Automobily vyrobené po roku 1996 by mali mať automaticky schválenú globálnu homologizáciu (typové schválenie niektorého z členských štátov EÚ, ktoré je platné vo všetkých štátoch únie) a ich dovoz by mal byť teda bezproblémový.
Ako skontrolovať globálnu homologizáciu?
Na výrobnom štítku vozidla hľadajte malé "e" s indexom (napr. 1 = Nemecko, 27 = Slovensko) a číslo smernice 1970/156, 1998/14 alebo 2001/116. Automobil bez týchto údajov nie je typovo schválený, preto sa ešte pred jeho kúpou informujte, či vám importér alebo výrobca je schopný vydať certifikát konformity. Ak nemáte istotu, auto radšej nekupujte, výrazne sa predraží jeho dovoz a prihlásenie a dokonca nemusíte dostať typové schválenie. Zahraniční predajcovia ojazdených áut už na konformitu upozorňujú, podobne ako na vek vozidla alebo jeho výbavu.
Ak ste sa rozhodli pre kúpu konkrétneho auta, požiadajte jeho predajcu o vydanie certifikátu konformity (COC, CEE), čo stojí asi 100 eur. Certifikát možno získať aj na Slovensku od zástupcu danej značky (importéra). Cena takejto služby je individuálna, závisí od značky auta (asi od 2500 do 5000 Sk).
Po dovoze vozidla na Slovensko si pripravte nasledujúce doklady:
* veľký technický preukaz s vyznačenými údajmi o odhlásení vozidla z evidencie
* faktúru alebo iný doklad o nadobudnutí vozidla (kúpnu zmluvu)
* Certifikát konformity
Ďalší postup
V prípade, že doklad o nadobudnutí vozidla a certifkát konformity sú v inom, ako slovenskom alebo českom jazyku, nechajte si ich úradne preložiť. Ďalšie kroky podnikajte až potom.
Navštívte obvodný úrad, odbor dopravy, ktorý po predložení príslušných dokladov začne správne konanie.
S rozhodnutím úradu o správnom konaní navštívte stanicu technickej kontroly, ktorá vydá protokol o technickej a emisnej skúške.
Tieto protokoly predložte úradníkom obvodného úradu, ktorí majú 30 dní na to, aby vám dovoz vozidla schválili a vydali technický preukaz k vozidlu. Úradníci však väčšinou rozhodnú podstatne skôr, niekde aj na počkanie.
S veľkým technickým preukazom a dokladom o nadobudnutí vozidla potom navštívte dopravný inšpektorát, kde požiadajte o pridelenie evidenčného čísla (ŠPZ). Zároveň je potrebné preukázať zaplatenie poplatku do recyklačného fondu vo výške 3000 korún, ktorý je jednotný pre všetky osobné autá. Pokuta za jeho nezaplatenie je až do výšky 20 000 korún. Tlačivo možno nájsť na internetovej stránke recyklačného fondu.
Auto staršie ako 9 rokov (rok výroby 1996 a skôr)
Dovoz a prihlásenie áut vyrobených pred rokom 1996 je oveľa komplikovanejší ako pri nových autách a nemožno ho veľmi odporúčať. Tieto autá totiž nemajú európsku homologizáciu (európske smernice sa zjednotili až po 1. januári 1996), a preto musia byť osobitne preskúšané. Preverenie emisií, funkčnosti bŕzd, hlučnosti a odrušenia, robia autorizované skúšobne. Ich cena je do 50 000 korún.
Ak auto kontrolou neprejde, nie je možné ho zaradiť do evidencie a môžete ho použiť len na súčiastky. V opačnom prípade je ďalší postup rovnaký, ako v prípade novších áut.
Okrem toho môže dopravný úrad vyžadovať ešte potvrdenie o lustrácii vozidla niektorou z poverených technických služieb, teda overenie, či nie je auto kradnuté. Kontrola pôvodnosti vozidla stojí podľa objemu motora od 2800 do 5000 korún.
Nové auto
Za nové auto sa považuje také, ktoré nemá najazdených viac ako 6000 kilometrov, alebo v čase jeho dodania neuplynulo šesť mesiacov od prvého uvedenia do prevádzky. V tomto prípade pri jeho kúpe neplatíte daň z pridanej hodnoty, ktorá platí v danom štáte, ale platíte ju v krajine, kde vozidlo prihlásite. Kúpu to môže zvýhodniť pri dovoze z krajín s vyššou sadzbou DPH ako na Slovensku (napr. Maďarsko, Poľsko, Dánsko, Belgicko).
Kupujúci je potom povinný do siedmich dní od dovozu podať daňové priznanie a daň zaplatiť. Daň sa vypočítava z kúpnej ceny auta. Pri dovoze z krajín EÚ sa neplatí žiadne clo.
Postup je potom podobný ako v prípade ojazdených áut, potrebuje teda certifikát konformity, uznanie typového schválenia, zaplatiť poplatok do recyklačného fondu a prihlásiť auto do evidencie. Či sa bude požadovať aj technická a emisná kontrola je na rozhodnutí obvodného úradu. Tak isto môže žiadať aj overenie pôvodu auta (lustráciu), teda či nie je kradnuté.
Auto z nečlenskej krajiny EÚ alebo z Veľkej Británie
Tieto autá môžu byť pre prihlásenie sa na Slovensku veľmi problémové a ich dovoz sa neodporúča. Dôvodom je ich odlišná technická vybavenosť, ktorá nie je v súlade s európskymi nariadeniami.
Napríklad autá dovezené z USA sa odlišujú od európskych osvetlením (smerovky sú červenej farby, čo je v Európe neprípustné podobne ako iné predné obrysové svetlá). Majiteľ takého vozidla však môže dostať dočasnú výnimku na šesť mesiacov a svetlá za tento čas vymeniť.
Prakticky nemožný je dovoz áut z Veľkej Británie s pravostranným riadením, ktoré výnimku dostať nemôžu.
Pri dovoze z krajín mimo EÚ treba počítať s 10-percentným clom a s rovnakými poplatkami ako v predchádzajúcich prípadoch.