Million Dollar Baby vybrala Americká filmová akadémia za najlepší film, Oscara prisúdila aj Clintovi Eastwoodovi za réžiu, Hilary Swankovej ako najlepšej herečke a Morganovi Freemanovi za najlepší mužský herecký výkon vo vedľajšej úlohe. FOTO - ČTK/AP |
Dlho to vyzerá na typický americký príbeh o tom, čo všetko je možné, keď sa naozaj chce. Film Million Dollar Baby ním aj tak trochu je. Clint Eastwood ho nakrútil bez evidentnej snahy zaujať zvláštnou formou alebo netradičným pohľadom na vec, akoby mu tá mierna banálnosť, ktorú v sebe téma nesie, veľmi neprekážala.
Každý krok v príbehu sa dá dopredu hádať: do boxerskej školy príde mladá, ale na šport už trochu stará Maggie Fitzgeraldová a stojí iba o to, aby ju trénoval Frankie Dunn. Lenže Frankie dievčatá netrénuje, a tak Maggie rázne odmieta. Najprv ho prehovára jeho pomocník Eddie - rozprávač príbehu, nakoniec sa dá presvedčiť Magginým odhodlaním a jej túžbou vymaniť sa z biedy a smoliarskeho života. Box je pre ňu tým jediným, z čoho má radosť.
Eastwood ho idealizuje, robí ho krajším, dodáva mu človečinu a skoro až akúsi životnú filozofiu, takže aj tí, čo ho považujú za ten najnezmysluplnejší šport, musia sa nechať obmäkčiť.
Klasickými rozprávačskými skratkami a klasickým radením záberov počas zápasov (hľadisko - ring - súper - tréner) sa príbeh plynulo dostáva až do bodu, keď už je Maggie obávanou šampiónkou a keď je medzi ňou a Frankiem pevný, hoci len platonický ľúbostný vzťah.
Potom nastane zlom, boxerka sa zraní a zostane ochrnutá. So svojím významom sa začínajú ohlasovať motívy, ktoré boli dovtedy len voľne rozprestrené (či skôr naznačené) na rôznych miestach rozprávania. Do príbehu začnú zreteľnejšie zapadať trénerské rady, ktoré Frankie rád opakuje, jeho návštevy u miestneho kňaza, Maggiina historka o chorom psíkovi z detstva, letmé upozorňovanie na vkladanie stoličky do ringu, a aj okrajové postavy sa nakoniec zaradia medzi jeho nositeľov.
Túto poslednú polhodinku mohol Eastwood využiť na tradičnú debatu a niekoľko moralistických dialógov o eutanázii, rozhodol sa však inak. Iba si utvoril miesto na to, aby sa v jemnom smútku dalo prehodnotiť všetko to, čo na začiatku tak jednoznačne vybudoval. Napríklad, či úspech a príležitosť napĺňať predstavy o vlastnom živote obstoja samy osebe, napríklad vtedy, keď v zásadných rozhodnutiach zostáva aj tak každý sám.
Million Dollar Baby nemá v sebe také napätie a takú závažnosť, aby sa dal zaradiť medzi drámy. Má o kúsok bližšie k melodráme, ale miesta, kde má k nej najbližšie, našťastie, ovláda režisérov vkus a herecká umiernenosť v emóciách a gestách. Clint Eastwood a Hilary Swanková v hlavných úlohách, a Morgan Freeman vo vedľajšej, nemysleli ani tak na svoju vlastnú exhibíciu ako skôr na to, aby vzťahy medzi ich postavami navzájom harmonizovali.
Filmu tak dodali úprimnosť, čo je na oscarový film celkom oceniteľné plus.