Akákoľvek zľava slúži v konečnom dôsledku na zisk, alebo aspoň zmiernenie obchodníkovej straty. Výšku aj rozsah zliav diktujú finančné možnosti kupujúcich. Často je zlacnenie až sedemdesiatpercentné.
„Dnes je na trhu silná konkurencia, čo znamená, že niekedy musíme prispôsobiť ceny aj za cenu straty. Ak by sme tak neurobili, strata by bola ešte vyššia,“ hovorí riaditeľ obchodných domov Jednota Adrián Ďurček.
Obchodníci v zásade na zľavách veľa nestrácajú, mnohí s nimi počítajú a už na začiatku pridávajú k cene tovaru vyššiu maržu.
Najviac sa zlacňujú sezónne tovary a elektronika, výnimkou však nie sú ani automobily. Už niekoľko rokov predajcovia ponúkajú na začiatku roku autá s výraznými zľavami. Dôvodom je rok výroby. V decembri vyrobené vozidlá vyzerajú po Novom roku ako o rok staršie, a tak klesá cena, za ktorú sa v budúcnosti budú dať predať ako ojazdené.
V prípade textilu a oblečenia sú dôvodom rýchlo sa meniace módne trendy, pri zimnom tovare jeho obmedzená použiteľnosť a pri elektronike technický pokrok. Držanie takéhoto tovaru na sklade je luxusom, ktorý si obchodníci nemôžu v dnešnom svete dovoliť. Okrem toho veľké nákupné centrá sú založené na rýchloobrátkovom predaji a niektoré druhy tovarov nemôžu držať v regáloch viac ako niekoľko týždňov.
Najmä menšie obchody dávajú zľavy aj preto, lebo potrebujú peniaze v hotovosti. Nákupy zásob platia z úverov. V posledných rokoch je bežné, že dodávateľ počká s platbou za odobraný tovar až 90 dní. Ak obchodník tovar dovtedy nepredá, musí si peniaze na zaplatenie požičať v banke. Častokrát radšej siahne po zľave. Je účinnejšia.
V obchodoch so širokým sortimentom zase predajcovia počítajú, že zákazníci prilákaní zľavami, kúpia aj to, čo zlacnené nie je.
TOMÁŠ KUČA