Cosmin Gradinaru: Bez názvu, fotoséria, 2000 |
Na dvoch miestach - v Kopplovom kaštieli a v Synagóge - Centre súčasného umenia sa stretli dva od seba nezávislé medzinárodné putovné projekty, obidva s bohatou účasťou európskych špičiek aj domácich umelcov. Projekt Sme, akí sme rakúskej kurátorskej dvojice Margarethe Makovec a Antona Lederera a Votrelec medzinárodnej trojice kurátorov Roman Minaev, Zorka Lednárová, Vladimír Beskid.
Projekt Sme, akí sme sa zameral na aspekty rómskeho života v súčasnom umení. Témou sa zaoberali rómski aj nerómski umelci, ktorých s touto komunitou spája dlhodobejšia spolupráca či spolužitie. Na výstave sú videofilmy, dokumentárne fotografie, ale aj maľby rómskych insitných maliarov. Výstava na západoeurópskej scéne s veľkou podporou európskeho fondu Kultúra 2000 pravdepodobne vzbudzuje záujem, no na slovenské pomery, kde rómska tematika v umení - dokumentoch, hudbe či fotografii - rezonuje niekoľko rokov a predstavila sa silnými projektmi, potrebuje inak nasvietený problém.
Akúsi plochosť takto poňatej problematiky, ktorú aspoň trochu zakrýva geograficky široký záber vystavujúcich umelcov, ťahá do obsahovej viacvýznamovosti druhá spomínaná výstava.
Prítomnosť cudzieho prvku v odlišnej kultúre, pozíciu umelca (e)migranta a jeho osobnou skúsenosťou v cudzom svete, ale aj s odcudzením v rámci vlastného kultúrneho prostredia, rieši projekt Votrelec. Podľa kurátorov ide o metaforické prekračovanie národných a kultúrnych hraníc, o vlastné reflektovanie prostredia, kde fungujú lokálne aj internacionálne znaky a symboly. Práce výtvarníkov ukazujú, akým spôsobom je ich umenie poznačené pobytom v zahraničí a ako ich spontánny "postemigračný" efekt núti nanovo definovať ich pôvodnú identitu.
Ak absolvujete obe výstavy, nedá sa neporovnať ich tematicky vzájomné prelínanie. Veď ako inak sa môžu cítiť srdcom a dušou nomádi, ktorými Rómovia stále sú (aj keď ich spoločnosť pevne zakotvila do sociálnych a regionálnych okov normatívnymi zákonmi riadenej spoločnosti), ak nie ako migranti vo svete, ktorý im stále nechce porozumieť.
Ak skúmame ich kultúru, prirodzene narazíme na všetky spomínané pohľady, akým ich podrobuje výstava Votrelec súčasného umelca v dobe veľkého sťahovania.
Apropo, aby sťahovania nebolo málo - na podobnú tému ešte jedna výstava. Pod názvom Mind migration sa dnes otvára v Bratislave ďalší "migračný" projekt a ako inak, putovný a s medzinárodnou účasťou. (kop)