Martin Gazdík: Dáma bez kamélií. Mestské divadlo Bratislava. Réžia: Viktor Kollár. Hrajú: Daniel Fischer, Mirka Drínová a ďalší. Premiéra: 4. apríla.
"Snažíme sa uvádzať hlavne pôvodné alebo slovenské texty s novou úpravou a netradičným spracovaním. Klasika by v našom priestore nemala zmysel, preto sa sústreďujeme na hry, ktoré tak často v kamenných divadlách nenájdete," predstavuje dramaturgické zámery svojho divadla riaditeľ Jozef Krasula. V novej úprave románu Alexandra Dumasa dostali priestor hlavne konzervatoristi a poslucháči Vysokej školy múzických umení.
"Príbeh je posunutý z niekdajšieho prostredia Paríža do súčasnosti, ukazujeme spôsob života mladých bohatých ľudí," hovorí režisér Viktor Kollár. Nie je to teda francúzska smotánka, ale ako ju nazvali tvorcovia, "zlatá mládež našej doby".
"Dáma je bez kamélií preto, lebo sme príbeh zaktualizovali a posunuli v časovej rovine, čím stratil prezdobenosť v dialógoch. Sú strohejšie rovnako ako city, s ktorými sa stretávajú postavy. Keď niekedy vyznával muž žene lásku, bolo to väčšmi vyšperkované a okrášlené. Emócie prežívame aj dnes, ale bez tých ozdôb okolo toho," myslí si režisér.
Novou hrou chce divadlo osloviť najširšie publikum. "Nechceme sa zameriavať iba na študentov, mladých ľudí či určitú generáciu. Niektoré hry možno inak zarezonujú určitej vekovej skupine, ale chceme, aby sa u nás našlo niečo pre mladú strednú aj staršiu generáciu," uzavrel Jozef Krasula.
Jarné spojenie Stravinského, Zagara a Gribanova
Igor Stravinskij, Peter Zagar: Svätenie jari. Divadlo Andreja Bagara v Nitre. Réžia: Svetozár Sprušanský. Choreografia: Milan Kozánek. Hrajú: Hilda Augustovičová, Leopold Haverl a ďalší. Premiéra: 8. apríla.
Tanec, ktorému silu nedá fyzický pohyb, ale osobnosť človeka. V choreografii Milana Kozánka si zatancujú najskúsenejší herci na netradičné hudobné spojenie Stravinského a Zagara.
"Svätenie jari bude po hudobnej stránke klasické dielo Igora Stravinského s paralelným dialógom Petra Zagara. Peter rozložil Stravinského hudbu a povkladal do nej svoje vnímanie tohto diela. Z každého tam bude rovnako, po tridsaťpäť minút. Pôvodné dielo použijeme z nahrávky Londýnskej filharmónie, Zagarovu hudbu sme nahrávali v Slovenskej filharmónii pod taktovkou Petra Gribanova," povedal SME režisér Svetozár Sprušanský.
S orchestrom Slovenskej filharmónie pracuje Gribanov tretíkrát, so Zagarovou hudbou sa stretáva druhý raz. "V spojení Zagara so Stravinským nevidím žiadne protirečenie. Je to stretnutie dvoch umelcov, jeden tvoril na začiatku dvadsiateho, druhý dvadsiateho prvého storočia. Sú to dva iné a zároveň aj rovnaké pohľady na život a hudbu. Myslím si, že je to veľmi zaujímavé," povedal SME Peter Gribanov. (zk)