
obchodná bilancia (v mld Sk)
BRATISLAVA - Deficit obchodnej bilancie Slovenska sa v novembri vyšplhal na nový rekord. Rozdiel medzi dovozom a vývozom dosiahol 12,9 miliardy korún a od začiatku roka predstavuje celkovo viac ako 87 miliárd. „Je to najvyšší mesačný deficit od decembra 1996 a celkovo druhý najvyšší v histórii Slovenska,“ tvrdí analytik Tatra banky Róbert Prega.
Podľa ekonóma Slovenskej ratingovej agentúry Ľudovíta Ódora už podiel dvanásťmesačného deficitu zahraničného obchodu na hrubom domácom produkte presiahol 10 percent. „Na konci roka je reálne predpokladať dosiahnutie nelichotivej méty stomiliardového deficitu,“ povedal Ódor.
Šplhanie obchodného schodku na rekordné úrovne bolo podľa ekonómov možné predpokladať už pred niekoľkými mesiacmi. „Napriek hrozivo vyzerajúcim absolútnym číslam v posledných mesiacoch ide iba o pokračovanie trendu charakteristického pre tento rok. Popri spomaľujúcom sa tempe vývozov zohráva svoju úlohu okrem nižšieho ekonomického rastu v krajinách našich exportných partnerov aj pokles cien ropy,“ podčiarkol Prega.
Ani on nevylučuje „zdolanie“ stomiliardovej hranice pri koncoročnej štatistike zahraničného obchodu. „Napriek tomu už minuloročným výsledkom neprikladáme veľkú pozornosť. Z nášho pohľadu už bude dôležitejší vývoj v tomto roku. Kľúčové bude, do akej miery dokážu pozitívne vplyvy investičnej aktivity z minulého roku, ako aj nižšie ceny ropy prevážiť vplyv slabého dopytu na zahraničných trhoch. (…) Nutnou podmienkou pre bezpečné prefinancovanie obchodného deficitu a tým aj zachovanie menovej stability bude úspešné ukončenie privatizácie 49 percent akcií Slovenského plynárenského priemyslu v súlade s pôvodnými plánmi,“ dodal analytik Tatra banky.
Zabrzdiť prehlbovanie ekonomickej nerovnováhy by mohlo oživenie automobilového priemyslu, ktorý stagnuje už od júna. „Export v skupine vozidlá, lietadlá, plavidlá a dopravné zariadenia, na ktorý má veľký vplyv produkcia Volkswagenu, už štvrtý mesiac za sebou nedosahuje ani úroveň z minulého roku. Spustenie výroby nového modelu osobného automobilu koncernu VW by mohlo zvrátiť súčasný klesajúci trend,“ nazdáva sa Marek Gábriš z ČSOB.
V očakávaniach ďalšieho vývoja sú ekonómovia zhodne pesimistickí. „Privatizácia SPP sa už stáva akýmsi všeliekom na riešenie vonkajšej nerovnováhy, no bez striktného definovania použitia príjmov sa môžu prostriedky preliať cez oddlžovanie domácich subjektov do zvýšeného domáceho dopytu a následne do ešte vyššieho deficitu bežného účtu,“ varuje analytik Slovenskej sporiteľne Juraj Kotian.