
FOTO SME - JURAJ GERBERY
Zásoby zlacnených tovarov sa podľa predavačiek obchodného domu Tesco v Košiciach rýchlo míňajú. „Aj náš zákazník si rýchlo zvykne na výrazné zľavy po Vianociach. Vo svete je to bežné a myslím si, že aj obojstranne prospešné,“ hovorí jeden z predavačov.
Záujem je najmä o sezónne odevy - vetrovky, kabáty, lyžiarske kombinézy. Napríklad vetrovky značky Reebok stoja namiesto pôvodných 4799 Sk len 3999 Sk, vetrovky Loop zlacneli z 3999 na 2790 Sk, lyžiarska kombinéza značky Brugi stojí o rovné dve tisícky menej ako pred sviatkami - 3999 Sk.

FOTO SME - ĽUBOŠ PILC
No nekúpte to
Aj Žilinčania vychádzajú v týchto dňoch z Tesca obvešaní igelitkami ako pred Vianocami. Vnútri je tlačenica najmä v detskom a dámskom textile.
Mamičky s deťmi i bez nich kupujú takmer všetko, čo je zlacnené - otepľovačky, vetrovky, kombinézy, mikiny, flanelové košele, chlapčenské slipy, ponožky. Oplatí sa - napríklad cena dojčenskej mikiny je 249 korún, pričom bez zľavy bola o sto korún drahšia. Cena dámskej nylonovej bundy klesla z 999 Sk na 699 Sk a cena pánskej perovej bundy z 999 Sk na 799 Sk.
V dámskom oddelení sú rady pred kabínkami, ženy si berú na skúšku aj po päť kusov. Záujem je o sukne, blúzky, kostýmy, nohavice, obzerajú aj plesové šaty. S niektorými vydržia niekedy aj niekoľkohodinovú tortúru ich partneri, potom sa im však už nechce pokračovať do oddelenia pánskeho oblečenia, ktoré je väčšinou prázdne.
„Veď mám toho dosť,“ oponuje manžel. „Ale takáto košeľa sa ti hodí,“ nanúti mu manželka. Obaja majú asi šesť tašiek. Prišli presne na výpredaj.
„Ja som výpredaj očakávala podľa skúseností z minulých rokov,“ hovorí mladá žena. „Preto som ani na Vianoce oblečenie príliš nekupovala, nechala som si to na neskôr.“
Obchody zlacňujú aj hračky. Plastová súprava zvieratiek zlacnela v Tescu z 299 na 199 Sk, diaľkovo ovládané autíčko Tyco RC zo 499 Sk na 399, bábika Sally stojí namiesto 59,90 už len 39,90.
Klesli aj ceny niektorých druhov priemyselného tovaru ako sú vŕtačky, úsporné žiarovky, predlžovací kábel či parkovací detektor vzdialenosti.
Najväčší záujem je na začiatku
Typickým sezónnym tovarom sú vianočné dekorácie. Väčšine obchodov sa neoplatí skladovať ich celý ďalší rok. V Tescu sú gule a lamety vo výpredaji. V Baumaxe zostali zatiaľ za starú cenu. „Nezlacňujeme ich, ale ani ich nebudeme skladovať. Pošleme ich späť dodávateľovi,“ povedali nám vo vedení predajne.
Zlacneli aj vianočné kolekcie, Mikuláši, vianočné oblátky, v niektorých predajniach šampanské. Väčšinou nie preto, že by boli po záruke, ale preto, aby uvoľnili miesto inému tovaru.
V papiernictvách sa zase chystajú na zľavy diárov a kalendárov na rok 2002.
Obrovský slogan s nápisom Výpredaj láka zákazníkov aj do obchodu s nábytkom Ikea.
„Niektoré výrobky vyraďujeme. Vzhľadom na priestorové podmienky musíme tú časť sortimentu, ktorú vyraďujeme, dopredať. Zľavy znamenajú pre nás stratu,“ povedali v obchodnom dome Ikea. Podľa nich príde približne toľko ľudí ako pred Vianocami. „Záujem je vždy na začiatku výpredaja, čím viac sa ponuka zužuje, tým menej ľudí príde.“
Zdržanie kvôli euru
Povianočné výpredaje majú dlhoročnú tradíciu v západnej Európe. Tento rok sa však vo väčšine krajín oneskorili. Dôvodom je zavedenie eura. „Bolo by nemysliteľné zladiť nával zákazníkov a narábanie s dvoma pokladnicami,“ povedala hovorkyňa belgického obchodného domu INNO. Výpredaj preto posunuli až na 19. január. Predpokladajú, že vtedy už väčšina zákazníkov bude platiť v eurách.
Aj vo Francúzsku začnú tradičné výpredaje až 9. januára a potrvajú do 17. januára. Cenovky budú zatiaľ stále vo frankoch i eurách. Po 17. januári bude frank definitívne stiahnutý z obehu.
Na veľký „Schlussverkauf“ si musia počkať aj Nemci - začne až 28. januára. Naopak, svoje tradície nemení Veľká Británia, ktorá zostala pri svojej libre. Zľavy sa začali už v decembri. V obchodných domoch je deň po sviatkoch vôbec najrušnejší v roku. (sen, ger, mar, aha)