Zavše si treba aj poriadne zavtipkovať a poklebetiť

"Všetci máme svoje slabosti, všetci sme svojím spôsobom hriešni, padlí, úbohí, osamelí a zúfalí, zavše však... zavše si treba ...

Denisa Fulmeková a Peter Macsovszky. FOTO - PETER PROCHÁZKA


"Všetci máme svoje slabosti, všetci sme svojím spôsobom hriešni, padlí, úbohí, osamelí a zúfalí, zavše však... zavše si treba poriadne schuti zavtipkovať a poklebetiť." Na začiatku Klebetrománu stála karnevalistická predstava s množstvom postáv, príbehov a živého vírenia v prostredí kaviarničiek, ku ktorej sa pridali hlasné reči o bulvárnom experimente.

Autori získali komfortný pocit z drzej a podpichovačnej rétoriky. Dvojica DENISA FULMEKOVÁ a PETER MACSOVSZKY sa pri písaní bavila. "S Petrom sme sa navzájom provokovali k ďalšiemu písaniu," hovorí autorka, ktorej sa zhodou okolností nakumulovalo do jedného obdobia vydanie dvoch žánrovo odlišných kníh. Popri spoluautorstve Klebetrománu prišla k čitateľovi s lyrikou básnickej zbierky Som takmer preč. Rozptyl považuje za prirodzený: "Naznačuje to len dve rôzne polohy, ktoré sú mi ako autorke vlastné."

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Peter Macsovszky, dosiaľ etablovaný predovšetkým ako autor experimentálnych próz, sa z práce na Klebetrománe tešil z viacerých dôvodov: "Vždy som mal problém napísať príbeh. Oceňujem, že Denisa vstúpila do projektu a istým spôsobom ma usmerňovala. Pomohla mi vniesť do textu disciplínu a brať ohľad na čitateľa. Keby som mal celý Klebetromán napísať sám, nikdy sa nedopracujem k napätiu a príbehu."

Mimochodom, kategóriu príbehu favorizuje Fulmeková zo všetkého najviac: "Nikdy som neexperimentovala s jazykom. Vždy som sa usilovala zasadiť do textu príbehovosť, humor, satiru, nadhľad či uštipačnosť." Porozmiestňovať čo najzručnejšie uvedené akvizície do pätnástich trpko-smiešnych kapitol, to chce súhru náhľadov na svet. V optike knižky niekedy víťazí neviazaná feéria. Inokedy iné. Vecná žurnalistická referencia sa plynulo strieda s vulgárnym dialógom. Správy o ľudskej malosti sú dôveryhodné vďaka festivalu trápností v pokašľaných životoch figúrok.

SkryťVypnúť reklamu

Čiastočne dešifrovateľné zoskupenie postáv, príbehov a narážok by mala spájať pevná ruka tvorcov. O to viac, že Klebetromán je produktom písania vo dvojici. To ich malo železné zákonitosti: "Mali sme hrubý plán a rozvrhnutie kapitol. Pri ich písaní sme sa striedali, mohli sme do nich navzájom zasahovať, vpisovať i škrtať. Mali sme čosi ako právo veta. Obaja, Peter i ja, v konečnom dôsledku celý text považujeme za svoj vlastný."

Obrázky subkultúry z mestského prostredia hýria detailmi. Pažravé písanie s úmyslom netriedene hromadiť kauzičky sa dopĺňa s triezvejšími pasážami s náznakom hry na cynikov. Núka sa otázka miery uplatnenia reálií. Autorské temperamenty - Macsovszkého výbušný a Fulmekovej melancholický - rozhodli o kompetenciách pri kormidlovaní textových drgnutí do reality. "Strážila som, aby tam neboli paralely s konkrétnymi spoločensko-politickými aférami."

SkryťVypnúť reklamu

Za autora so silnejšou potrebou zababrať text reáliami zrejme možno považovať Petra Macsovszkého: "Jednoducho ma zabávalo zapojiť viac skutočných detailov. Vychádzal som napríklad zo skúsenosti Bernhardovho Rúbania lesa či kníh z maďarského prostredia."

V každom prípade sa autori priznávajú k predsavzatiu "aj samých seba riadne namočiť, oklebetiť a ukázať vlastné viny a komické stránky". Pre Fulmekovú je próza "knihou, inšpirovanou istými udalosťami v našich životoch, prostrediami, v ktorých sme sa vyskytli, či dlhodobou spoluprácou na jednom dnes už neexistujúcom časopise".

Peter Macsovszky komentuje spájanie s pojmami odvaha a pomsta súhlasom a priznaním: "Prečo nie? Za každou literatúrou musia byť silné emocionálne impulzy. I keď si nemyslím, že Klebetromán je vysoká literatúra, hybným mechanizmom je určite emocionalita." Stanovisko spoluautorky k momentu literárnej pomsty je odlišné: "Pomsta určite nie. Odvaha určite áno. V mojom prípade išlo o oslobodenie. Hádam prvý raz som si dovolila písať, ako sa mi zažiadalo."

SkryťVypnúť reklamu

Autor: ZUZANA BELKOVÁ(Autorka je publicistka a moderátorka)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  4. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  7. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  1. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  4. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  5. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  6. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  8. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  1. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 817
  2. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 5 306
  3. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 896
  4. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 795
  5. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 3 412
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 2 331
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 205
  8. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje 1 939
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu