Pomoc, ktorá presahuje ich právomoci, musí hľadať vlastník bytu inde. Ak ide o vyúčtovanie, môže sa obrátiť na Slovenskú obchodnú inšpekciu, v prípade tepla na Slovenskú energetickú agentúru alebo energetickú inšpekciu. Krajným riešením je súd.
Obchodná inšpekcia vyúčtovanie kontroluje, len ak občan podá podnet. Hovorkyňa inšpekcie Danuša Krkošová povedala, že ak podnet nespadá pod ich kontrolu, "postupujeme podanie vecne príslušnému orgánu, nie však orgánom družstva či rade spoločenstva. V týchto prípadoch poradíme, aby sa spotrebiteľ na tieto orgány obrátil sám".
Inšpekcia radí, aby spotrebiteľ najprv svoj problém reklamoval u správcu. "Na obchodnú inšpekciu by sa mal občan obrátiť písomne, len ak správca na reklamáciu nereaguje alebo ak s výsledkom reklamačného konania nebude spokojný," hovorí Krkošová.
Upozorňuje, že pri vyúčtovaní za teplo a teplú vodu, ktoré sú najčastejšou príčinou sporov, je spôsob vyúčtovania vecou dohody správcu s užívateľmi bytov. Záväzné predpisy, ktoré by určili vyúčtovanie úhrad za spotrebu tepla a vody, neexistujú. Preto inšpekcia, ale aj každá poradňa odporúča, aby sa vlastníci bytov zaujímali o obsah zmlúv medzi nimi a správcom, a tiež medzi správcom a dodávateľom tepla.
Hospodárnosť nakladania s teplom overuje Slovenská energetická agentúra, ktorá nemôže nariadiť odstránenie nedostatkov. To môže urobiť Štátna energetická inšpekcia. Inšpektori spíšu o nedostatkoch protokol a určia termín na ich odstránenie. Potom skontrolujú, či sa tak aj stalo.
Zodpovednosť za technický stav tepelných zariadení v dome má zväčša správca domu, alebo spoločenstvo, ktoré má zmluvu o dodávke tepla a rozpočítava teplo jednotlivým bytom. Za technický stav radiátorov, či batérií zodpovedajú obyvatelia bytov.
Ak je užívateľ bytu presvedčený, že boli porušené jeho práva, nielen pri vyúčtovaní, prípadne ak si myslí, že správca nedodržal zmluvu, môže sa obrátiť sa na súd.
Na koho sa obrátiť
* Slovenská obchodná inšpekcia - vyúčtovanie,
* Slovenská energetická agentúra - poradenstvo v oblasti tepla,
* Úrad pre reguláciu sieťových odvetví - cenotvorba, pravidlá na rozpočítavanie konečným spotrebiteľom,
* Štátna energetická inšpekcia - kontrola nad dodržiavaním zákona o tepelnej energetike,
* Súd - výška zálohových platieb, vymáhanie nedoplatku od neplatičov, nesúhlas so zmluvou so správcom, s dodávateľom, problémy vo vnútri spoločenstiev.
Čo môže urobiť občan>
* zúčastniť sa výberu správcu, o zmene správy rozhodujú dve tretiny vlastníkov v dome,
* podieľať sa na príprave zmluvy o dodávke tepla, ak mu to zmluva o správe umožňuje.