Najnovšie návrhy na riešenie dostavby novej budovy SND opäť zaktivizovali divadelníkov i politikov. Slovenské národné divadlo sa od nich dištancuje a žiada vysvetlenie, prečo závery pracovnej skupiny ministerstva kultúry neboli "seriózne zobrané do úvahy". SND sa nechce za navrhovaných podmienok do novostavby presťahovať, radšej chce zachovať súčasný stav. Vedenie SND žiada ministerstvo kultúry, aby si ujasnilo svoj vzťah k Národnému divadlu a verejne ho deklarovalo. Minister RUDOLF CHMEL však tvrdí, že ak bude prevádzka novostavby zabezpečená profesionálne, rozviažu sa Národnému divadlu ruky, aby sa mohlo venovať tomu, na čo bolo zriadené.
Podľa ministra Mikloša sa nový investor bude hľadať ešte pred dokončením budovy. Neohrozí predaj nehnuteľností v správe SND ešte pred dokončením novej budovy najzákladnejšiu prevádzku divadla?
"Predaje budú zaťažené vecným bremenom, budovy budú teda k dispozícii SND až do plnohodnotného sprevádzkovania priestorov v novostavbe. Nemyslím si, že by predaj budovy riaditeľstva mohol ohroziť 'najzákladnejšiu prevádzku' divadla."
Vznik akciovej spoločnosti, do ktorej môže kedykoľvek vstúpiť investor, odporuje nielen výsledku rokovania expertnej komisie, ale aj vašej základnej premise, že budova má zostať vo vlastníctve štátu.
"Investor nemôže do akciovej spoločnosti vstúpiť kedykoľvek. Muselo by o tom rozhodnúť ministerstvo kultúry."
Zástupcovia SND aj iniciatívy Hlasu pre kultúru tvrdia, že nový návrh je pre SND ešte nevýhodnejší ako "memorandový". Čo si myslíte o alternatíve, ktorú odporučili ekonomickí ministri?
"Návrhy pôvodne predložené ministerstvom kultúry treba oddeliť od návrhu, ktorý vzišiel z rokovania porady ekonomických ministrov. Oba naše varianty na rozdiel od 'memoranda' garantujú, že štát si ponechá vlastníctvo a že rozhodovať bude ministerstvo kultúry. Rozdielom tiež je, že komerčný partner vzíde z verejnej súťaže. Variant, ktorý vzišiel z porady ekonomických ministrov, je odlišný v tom, že partner nebude spolupracovať s akciovou spoločnosťou na základe zmluvy, ale mal by sa stať spolumajiteľom. V tomto návrhu je pre mňa problémom hlavne to, že hovorí o 'povinnom' predaji DPOH. V mojom návrhu bol tento predaj len možný."
Nemáte pocit, že rokovania expertnej komisie boli celkom zbytočné?
"Nešlo o expertnú komisiu, ale komisiu zloženú ad hoc z rôznych záujmových skupín. Skupina mala predovšetkým verifikovať pravdivosť vstupných údajov, ktoré boli na riešenie dostavby novostavby a prevádzky SND k dispozícii ako podklad pre kvalifikované a zodpovedné rozhodnutie vlády. To sa podľa môjho názoru stalo."
Požiadavky SND
* štát má budovu dokončiť a vlastniť,
* novostavba má prioritne slúžiť SND, čo má byť jasné aj z jej názvu,
* novú budovu i historickú budovu Opery má spravovať SND, ktoré
Súhrn pripomienok odporcov:
preto počíta s legislatívnymi a organizačnými vnútornými zmenami.
* návrh ráta s tým, že nová akciová spoločnosť vstúpi do doterajších zmluvných vzťahov s dodávateľmi novostavby, na to však treba ich súhlas, pričom nikto nemôže zaručiť, že pre niektorých nebude výhodnejšie nesúhlasiť so zmenou zmluvnej strany a uplatniť si zmluvnú pokutu,
* podľa návrhu sa má administratíva SND presťahovať do budovy ešte pred kolaudáciou, za čo hrozí pokuta milión korún,
* termín predaja nehnuteľností - máj 2005 - sa dá len ťažko dodržať, ak nemá byť porušený zákon o správe majetku,
* dlhodobý prenájom stavebných pozemkov by bol neštandardný. Stavebný zákon síce umožňuje, aby stavba bola povolená aj na prenajatom pozemku, v praxi však nikto neinvestuje stovky miliónov korún bez záruky, že na pozemky má predkupné právo,
* z návrhu nie je ani zrejmé, ako sa vypočíta cena za dlhodobý prenájom a či sa po jeho skončení odpočíta z ceny pozemkov, ak budú predané. Tento postup vylučuje širší okruh účastníkov verejnej súťaže na zmluvného partnera na prevádzku novostavby,
* ak partner vstúpil do pôvodne stopercentnej akciovej spoločnosti štátu, štát môže stratiť kontrolu nad niekoľkomiliardovým majetkom,
* na nakladanie s majetkom akciovej spoločnosti sa nevzťahujú obmedzenie pre správcu, ktorý nakladá s majetkom štátu,
* návrh používa termín "prevádzkovateľ", ktorý de facto preberá úlohu vlastníka, keďže bude ako jediný určovať využitie budovy. Pritom sa vytvára zdanie, že sa tým minimalizujú náklady na jej prevádzku.
(zu)