dva dni pred začiatkom strednej sezóny (tá sa začína 3. 4.) nič nenasvedčuje tomu, že o chvíľu sa ulice mesta a hotely na liečebnom ostrove zaplnia hosťami z celého sveta. Piešťany majú za sebou nedávnu privatizáciu zahraničnou spoločnosťou a ako všetky kúpele, aj ony nabehli na nový systém spolupráce so zdravotnými poisťovňami. A klienti? Ak ešte nie ste celkom zrelí na plne hradenú liečbu, podľa rozhodnutia vlády by ste si mali platiť 150 korún na deň za ubytovanie a stravu a ďalšie peniaze za liečebnú kúru. Kto sa za tieto peniaze vyberie do kúpeľov a čo za ne dostane?
Piešťany sú známe aj tým, že je v nich najviac slnečných dní v roku, preto nás neprekvapuje, že už od rána svieti slnko. Mesto je prázdne ako to býva cez pracovný deň, len pred úradmi, školou a obchodmi parkuje množstvo bicyklov. Obchodná zástupkyňa Martina Urbánková, naša sprievodkyňa kúpeľmi, hovorí, že Piešťanci sú bicyklový národ, lebo tak sa najlepšie dopravia po pešej zóne, ktorá tvorí podstatnú časť centra.
Legendárny barlolámač na podstavci pred skleneným mostom, vedúcim na kúpeľný ostrov, je osamelý - okolie je ľudoprázdne. Jediným rozptýlením na moste je chorá labuť, ktorá sa zrejme vybrala zotaviť do termálnych prameňov.
Cestou do najstaršieho hotela Thermia Palace nám sprievodkyňa hovorí, že v samotných kúpeľoch pracuje len malé percento miestnych. Väčšina robí za riekou v meste, v infraštruktúre podporujúcej kúpeľný ruch. Za prácou v termálnych bazénoch, na masážach alebo v hoteloch dochádza veľa ľudí z okolitých dedín.
Podľa obchodnej zástupkyne sú platy v kúpeľníctve mierne nad priemerom, hoci zďaleka nedosahujú svetový štandard. Práve ten však musia kúpele stále ponúkať klientom. A tí sú čoraz náročnejší.
Alfons Mucha sa vráti do nového
Zvyšujúce sa nároky hostí sú dôvodom, prečo akciová spoločnosť piešťanských kúpeľov za ťažké milióny opravuje hotelové komplexy, modernizuje liečebné zariadenia a rozširuje služby.
Už na jeseň sa pre rekonštrukciu zatvorí aj najstarší, secesný hotel Thermia Palace. Je najkrajší spomedzi všetkých hotelových liečební na ostrove. Secesný štýl sa zachoval aj vnútri a v jedálni, odkiaľ pred dvoma rokmi zlodeji vyrezali obraz od Alfonsa Muchu. Nedávno nájdený obraz bude visieť na pôvodnom mieste nad dverami, len čo sa obnoví hotel aj dielo samotné.
Do Thermie odjakživa chodila bohatá klientela, viacerí sem chodili každý rok. Martina Urbánková dodáva, že tu nedávno oslavoval svoj stý pobyt istý taliansky hudobník žijúci v Amerike. Chodieva sem trikrát do roka.
Na chodbách to už páchne sírovodíkom. Blahodarný účinok termálnej vody, najhorúcejšej na Slovensku, si ľudia môžu overiť v bahniskách a zrkadliskách. Na dne bazéna s kupolovou strechou je 20 centimetrov bahna, do ktorého sa zaboria ľudia stojaci v bahennej vode po krk. Z dna sa vynárajú bublinky, bazén stojí priamo na prameni.
Zrkadlisko je bazén s horúcou vodou, ale bez bahna a jeho názov je odvodený od hladiny rovnej ako zrkadlo, ktorú nerozčeria ani návštevníci. Lekári totiž neodporúčajú priveľmi sa hýbať v takej teplej vode.
Teplákoví návštevníci
„Môžeme si to tu odfotiť aj s vami?" pýtame sa Nemky, vnárajúcej sa do vody. „Ale áno, pokojne," odpovedá bez ostychu. Ľudia zo Západu sa správajú prirodzenejšie. Domáci si zase potrpia na pekné oblečenie. „Nemky a Nemci prechodia celý pobyt v jedných teplákoch," hovorí sprievodkyňa. Slovenky si dajú topánky na podpätku, aj keď si v Piešťanoch liečia ochorenia pohybového ústrojenstva.
Aj na vynovenej recepcii kúpeľného hotela Balnea Esplanade sedia kúpeľní hostia vo veľkých kreslách v teplákoch.
Návštevníci z bývalého východného Nemecka sa dajú rozoznať podľa svetlomodrých tašiek s logom cestovnej kancelárie. Patrí medzi kancelárie, ktoré zabezpečujú najviac návštevníkov, a keďže záujem Nemcov je veľký, otvorila pobočku aj priamo v Piešťanoch. Západní Nemci nosia cez plece prevesené podobné plátené tašky, len tmavomodré.
Okrem nich na chodbách postávajú a posedávajú domáci hostia. Prevažná väčšina má cez 60 rokov, veľa z nich si pomáha paličkou.
Je to, ale nie je to wellness
Hoci piešťanské kúpele boli pôvodne určené starším a chorým ľuďom, situácia sa mení. Nielen preto, že mnoho samoplatiteľov si v novom systéme tri týždne v kúpeľoch jednoducho nemôže dovoliť. Mení sa vekové zloženie kúpeľných hostí.
Stredná aj mladá generácia, ktorá zarába, si chce vo voľnom čase oddýchnuť a zároveň sa zregenerovať. Kúpeľ v termálnom prameni, masáž a bahenný zábal alebo piešťanskú novinku - soľnú jaskyňu, to všetko si platia sami. Nepotrebujú tri týždne, stačí im víkend a možnosť vybrať si z pestrej ponuky.
Tento štýl sa na Západe volá wellness, no piešťanskí kúpeľníci sa takému označeniu služieb vyhýbajú. Tvrdia, že kúpeľné služby sú o niečom inom, na inej úrovni a hlavne medicínsky zabezpečené konzultáciou s lekárom.
Ak však chcú mať zisk, musia sa prispôsobiť aj predstavám mladšej klientely, napríklad rodinám s deťmi. Preto sa v hoteli Balnea Esplanade buduje vodný a saunový svet, prepojené vnútorné a vonkajšie bazény. Preto v Napoleonských kúpeľoch, prízemnej budove vedľa Thermie, vznikla soľná jaskyňa.
Atrakcie a konkurencia
Za budovou buble a dymí jazierko. Potrubím sem rovno z Váhu priteká bahnitá voda a to bahno na mieste zreje rok. Až potom sa riedi s horúcim termálnym prameňom a vteká do kúpeľného priestoru. Bahno je ten pravý poklad kúpeľov.
Čo iné sa dá okrem ležania v bahne a zábaloch ešte robiť?
Staré a známe kúpalisko Eva slúži všetkým. Po cestičkách starého udržiavaného parku sa premávajú korčuliari. Za plotom je deväťjamkové golfové ihrisko a v lete pribudnú atrakcie ako plavba po Váhu loďou alebo na plti.
Na druhom brehu rieky cítiť, že chýbajú peniaze. Chátra tam ďalší secesný hotel. Miestni vravia, že lacnejšie bude už len zbúrať ho a postaviť nový, ale pamiatkari by nedovolili zrúcať pamiatku.
Hneď pri brehu stoja vedľa seba tri kockové domy s terasami obrátenými k vode. Dva ošarpanejšie patria mestu, tretí sa vrátil majiteľovi a teraz svieti novotou. „Bude konkurenciou," hovorí Martina Urbánková.
V meste stojí ešte pár hotelov, v ktorých sa dá ubytovať lacnejšie. Je tam aj malý zelený penzión, ktorý vraj najviac zo všetkého obľubujú Nemci. Jedinou nevýhodou lacnejšieho bývania je, že na procedúry musíte dochádzať na kúpeľný ostrov.
Inou konkurenciou piešťanských kúpeľov je Poľsko. Susedná krajina údajne veľa investuje do rozvoja kúpeľníctva a získava si európsku klientelu nižšími euro-cenami. Pre samotných Poliakov je však stále výhodnejšie ísť do Piešťan.
Zlatá éra kúpeľov
Ktorá éra piešťanských kúpeľov sa dá označiť ako zlatá? Pýtame sa našej sprievodkyne po areáli. „Obe medzivojnové obdobia, samozrejme, ale z toho, čo si pamätám, boli zlaté osemdesiate roky. Do Piešťan prichádzali ako do jedného z mála miest na Slovensku valutoví cudzinci a robiť tu znamenalo niečo," hovorí. „Teraz fungujeme v trhovom mechanizme a musíme sa snažiť," dodáva pri rozlúčke.
Ako platia klienti za kúpeľnú liečbu? A-kategória Wellness |
Koncom minulého roku varovali slovenskí kúpeľníci vládu, že nové poplatky za kúpeľnú liečbu môžu byť pre kúpele likvidačné. Ministerstvo zdravotníctva stanovilo sumu 150 korún, ktorú má človek doplácať za stravu a ubytovanie v štandardných podmienkach. Za štandard sa považuje dvojposteľová izba bez doplnkov a spoločné sociálne zariadenie na chodbe. Mnoho kúpeľov po sprivatizovaní alebo popri rekonštrukcii prerobilo hotely na vyššiu úroveň, takže takéto ubytovanie ani neposkytujú. |
Ľudia sa chcú viac venovať oddychu
O zmenách v preplácaní kúpeľnej starostlivosti a o návštevnosti piešťanských kúpeľov sme hovorili s Milanom Kramárikom, generálnym riaditeľom Slovenských liečebných kúpeľov Piešťany.
V apríli sa začala sezóna A. Podľa čoho sú rozdelené sezóny?
Tarify určuje návštevnosť. Najnižšia sezóna je od novembra do marca, top sezónu máme v lete od júna do konca augusta. Vtedy sú aj ceny najvyššie.
Vždy sa sezóny delili takto?
Áno. Vlani sa nám končila zimná sezóna v prvých dňoch marca, rozdiel bol asi mesiac oproti súčasnosti. V nízkej sezóne máme okolo 1000 klientov denne, v strednej 1500-1600 a počas vysokej sezóny je ich denne až 2000. Hlavne nemecký trh je citlivý na každú zmenu a s nástupom novej sezóny prechodne poklesne návštevnosť Nemcov. V ostatných rokoch prišlo všeobecne menej ľudí, kvôli reformám, ktoré u nás bežia. Vlani to bola sociálna reforma a od tohto januára začali platiť nové zdravotnícke zákony. Malo to výrazný dopad na počet klientov zdravotných poisťovní. Minulý január sme tu mali viac ako sto takýchto klientov, v tomto januári dvoch. Systém na to nebol pripravený, ale od februára už funguje normálne, lepšie než sme predpokladali.
Pracovníci slovenských kúpeľov hodnotili reformu ako nie veľmi šťastnú.
Takéto vyjadrenie sa dotýkalo hlavne cien - či sa za to, čo poisťovňa zaplatí, dá poskytnúť nejaká kvalita. Komplexná starostlivosť typu A je plne hradená poisťovňou, ktorá platí ubytovanie, stravovanie aj liečbu. O tom, kto dostane poukaz, rozhoduje lekár. Zatiaľ je to, bohužiaľ, tak, že to, čo poisťovne poskytujú, nepostačuje na pokrytie prevádzkových nákladov a ide tak vlastne o nepriamu dotáciu zdravotnej starostlivosti štátu o našich občanov súkromnými firmami. Druhá kategória B sú príspevkoví klienti, priplácajú si sami. Cenovým výmerom vlády bolo stanovené, že za stravovanie platia 150 alebo 220 korún, kúpeľnú starostlivosť im hradí príslušná poisťovňa čiastkou 500 alebo 550 korún, podľa sezóny.
Čo si za tento poplatok môžu klienti reálne dovoliť?
Klienti typu B môžu mať to, pre čo sa rozhodnú. Plne hradené majú stanovené počty procedúr aj ich kvalitu. Myslím si, že z pohľadu zdravotnej starostlivosti klient o nič neprišiel. Iné je poskytnúť za 150 korún celodenné stravovanie a ubytovanie. Len potraviny na raňajky obed a večeru stoja viac. Problém je aj to, čo ministerstvo zdravotníctva označilo za štandard: ubytovanie na dvojlôžkovej izbe bez príslušenstva.
Máte v kúpeľných hoteloch dvojlôžkové izby bez príslušenstva?
Máme ich pár v mestskom hoteli Jalta, asi 10 izieb, a v liečebnom hoteli Pro Patria, a PLK Smrdáky, ale je ich málo, lebo to nie je štandard. Všetky hotely sa postupne rekonštruujú minimálne na troj-štvorhviezdičkový štandard.
Odrazilo sa to na návštevnosti platiacich klientov zo Slovenska?
V Čechách to funguje už dlho, u nás len prvé mesiace, takže je skoro hodnotiť. Myslím si, že sa to rozbehne, lebo ľudia viac vnímajú potrebu starať sa o svoje zdravie a majú možnosť vybrať si podľa toho, ako sú ekonomicky silní.
Kúpele sú dôležité hlavne pre starších ľudí, ktorí majú častejšie sklony byť chorí. Najlacnejší pobyt stojí takmer 6000 korún. Neubudlo výrazne starších klientov a dôchodcov?
Od roku 2000 ubudlo klientov celkovo, aj zo zahraničia, najväčší úbytok je však zo systému zdravotného poistenia. Väčšinu klientely tvorili vždy ľudia nad šesťdesiat rokov, tu by mohol byť problém. Ale my sa musíme správať ako súkromná firma. Investujeme obrovské zdroje. Jednou z úloh, ktoré sme si dali, je rozšírenie klientely. Sme historicky overenými kúpeľmi, medicínsky orientovanými a nechceme tu robiť žiaden wellness. Ale dnes veľmi veľa mladých ľudí uvažuje o prevencii, stredná generácia o regenerácii a reláxácii. To je cesta, ktorou by sme chceli ísť. Napríklad cez veľkonočné sviatky sme tu mali štyristo domácich klientov vo veku medzi tridsať až päťdesiat rokov, veľmi veľa rodín s deťmi. Je to nový trend, ľudia sa chcú viac venovať oddychu. Preto sme v komplexe Balnea Esplanade Palace prerobili izby, zriadili modernú kuchyňu, zaviedli sme moderné doplnkové služby, kartový systém namiesto kľúčov a dokončujeme saunový vodný svet. Budú v ňom atrakcie typu jakuzy, masážne postele a steny, aróma a infra sauna, plavecký bazén.
Čiže zmeny pri rekonštrukcii hotelov a liečebných priestorov sú orientované na mladšiu klientelu?
Do piešťanských kúpeľov sa za posledné desaťročia investovalo veľmi málo. Naposledy sa opravovali Napoleonské kúpele, ale nie kvalitne, preto budeme musieť niektoré časti prepracovať. Zmeny sme začali rekonštrukciou hotela Baplnea Palace a výstavbou soľnej jaskyne. Bolo treba investovať už len preto, aby sa infraštruktúra kúpeľov prispôsobila súčasným požiadavkám. Druhá vec je marketingový zámer prilákať sem klientelu v aktívnom veku a tá vyžaduje určitú kvalitu.
Prečo sa vyhýbate wellnessu - súčasnému trendu oddychu a relaxácie?
Wellness je špecifická vec. Prvou lastovičkou, ktorá by sa takto dala označiť, bude spomínaný saunový vodný svet. Ostatné naše zariadenia sú výnimočne dobre zostavené pre regeneráciu a relaxáciu, ale nie je to wellness. Piešťanské kúpele sú úplne iná a vyššia kategória. Wellness je o voľnom prístupe k tomu, čo bude klient robiť, my sa mu aj v rámci relaxácie snažíme medicínsky odporučiť to, čo by mu prospelo.
Spomínali ste, že zahraničná klientela sem chodí pomenej.
Za posledných päť rokov menej chodí nemecká klientela. Odrážajú sa v tom sociálne zmeny, ktoré sa začali prejavovať po zjednotení Nemecka, aj zdravotná a sociálna reforma, ktoré tam prebehli. Ročne navštívi kúpele okolo 50-tisíc návštevníkov, ale zloženie klientely sa mení. Vzrástol počet českých a izraelských hostí, v začiatku roka sme zaznamenali výrazný nárast klientov z USA, Maďarska a Ruska. Arabská klientela k nám chodí od mája do augusta, problémom však je prísny systém udeľovania víz. Kedysi boli aj priame letecké spojenia, dnes sa nám ich nedarí vo väčšej miere obnoviť a klienti hľadajú iné, dopravne dostupnejšie destinácie.
Takže koho očakávate s nástupom novej sezóny?
Od polovice apríla hlavne izraelskú klientelu. Intenzívne pracujeme na ruskom trhu, takže očakávame hostí aj odtiaľ.
V médiách odznelo, že po zmenách v preplácaní kúpeľnej liečby sa z kúpeľov pre starých a chorých stanú kúpele pre zdravých a bohatých. Súhlasíte s tým?
Takto jednoducho sa to zhrnúť nedá. Vďaka zmene systému určite dôjde k tomu, že niektorí chorí, ktorí by kúpele potrebovali, sa sem zo sociálnych dôvodov nedostanú, alebo aspoň nie na tak dlho ako by potrebovali. Na druhej strane, aj v minulosti chodilo vďaka známostiam do kúpeľov veľa ľudí, ktorí boli skôr bohatí a zdraví. Dnes ak prídu, prídu za svoje.