Napríklad je odrazu jasné, že plechovka kokakoly v Helsinkách stojí trikrát toľko ako v Madride.
Aj keď tieto cenové rozdiely možno vyvolajú medzi obyvateľmi drahších štátov nespokojnosť, ekonómovia nepredpokladajú, že by teraz mali ceny tovarov a služieb padnúť na jednu úroveň. Líšia sa totiž nielen ceny, ale aj príjmy. Okrem toho výška daní, náklady na prácu a dopravu, konkurenčný boj sú dôvodmi, prečo cenové rozdiely existujú a aj zostanú.
Optimisti tvrdia, že odkrytie veľkých rozdielov, vytvorí tlak na výraznejší pokles cien v niektorých drahších regiónoch. Okrem toho cestovanie a internet by takisto mohli vytvárať tlak na znižovanie cien.
Druhá skupina ľudí sa domnieva, že aj keď sa Fín vráti domov z dovolenky lamentujúc, aká je kokakola doma drahá, ďalšiu plechovku si nepôjde kúpiť do zahraničia.
Zástancovia myšlienky klesajúcich cien zasa predpokladajú, že pri nákupe drahších alebo ľahko prenosných tovarov budú Európania za výhodnejšími cenami cestovať hoci aj do zahraničia.
(gk, reuters)