Videl som maturitnú písomku z informatiky/programovania (Monitor 2004 http://www.statpedu.sk/Maturita/Monitor2004/Testy/11_Test_I-1.pdf) a zostal som ako ovalený. Maturita z informatiky v súčasnej forme je tuším jeden veľký chaos, ktorý neslúži poriadne nikomu.
Neviem, nakoľko rôznorodá bola maturita z informatiky a programovania, kým si jej obsah určovali samotné školy (ako to bolo doteraz), ale mám pocit, že do novej formy sa prenieslo takmer všetko, čo kde bolo. Otázky z minuloročnej písomky by sa dali asi zhrnúť takto:
* všeobecná informatika (zariadenia a časti PC, vírusy, nové technológie)
* práca s textom a tabuľkami
* internet (e-mail, www, ICQ, IRC...)
* grafika (rozlíšenie obrázkov, videá, komprimácia)
* sieťovanie (topológia, bezpečnosť a rýchlosť siete, správa servra)
* programy a algoritmy
Mám maturitu z programovania, ale touto písomkou by som tuším neprešiel... Mali by sme si asi najprv položiť otázku, kto potrebuje mať takúto maturitu. Prvé tri body by sa dali súhrnne nazvať "počítačová gramotnosť". Tú potrebujú všetci, čo budú prichádzať do kontaktu s počítačmi pravidelne (snáď všetci VŠ študenti, sekretárky a sekretári, atď.).
Grafika je dosť špecifická oblasť, úlohy v teste boli typu "Akú veľkosť má obrázok s X farbami a rozlíšením YxZ?". Ak človek vie, čo je to farba a čo je rozlíšenie, je to čisto matematická úloha typu "Vynásob tri čísla." Nenapadá mi, komu je toto na niečo, snáď by som grafiku zaradil k predošlej skupine a nazval to dokopy "technologická gramotnosť" (keďže grafika sa momentálne najviac týka asi mobilov a digitálnych fotoaparátov).
Len posledné dve oblasti sa mi zdajú hodné toho, aby sa z nich maturovalo - sieťovanie je takpovediac inžiniersky (fyzikálny) pohľad na informatiku a ten posledný bod je programátorský (matematický) prístup. Teda aj tieto dva smery sú v princípe od seba veľmi odlišné, takže nevidím žiaden dôvod, prečo by mali byť súčasťou rovnakej maturity. Za mojich čias sme si mohli vybrať medzi maturitou z programovania a maturitou z informatiky. Prečo to už teraz možné nie je? (Alebo to možné je, len som sa o tom ja nedopočul?)
Navrhol by som vytvoriť Súhrnnú skúšku z počítačovej gramotnosti, ak je také niečo vôbec potrebné, a nerobiť si na maturite srandu z ľudí, ktorí sa chcú stať expertmi v informatike (či už profesionálne alebo zo záľuby). Navyše, do tejto súhrnnej skúšky by som určite pridal aj časť o algoritmickom myslení (nemyslím tým učiť sa programovať na PC, skôr sekvenčnú logiku). Neviem presne ako, ale považujem to za potrebné, je to taká nadčasová vec, ako máločo z toho, čo sa týka počítačov. Stále viac a viac vecí každodennej spotreby je programovateľných a obsahuje nejaký softvér. Proste, aby ľudia nemali problém nastaviť si niečo v mobile, zapnúť modernú práčku alebo mikrovlnnú rúru. Čo ak niekto príde s programovateľným WC?
Raz som počul názor (povedal to človek, ktorý pracoval na návrhu nových maturít), že textové editory by sa mali žiaci učiť na písaní, kalkulátory na matematike, grafické editori na výtvarnej výchove..., a nie na predmete s názvom informatika. Hm, už sa teším na prvé elektronické Písanky.
n