Nedávno bol podobný problém so zákonom o autoškolách, keď mali viacerí poslanci podozrenie, že ministerstvo dopravy podľahlo lobistickému tlaku firiem. Malé autoškoly tvrdili, že zákon ich zlikviduje, a Malchárek s poslancom Smeru Róbertom Madejom im vyšli v ústrety a zmenili väčšinu paragrafov.
Poslanec Tomáš Galbavý z SDKÚ si všimol povinnosť ísť s novým autom na STK až včera, keď o tom informoval denník SME. Je za Malchárkov návrh, aby ho ministri zastavili až do chvíle, kým ho znova neprerokuje parlament. "Stačila by malá novela a aj ľudia by lepšie akceptovali, keby vstúpila do platnosti vtedy, keď to vyžaduje Európska únia."
Ľubomír Vážny zo Smeru pripúšťa, že administratívna technická kontrola motoristu trochu zaťaží, ale v Európe je trend, že "policajti na hraniciach aj na cestách budú kontrolovať tieto nálepky". Podľa neho by však stačilo, ak by zákon stanovil, že majiteľ nového auta dostane nálepku a osvedčenie od STK v predajni alebo na polícii.
Prezident Národného automotoklubu Juraj Smrečan hovorí, že ak "je to záležitosť zbližovania sa s európskymi normami, s tým asi nespravíme nič". Vodičom to život skomplikuje, ale ministerstvo sa podľa neho zrejme usiluje, "aby bola jasnejšia evidencia".
(rf)
Čím argumentuje ministerstvo
8 Právne predpisy niektorých štátov Európy kontroly nových áut vyžadujú. Vodiči vozidiel evidovaných na Slovensku mávali problémy pri prechode hraníc, odkiaľ ich vracali. Ministerstvo dopravy vraj chcelo problémy vodičom ušetriť.
8 Policajti sa budú môcť ľahšie zorientovať a sústrediť pozornosť na vozidlá, ktoré "neboli tejto povinnosti podrobené".
8 Je to v súlade s európskymi smernicami. (r)
Kedy musia ísť nové autá na STK
* Od 1. marca musia ísť na administratívnu kontrolu na STK všetky nové autá do siedmich dní od prihlásenia na polícii.
* Administratívnu kontrolu musia mať aj majitelia áut, ktoré ešte nemuseli ísť na prvú pravidelnú kontrolu v STK, čiže skoro všetky autá mladšie ako štyri roky. Tie však nemusia ísť na STK hneď, ale do konca augusta.
* STK nebude tieto autá kontrolovať, preverí len, či sedia výrobné čísla s údajmi v dokladoch, vydá nálepku na evidenčné číslo, osvedčenie o kontrole. V prípade áut s naftovými motormi vydá aj zelenú nálepku o emisnej kontrole. V osvedčení bude aj informácia, kedy má prísť vodič s autom na najbližšiu pravidelnú technickú kontrolu.
* Administratívna kontrola stojí zhruba 140 až 160 korún.