Správca domu musí platiacich obyvateľov zastupovať a nedoplatok od neplatičov vymáhať - musí to spomínať zmluva o výkone správy.
FOTO - ARCHÍV SME
BRATISLAVA - Za neplatičov v bytových domoch platia ostatní obyvatelia domu. Väčšinou na to používajú peniaze z fondu opráv, tie však podľa zákona musia po čase do fondu vrátiť. Správca domu musí platiacich obyvateľov zastupovať a nedoplatok vymáhať - musí to spomínať zmluva o výkone správy.
Prezidentka združenia spoločenstiev vlastníkov bytov Zdenka Jurčáková hovorí, že neplatiči by v sprivatizovaných domoch nemali byť problémom. "Vlastníci si môžu určiť zmluvnú pokutu za každý deň omeškania, čím neplatiča odradia. Veľmi účinne sa to dá riešiť cez dražobnú spoločnosť, ktorá do troch mesiacov vybaví predaj jeho bytu." Vlastníci a spoločenstvo môžu postupovať aj klasickou cestou a to žalobou na súde, je to však zdĺhavejší spôsob. Podľa údajov z centra pre podporu spoločenstiev, predaj neplatičovho bytu nie je taký častý, častejšie sa ľudia súdia.
Ondrejovi Vršanskému zo Stupavy sa nezdá spravodlivé, že za neplatičov musí platiť zvyšok domu. "Okrem toho náš správca nám nechce povedať, kto je vlastne neplatičom," hovorí. Podľa zákona má každý vlastník bytu právo na informácie, ktoré súvisia so správou domu. Elena Miklová z centra na podporu spoločenstiev povedala, že správca údaje musí poskytnúť. "Nemusí ich vystaviť na tabuli, aby ich nečítali cudzí ľudia, ale môže to vyriešiť listom a každému ho vhodiť do schránky."
Ak sú ľudia so správcom nespokojní, môžu ho vymeniť. Najmä v malých mestách ešte stále nevedia o právach pri správe domov, tak isto sa nestarajú ani o obsah zmlúv so správcami, hoci dobrá zmluva je základom dobrého fungovania domu.
V malých mestách je viac problémov s vyúčtovaním. Ide o domy, ktoré spravujú bytové družstvá patriace obci alebo mestu, a ľudia nemajú možnosť vybrať si iného správcu. Ľuďom sa poplatky za teplo alebo vodu zdajú vysoké a vyúčtovaniu neveria. Miroslav Tulák zo zväzu spotrebiteľov hovorí, že väčšinou majú pravdu sťažovatelia. "Niektorých dodávateľov energií ešte stále nevieme naučiť kultúre."
Faktúry, najmä od súkromných firiem, sú spracované profesionálne, problém s vyúčtovaním je menší v domoch s meračmi vody a tepla. Zväzu spotrebiteľov zatiaľ neprišlo viac sťažností po tohtoročnom zvyšovaní cien a energií, keď náklady každej domácnosti stúpli asi o 200 korún. Podľa Zdenky Jurčákovej zvýšenie sa do značnej miery odvíjalo od spotreby teplej vody.
"Pri konzultácii mesačných zálohových platieb sa však stretávam so značnými rozdielmi v mesačných platbách, a to najmä tam, kde je v dome vysoká spotreba na ústredné kúrenie a neúmerná spotreba teplej vody," hovorí Jurčáková. Za dvojizbový byt s rozlohou 60 m
2 , v ktorom bývajú dvaja ľudia, je rozdiel v mesačnej platbe aj dvetisíc korún. Nižšie náklady sú podľa nej v domoch, kde sa ľudia o správu domu zaujímajú a šetria. Nestáva sa vraj často, že by ceny zámerne zvyšovali správcovia alebo dodávatelia.
Ako riešiť situáciu s neplatičmi
Nedoplatky vymáha správca, musí to byť zakotvené v zmluve o výkone správy, v prípade spoločenstva vymáhanie nedoplatkov spresňuje zmluva o spoločenstve alebo stanovy spoločenstva.
Správca alebo spoločenstvo musí oznámiť všetkým vlastníkom bytov, kto je neplatič. Nemusí to byť na výveske, môže to oznámiť každému listom.
Najprv neplatič dostane upozornenie, potom platobný rozkaz, posledná možnosť je uplatniť si záložné právo na byt neplatiča a byt predať.
Vlastníci sa môžu s neplatičom o nedoplatku súdiť, trvá to dlhšie ako predaj bytu cez dražobnú spoločnosť.
Vlastníci si môžu určiť zmluvnú pokutu za každý deň omeškania a tým neplatiča už vopred odradiť.
Kým sa nedoplatok vymôže, chýbajúca suma sa môže dočasne uhradiť z fondu opráv, ale peniaze musia byť do fondu vrátené.
Ak žiada správca, aby sa ostatní vlastníci poskladali za neplatiča, musí všetkým preukázať, že na účte domu nie sú peniaze.
Ak na účte domu nie sú iné peniaze, môže sa správca dohodnúť s vlastníkmi, že napríklad zvýšia príspevok do fondu opráv, z ktorého sa vykryje nedoplatok, v prípade spoločenstiev o tomto rozhoduje zhromaždenie vlastníkov.
Ak správca začne vymáhať nedoplatok neskoro, zodpovednosť znáša sám a musí uhradiť nedoplatok.
Najdrahšie na byte je teplo
Najvyššou položkou vo výučtovaní je cena za kúrenie a teplú vodu.
Šéfka zväzu spoločenstiev Zdenka Jurčáková povedala, že "úniky tepla v dome vieme obmedziť tým, že si dom zateplíme, zateplíme strechu, opravíme okná v spoločných priestoroch alebo zateplíme pivnice a vchody". Tvrdí, že vlastníci nemôžu ovplyvniť cenu tepla, lebo tú určuje štát, môžu však znížiť spotrebu.
Na jednej ulici, v rovnakom konštrukčnom systéme panelového domu, býva rozdiel v nákladoch na kúrení aj viac ako 10-tisíc korún. "Vyššie náklady sú v dome, v ktorom ľudia každý rok nadávajú na vysoké náklady, ale pre správu nerobia nič." (dro)
Kto môže pomôcť a poradiť
Kam sa obrátiť
O radu
na spotrebiteľské združenia, organizácie zastupujúce spoločenstvá, poradne. So sťažnosťou
na súd, štátnu energetickú inšpekciu, štátnu obchodnú inšpekciu. Čo si treba všímať na vyúčtovaní
z vyúčtovania musí byť jasné rozdelenie nákladov na celý dom a byt, skontrolovať údaj na vyúčtovaní s údajom na merači tepla alebo vody, ak nie sú merače, skontrolovať vyúčtovanie podľa plochy bytu, na vyúčtovaní musí byť uvedená správna plocha bytu, spoločné priestory platia všetci vlastníci, tak ako sa dohodnú v dome, buď podľa osobomesiacov, alebo plochy bytu. Ako ušetriť
Celý dom
vyregulovanie vykurovacieho systému a namontovanie meračov, platia všetci obyvatelia, cena v stotisícoch, zateplenie fasády alebo severných stien domu, vybrať lacnejšieho dodávateľa tepla, zriadiť si vlastnú kotolňu, zabezpečiť vlastné upratovanie, znížiť počet odvozov smetí. Byty
výmena okien, preskliť lodžie, zatepliť vlastné steny, odpojiť sa od centrálneho systému a zaviesť etážové kúrenie - dom musí spĺňať technické podmienky (napríklad byt musí mať vlastný komín), vlastník bytu potrebuje mnoho povolení. Kto poradí
Spoločenstvám a ľuďom v domoch so správou
Centrum podpory spoločenstvám, Gorkého 15, 811 01 Bratislava, tel: 02/544 33 590, spolocenstvo@stonline.sk , www.spolocenstvo.sk , konzultácie každý deň od 13.00 do 15.00 h. Združenie slovenských spotrebiteľov, Palisády 22, 811 06 Bratislava tel./fax: 02/54 41 11 48, mail: zss@zss.sk Združenie Spoločenstiev vlastníkov bytov na Slovensku, www.zsvb.sk : Regionálne centrum Bratislava
sídli na RND, Škultétyho 5, 831 03 Bratislava, tel.: 02/55423019, konzultácie vždy v stredu od 16.00 do 19.00 h, pôsobnosť centra je v Bratislavskom, Trnavskom a Nitrianskom kraji.
Regionálne centrum Martin
sídli v Dome odborov Strojár, číslo dverí 213, Vajanského nám. 2, 036 01 Martin, konzultácie každý pondelok od 13.00 do 16.00 h, pôsobnosť centra je v Žilinskom kraji a v meste Púchov.
Regionálne centrum Banská Bystrica
sídli na Komenského 21, 974 01 Banská Bystrica, pôsobnosť centra je v Banskobystrickom kraji, mobil 0903 721 376, 0908 939 269, konzultácie pondelok až piatok v čase od 17.00 do 20.00 h.
Regionálne centrum Prievidza
konzultácie individuálne, nemá sídlo, usmerňuje členov aj cez Prvú súkromnú správu domov v Prievidzi, pôsobnosť centra je v Trenčianskom kraji.
Regionálne centrum Košice
sídlo v Košiciach na Južnej triede č. 93, 040 01 Košice, tel.: 055/6770013, mobil: 0905 767 779, každý pondelok pre členov tematicky zamerané prednášky a individuálne konzultácie, úradné hodiny v pondelok sú od 11.00 do 16.00 h, od 14.00 h konzultácie pre členov združenia, v utorok deň otvorených dverí, konzultácie pre nečlenov, úradné hodiny v utorok sú od 11.00 do 16.00 h, od 14.00 do 16.00 h konzultácie pre nečlenov, úradné hodiny vo štvrtok od 9.00 do 12.00 h, pôsobnosť centra je v Košickom a Prešovskom kraji.
Regionálne centrum Žiar nad Hronom
konzultácie individuálne, pôsobnosť centra je v Žiari nad Hronom, predseda Ján Truben, tel.: 045 6725473, mobil: 0905 191 605.