FOTO SME - PAVOL FUNTÁL
BRATISLAVA - Od piatku si môžu naraz viacerí internetoví surferi zahrať svoju obľúbenú strieľačku bez toho, aby sa museli stretnúť v internetovej kaviarni. Stačí, ak sa v rovnakom čase pripoja a prihlásia na špecializovaný herný internetový portál Slovak Telecomu. Podmienkou je, aby každý z účastníkov virtuálneho súboja mal v počítači nainštalovanú hru, ktorá sa bude hrať.
Špecializovaný herný portál Telecomu nie je jedinou stránkou slovenského internetu, ktorá ponúka zaujímavý obsah. Začiatkom marca Slovanet poskytol niekoľkým tisíckam svojich zákazníkov s rýchlym pripojením portál, kde môžu popri videoklipoch domácich a zahraničných interpretov pozerať aj ukážky z najnovších filmov. V priebehu mesiaca ho navštívila približne polovica z nich.
Surferi sa chcú zabávať
Telecom sa tak po Slovanete stal druhou slovenskou firmou, ktorá zároveň s rýchlym pripojením ponúka aj internetový obsah. Obe firmy pritom stavili na zábavu, ktorá podľa zákazníckeho prieskumu Slovanetu slovenským surferom na sieti chýba najviac. "Vyše polovica z tisíc osemsto opýtaných respondentov by rada využívala internet na pozeranie filmov, počúvanie hudby alebo hranie on-line hier," povedala PR manažérka firmy Petra Vagaská.
Poskytnúť zábavu však nie je jedinou motiváciou. Hovorca Telecomu Radoslav Bielka sa netají tým, že firma spustila herný portál aj kvôli podpore predaja rýchleho internetu. "Hranie online hier je jedným z využití rýchleho pripojenia," povedal.
Obaja slovenskí poskytovatelia internetu nevylúčili ambíciu vylepšiť si príjmy ponukou plateného internetového obsahu. Slovanet by mal v ďalšom slede podľa produktovej manažérky Renáty Haburajovej sprístupniť virtuálnu videopožičovňu. Online hry prídu na rad až potom. "Podľa našich prieskumov má o hrací portál záujem približne 5 percent používateľov, ale o hudobný a filmový obsah až 30 percent," povedala Haburová.
Zhruba ročné skúsenosti Českého Telecomu s vlastným portálom Starzone, z ktorého si zákazníci firmy môžu za peniaze sťahovať filmy a hudbu, ukazujú, že ľudia sú za obsah ochotní platiť. Ako firma informovala, najlepšie sa predávajú filmy pre dospelých s erotikou. Od mája do septembra minulého roku tvorili 37 percent sťahovaných filmov. Druhú priečku s 22-percentným podielom obsadili večerníčky.
Hudba v septembri tvorila len šesť percent sťahovaných licencií, čo podľa produktového manažéra Starzone Zdeňka Haida spôsobilo jej neskoršie zavedenie na portál. Celovečerné filmy dosiahli približne 15 percentný podiel zo zhruba 3-tisíc licencií, ktoré firma predala do jesene.
(dc)
Dominuje hudba
Autori nemeckej štúdie Deutschland Online 2 predpokladajú, že ochota ľudí platiť za dáta stiahnuté z internetu postupom času porastie. Dokladom je prudký nárast legálneho sťahovania hudby, ktoré bolo ešte koncom deväťdesiatych rokov výlučne pirátskou záležitosťou. Vlani vynieslo vyše 230 legálnym poskytovateľom spolu 9,93 miliardy dolárov, pričom oproti predchádzajúcemu roku sa zdesaťnásobilo. Tento rok by sa podľa Medzinárodnej federácie fonografického priemyslu mala hodnota rýchlo expandujúceho trhu sťahovania hudby vyšplhať na dvojnásobok.
Autori štúdie Deutschland Online 2 predpokladajú, že hudobný priemysel bude asi prvým odvetvím, ktoré sa nástupom rýchleho internetu značne zmení. Tradičný hudobný predaj CD a DVD nosičov obchod postupne čoraz viac strácať význam v prospech sťahovania cez internet.
Nahrávacie firmy, ktoré už niekoľko rokov zápasia s poklesom výnosov z predaja hudobných nahrávok, chcú nárast obľúbenosti internetovej hudby obrátiť vo svoj prospech. Podľa denníku Financial Times začali s predajcami rokovať a zvýšení poplatkov. Chcú ich týmto spôsobom prinútiť, aby im dávali viac peňazí za to, že umožňujú ľuďom sťahovať hudbu a ďalšie materiály chránené autorským právom.
Možnosť sťahovať filmy a piesne z internetu v zahraničí už ponúka viacero spoločností. Popri hudobnom obchode firmy Apple iTunes, ktorému konkuruje Napster, ponúka platený obsah aj nemecký operátor T-Online, spoločnosť Musicload, britský obchod OD2, alebo Microsoft. Podiel dát ako sú filmy a hudba, za ktoré sa na internete bude platiť, by mal v budúcnosti rásť - podľa štúdie Deutschland Online 2 bude v roku 2010 spoplatnených už 38 percent. (dc)