Trh práce, personalistika - dnes často opakované slovné spojenie, je u nás pomerne novým pojmom. Ešte pred pätnástimi rokmi boli jednoducho pracujúci a podniky, ktoré ich zamestnávali. Ľudia nemuseli vyvíjať žiadne veľké úsilie, aby si prácu našli - práca jednoducho bola.
Ani zamestnávatelia nemuseli zvlášť dbať o to, aby získali tých najlepších, nemuseli ani premýšľať o výkonnosti svojho podniku vo vzťahu k počtu zamestnancov. Každý väčší podnik mal síce osobné oddelenie, ale to sa zväčša zaoberalo len prijímaním nových pracovníkov. Pojmy ako výber a vyhľadávanie pracovníkov, motivačné a hodnotiace systémy v oblasti práce so zamestnancami boli u nás prakticky neznáme.
Veľa sa zmenilo najmä s príchodom zahraničných firiem na Slovensko. Vytváralo sa konkurenčné prostredie, v ktorom sa prudko menili aj nároky na prácu s ľuďmi. Na Slovensku sa v tom období rodila personalistika v takom ponímaní, ako ju poznal západný svet. Pretože na našich univerzitách dovtedy personalistika ako odbor neexistovala, v tejto oblasti nachádzali u nás uplatnenie ambiciózni ľudia z rôznych oblastí, ktorí videli v novej rozvíjajúcej sa oblasti perspektívu.
Aj keď niektoré firmy posielali pracovníkov svojich personálnych oddelení na zahraničné stáže, či špeciálne tréningy, mnohým personalistom chýbala možnosť konfrontovať svoje skúsenosti a pracovné postupy aj na domácej pôde. A tak sa zrodila myšlienka sformovať odborné podujatie, ktoré by túto možnosť vytvorilo. "V tom období naša spoločnosť Management Partners už pracovala v oblasti personalistiky pre mnohé spoločnosti a videli sme, že ľudia potrebujú priestor na výmenu názorov a na získanie najnovších informácií o nových trendoch v tomto odbore. A v zahraničí mali takéto podujatia tradíciu," hovorí riaditeľka spoločnosti Trenkwalder Management Partners Lívia Osvaldová, ktorá stála pri zrode konferencie Nové Trendy v personálnom manažmente pred jedenástimi rokmi. "Oslovili sme teda niektoré osobnosti v oblasti personalistiky, či by nemali záujem podeliť sa so svojimi skúsenosťami a tak vznikol prvý ročník konferencie. Myslím, že počas svojej existencie toto podujatie reflektovalo to, čo sa v personalistickom priestore dialo a vždy dávalo určité impulzy a inšpirácie do budúcnosti. A dnes už mnohé príspevky predstihujú prax vo väčšine podnikov a majú potenciál posúvať úroveň personalistiky na Slovensku ďalej."
Skladba účastníkov konferencie je dnes pestrá - zúčastňujú sa jej personálni riaditelia veľkých podnikov, pracovníci personálnych oddelení menších firiem, zástupcovia vysokých škôl aj študenti - spoločnosť Trenkwalder Management Partners spolupracuje so študentskou organizáciou AIESEC. Počas jedenástich rokov existencie, sa konferencie zúčastnili významné osobnosti slovenskej personalistiky - jedným z prvých prednášateľov bol Jaroslav Holeček vtedajší bývalý personálny riaditeľ spoločnosti Volkswagen-Slovensko. Medzi veľmi úspešných prednášateľov patrila aj personálna riaditeľka spoločnosti Heineken-Slovensko Tatiana Orglerová, či personálny riaditeľ spoločnosti Kappa Štúrovo Anton Vačko.
(gal)