
Začiatok januára je v znamení výpredajov, len čo sa skončili vianočné nákupy, nastúpili „akcie“.
FOTO SME - ĽUBOŠ PILC
Začiatok januára je v znamení výpredajov. Obchodníci sa snažia preklenúť hluché obdobie po Vianociach a lákajú ľudí na zľavy. „Urobte si druhé Vianoce! Zariaďte si po Silvestri nanovo byt!“ hlásajú slogany.
Ten, kto dokázal odolať drahším tovarom pri vianočnom nákupe a počkal si na január, môže skutočne ušetriť. Zlacnelo najmä oblečenie, obuv, hračky, vianočné dekorácie. Tovar sa musí vypredať, aby v skladoch vzniklo miesto na nový.
Sezónne výpredaje sú u nás pomerne novým javom. Akcie a masívne zľavy si môžu dovoliť najmä veľké hypermarkety, ktoré potrebujú tovar rýchlo otáčať. Predavačky v predajniach Tesca sa ešte nezotavili z predvianočných nákupných návalov, a už musia čeliť davom zákazníkov, ktorí prišli „na akciu“.
„Mysleli sme si, že po Vianociach bude pokoj. Ale kdeže! Medzi sviatkami sme mali možno ešte viac ľudí ako pred Štedrým dňom,“ hovorí predavačka v oddelení športových značkových odevov v košickom Tescu.
Zlacňujú aj menšie butiky, najmä s odevmi. Textil podlieha móde, nijakému obchodníkovi sa neoplatí skladovať vlaňajšiu jesenú a zimnú kolekciu.
„Ľudia kupujú veľmi veľa, oveľa viac, ako pred Vianocami,“ hovorí vedúca butiku s odevmi Mango. Jesenné a zimné oblečenie zlacnelo až o polovicu. Zľava potrvá až do vypredania zásob.
Na zľavy lyží a zimných športových potrieb si treba zrejme ešte chvíľu počkať - sezóna vrcholí a zdá sa, že bude pomerne dlhá. Jeden typ zlacnených lyží ponúka zatiaľ len hypermarket Metro.
Výpredaje majú vždy úspech. „Ľudia nenakupujú logicky, ale podľa pocitov,“ tvrdia psychológovia predaja. Nákup tovaru, kde je vysoká cifra prečiarknutá a svieti tam oveľa nižšia suma, do istej miery uspokojuje zákazníkovu túžbu po zisku, hoci len malom. Zároveň utíšia svoj podvedomý strach z finančnej straty - ak raz budú tovar naozaj potrebovať a mohol by stáť oveľa viac. „Raz sa to zíde,“ povedia si mnohí a nakúpia.
Viac v rubrike POVIANOČNÉ ZĽAVY