Expo 2005 Od zamrznutého mamuta k robotom

Japonci dnes už nikoho nemusia presviedčať, že sú technologickou veľmocou. Svetová výstava Expo v provincii Aiči neďaleko mesta Nagoja, ktorú otvorili koncom marca a potrvá do 25. septembra, má motto Múdrosť prírody. Je zelená, ekologická, príjemná ...

Najväčším ťahákom japonského Expa sú roboti značky Toyota. Táto spoločnosť zostavila dokonca aj hudobnú skupinu, v ktorej je sedem robotov - dychárov. Aj keď ich výkon nie je dokonalý, 13 predstavení denne je beznádejne vypredaných.

Japonci dnes už nikoho nemusia presviedčať, že sú technologickou veľmocou. Svetová výstava Expo v provincii Aiči neďaleko mesta Nagoja, ktorú otvorili koncom marca a potrvá do 25. septembra, má motto Múdrosť prírody. Je zelená, ekologická, príjemná a jej najväčšie hviezdy nie sú živé. Ide o zamrznutého sibírskeho mamuta a asi stovku japonských robotov - humanoidov, ktorí by svojou dokonalosťou Karla Čapka asi dosť znepokojili. Nie sú náhodou živí? - čudujú sa aj diváci, ktorí stoja niekoľko hodín v zástupe, aby si mohli pozrieť robotickú šou.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Keď v roku 1970 organizovali Japonci v Osake Expo prvý raz, vytvorili dodnes neprekonaný návštevnícky rekord - na zábavne podanú tému Pokrok a harmónia ľudstva bolo zvedavých 64,2 milióna ľudí. Imidž Japonska ako technologického lídra sa vtedy len umocnil.

Tentoraz už nejde o okázalé predvádzanie prevratných objavov ako v minulosti. Nič také, ako keď vo Philadelphii predstavili v roku 1876 verejnosti telefón. Ani architektonicky to nie je napriek všetkej elegancii a účelnosti také impozantné ako Eiffelova veža vztýčená v Paríži pri príležitosti Svetovej výstavy v roku 1889.

Nie. Japonci sa tentoraz pokúšajú svet presvedčiť, že technológie by mali fungovať v súlade s prírodou a čo najmenej jej škodiť. Predstavujú sa ako environmentálni vizionári, ktorých technológie stále viac využívajú obnoviteľné zdroje a čoraz menej toxické a iné škodlivé látky.

SkryťVypnúť reklamu

Slovensko pri tomto predstavení chýba, Česi pripravili podľa prvých ohlasov veľmi originálny pavilón, ktorý sa páči a Japoncom chutia aj typické, české "hospodské" jedlá.

Múdrosť prírody

Organizátori sa snažia ukázať, že motto Múdrosť prírody myslia vážne. Pôvodne mali byť výstavisku prispôsobené aj lesné plochy v okolí, plány však zmenili, keď tam objavili ohrozené druhy rastlín a zvierat, napríklad jastrabov.

Areál preto vyrástol v mestskom parku. Po skončení akcie sa má všetko rozmontovať a areál bude ďalej slúžiť ako park a zóna voľného času. Aby zachovali prirodzené prostredie, postavili na výstavisku promenádu na koloch. Peši sú z nej ľahko dostupné všetky dôležité sektory areálu. Stavebnicové súčasti pavilónov sa budú dať znovu použiť. V areáli premávajú ekologicky neškodné dopravné prostriedky.

SkryťVypnúť reklamu

Návštevníci môžu na Expo doraziť prvou magnetickou visutou dráhou v Japonsku. Dopravné spojenie medzi areálmi zaisťujú hybridné autobusy s pohonom na benzín aj vodík.

Provincia Aiči tvorí industriálne srdce Japonska v krásnom prostredí. Stojí tu centrum automobilového a leteckého priemyslu - továrne Toyota, Daimler Chrysler, Sony, Suzuki, Volkswagen.

Celkové investície na výstavu sa vyšplhali na 28,6 miliardy dolárov. Na 580 hektároch umelého ostrova vyrástlo nové letisko. Vybudovali nové diaľnice a dopravné systémy, čím sa pre mnohých účel Expa naplnil už pred začatím výstavy, poznamenala kriticky japonská agentúra Kjódó.

Domáca desiata

V areáli všetko až na malé detaily funguje perfektne. Po slávnostnom otvorení 25. marca bolo ešte treba vylepšiť značenie. A japonský premiér Džuničiro Koizumi zareagoval na rozhorčenie svojich krajanov, ktorým veľmi prekážalo, že prísne opatrenia pri vstupe nepovoľovali priniesť si do areálu žiadne sendviče či ryžové guľôčky. Preto nariadil zákaz zrušiť. Aj rezervácia lístkov už funguje lepšie.

SkryťVypnúť reklamu

Len počasie sa nevydarilo, vonku nepríjemne prší, slota, vietor, fuj. Organizátori si vysvetľujú doterajšiu slabšiu návštevnosť práve zlým počasím a veria, že tento mesiac, keď je v Japonsku veľa štátnych sviatkov, to bude oveľa lepšie.

Roboti

Najväčším ťahákom pre návštevníkov sú roboti značky Toyota. Hlavné sídlo tejto slávnej spoločnosti je neďaleko areálu.

Hneď pri vchode výstaviska víta návštevníkov "robotka" Actroid s výraznými mihalnicami a jemnými ženskými rysmi tváre. Je taká ľudská, ako to len v laboratóriách bolo možné vyvinúť. Oblečená v svetlozelenom kostýme sedí v malej búdke a odpovedá po japonsky, anglicky, kórejsky alebo čínsky na jednoduché otázky. Ľudia ju majú radi, najmä deti, hoci sa často nedozvedia práve to, na čo sa pýtajú. "Je mi veľmi ľúto, ale práve sa mi niečo zdalo o Koshi," povie Actroid a rozrušene zdvihne k ústam ruky, keď nerozumie otázke.

SkryťVypnúť reklamu

Toyota zostavila dokonca aj hudobný robotí zbor, v ktorom síce sedem hráčov na trúbky a ďalšie dychové nástroje nepodáva výkony na úrovni londýnskych filharmonikov, podľa CNN je to však stále dosť na to, aby beznádejne vypredali 13 predstavení denne.

Japonsko zamestnáva najviac robotov na svete, asi polovicu z 800-tisíc, ktoré sa používajú pri výrobe.

Na výstavisku sa predstavujú aj ako upratovači a pestúnky, ktoré sa starajú o malé deti - skontrolujú domáce úlohy do školy, zahrajú sa a môžu dať rodičom priamo nahliadnuť, čo sa deje doma, cez mobilný telefón alebo internet prostredníctvom očí robota. Robotická vlna, samozrejme, nie je len samoúčelným predvádzaním. Japonsko očakáva, že sa s robotmi presadí na svetovom trhu a Expo má k tomu dopomôcť.

SkryťVypnúť reklamu

Menší záujem

Organizátori očakávajú za šesť mesiacov výstavy "len" 15 miliónov návštevníkov, z toho 90 percent domácich. To je štyrikrát menej ako v Osake pred 35 rokmi. A ani toľko ich v tejto chvíli nie je istých. Čo spôsobilo taký výrazný rozdiel? Nesúvisí to ani tak s kvalitou výstav a pavilónov. Hoci je stále ťažšie vymyslieť niečo nové, originálne a divácky zaujímavé, podľa reportérov z Aiči je výstavisko plné príťažlivých expozícií.

Zdá sa však, že globalizácia pripravila ľudí na celom svete o zvedavosť a očakávania, čo nové ešte môže technologický pokrok priniesť. Vývoj a novinky na trhu s technológiami prichádzajú tak rýchlo, že to záujem ľudí o ne otupuje.

Téma Človek - Príroda - Technika na predchádzajúcej svetovej výstave v nemeckom Hannoveri v roku 2000 prilákala namiesto očakávaných 40 len 18 miliónov ľudí a výstava sa skončila so stratou 1,2 miliardy eur.

SkryťVypnúť reklamu

Expo 1998 v Lisabone s mottom Rok oceánov vyúčtovalo mínus 358 miliónov eur a v španielskej Seville 1992 vyrobilo Storočie objavov do rozpočtu dieru v prepočte za 212 miliónov eur. Maďarská vláda od usporiadania výstavy v roku 1996 v Budapešti pre nedostatok financií radšej odstúpila, francúzsky kabinet odriekol zase Expo 2004 v Dugny.

Zmrazený mamut

Medzi hlavné atrakcie v Aiči patrí aj zmrazený mamut zo sibírskej tundry. Obrovské zviera, staré 18-tisíc rokov, je vystavené vo veľkom mraziacom boxe. Ruskí a japonskí vedci exhumovali v roku 2002 na severe Sibíri jeho nedotknutú lebku a pravú prednú nohu. Do Japonska previezli aj ďalšie pozostatky - kly, kosti a kúsky srsti.

Kosti, chrbtica a takmer celá kostra drieku boli uložené v zemi na brehu rieky. Ostatné časti obrovského zvieraťa pravdepodobne odplavila voda. Nie je to prvý raz, čo mamuta úspešne vyhrabali zo zeme, ale zrekonštruovať takmer celé zviera, to sa ešte nikomu nepodarilo. Rusko-japonský tím dokonca dúfa, že sa mu vďaka pozostatkom tohto zvieraťa podarí mamuty naklonovať. Cieľom projektu je zistiť, prečo mamuty v ľadovej dobe vyhynuli.

SkryťVypnúť reklamu

Výstava potrvá do 25. septembra a japonská vláda uvoľnila počas jej trvania inak veľmi prísnu vízovú politiku. Záujemcovia o robotov a mamuty v príjemnom areáli sú vítaní.

Zaujímavosti o svetových výstavách

Prvá svetová výstava - predchodkyňa Expa - sa konala v roku 1851 v Londýne na popud manžela kráľovnej Viktórie, princa Alberta. Domáci aj zahraniční vystavovatelia mali vtedy prvý raz možnosť prezentovať výrobky v prospech svojich hospodárskych aj národných záujmov.

Na výstavách sa často predstavovali prevratné technické vynálezy. Vo Philadelphii v roku 1876 to bol napríklad písací stroj, v Paríži 1889 oblúková lampa a fonograf. Nič také významné a silné z posledných svetových výstav už nevzišlo.

Názov Expo sa začal používať od roku 1933, keď sa v Chicagu uskutočnila prvá tematicky zameraná svetová výstava.

SkryťVypnúť reklamu

Dohovor o medzinárodných výstavách rozlišuje dva typy akcií - svetové špecializované výstavy a svetové všeobecné či univerzálne výstavy, medzi ktoré patrí aj tohtoročná v Japonsku.

Za jednu z najvýznamnejších výstav sa považuje bruselská z roku 1958. Pod heslom Bilancia pre ľudskejší svet zdôrazňovala predovšetkým vymoženosti nedávnej minulosti - atómovú energiu a vesmírne lety. Dominantou sa stalo Atómium, 110 metrov vysoký model atómu. Sovietsky zväz pyšne vystavil model prvej družice Zeme - Sputnik. Československo vtedy predstavilo slávnu Laternu magicu (kombinácia živého divadla s filmom) a náš pavilón - považovaný za jeden z najlepších - získal najvyššie ocenenie.

V kanadskom Montreale sa uskutočnilo Expo 1967. Výstave patrili dva umelé ostrovy na rieke svätého Vavrinca, kde sa predstavilo 71 štátov sveta. Československo vtedy najviac zaujalo kinoautomatom - diváci si prvýkrát mohli vybrať, ako bude dej filmu pokračovať.

SkryťVypnúť reklamu

Areál výstaviska Expo 2005 v meste Nagakute, 250 kilometrov západne od Tokia. Organizátori výstavy s mottom Múdrosť prírody očakávajú, že za šesť mesiacov trvania si ju príde pozrieť 15 miliónov ľudí.

Medzi atrakcie svetovej výstavy patrí zmrazený mamut zo sibírskej tundry. Obrovské zviera, staré 18-tisíc rokov, je vystavené vo veľkom mraziacom boxe.

Hneď pri vchode výstaviska víta návštevníkov robotka Actroid s jemnými ženskými rysmi tváre, oblečená v svetlozelenom kostýme, ktorá v štyroch jazykoch odpovedá na jednoduché otázky.

Autor: MAREK CHORVATOVIČ (s použitím materiálov ČTK)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 667
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 443
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 733
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 367
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 437
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 644
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 951
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 227
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu