BRATISLAVA - Keď sa začne hodnotiť a porovnávať kvalita nemocníc a lekárov, mal by klesnúť počet sťažností pacientov na zdravotnú starostlivosť, veria reformátori zdravotníctva. Hodnotenie kvality spomína zákon len od tohto roku a kritériá naň sa ešte len pripravujú.
Šéf lekárskej komory Milan Dragula hovorí, že snaha získať certifikát kvality bude nútiť zdravotníkov k väčšej zodpovednosti. Ministerstvo zdravotníctva tvrdí, že problematickí lekári a nemocnice časom zo systému vypadnú, pretože reforma prinesie súťaž o pacienta.
Ľudia sa doteraz sťažovali najviac na lekárov, že nesprávne vyberajú 20- a 50-korunové poplatky za služby, na drahé lieky, potom na komunikáciu s lekármi či sestrami.
Zmeny v zdravotníctve sa začali od januára, pacienti zatiaľ pocítili skôr finančnú záťaž než zvýšenú kvalitu. Podľa zdravotníkov prvé zmeny v chode nemocníc a v práci lekárov budú viditeľné už na budúci rok.
Riaditelia nemocníc tvrdia, že mnohé nové veci dnes rozbiehajú za pochodu. Komora a ministerstvo vyzývajú ľudí, aby spolupracovali, ak majú zlé skúsenosti, aby sa o nich nebáli hovoriť.
Nespokojní pacienti sa môžu obrátiť na ministerstvo, lekársku komoru, ale aj na svoju zdravotnú poisťovňu. Poisťovne upozorňujú, že sťažnosti môžu riešiť iba vtedy, ak občan uvedie všetky údaje - vrátane mena ošetrujúceho lekára, zdravotníckeho zariadenia, dátumu ošetrenia.