Z tvorby Petra Willena. |
Aj keď monochrómna maľba má svoje zlaté časy za sebou, stále má svoje galérie, výstavy a okruh ľudí, ktorých toto umenie "jednej farby" ešte nadchýna a zaujíma. Je to ako s francúzskymi gurmánmi - aj keby sa stoly prehýbali pod dobrotami od výmyslu sveta, aj tak si vždy vyberú tú svoju obľúbenú foie gras de canard (teda kačaciu pečienku) .
Je pravda, že vychutnať čaro monochrómnej maľby si vyžaduje nielen vrchovatú mieru empatie a skúsenosti, ale aj slušnej znalosti z dejín výtvarného umenia. Keď k tomu prirátame už tradičnú divácku nedôveru k maľbe jednej farby, je naozaj prekvapujúce, že v Bratislave sú až dve galérie, kde sa s podobným umením môžete stretnúť častejšie. Okrem Galérie Komart je to Galéria Z v Zichyho paláci, kde v týchto dňoch vystavuje švajčiarsky umelec Peter Willen, typický predstaviteľ práve tohto druhu maľby (kurátor Peter Lindner, trvanie do 27. marca).
Šesťdesiatročný, žijúci pri Thunskom jazere v švajčiarskych Alpách a do bodky naplňujúci prísnu reholu maliara "monochromistu". Má v obľube ostré tóny červenej, žltej, modrej a oranžovej. Obrazy z týchto farieb, stroho rozvešaných v niekoľkých sériách, vás nenechajú na pochybách o presvedčení autora, že farba a možno niekedy aj jej transcendentálna hodnota je to, čím stačí naplniť obsah obrazu.
Kapitolu monochrómnej maľby začali na začiatku 20. storočia písať ruskí avantgardisti Kazimír Malevič, obrazom Biela na Bielej (1918) a Alexander Rodčenko - autor Čistej červenej, Čistej žltej a Čistej modrej (1921), ktoré sa už na nič nehrali a revolučne demonštroval len "čistú" matériu farby. A potom diela iných: Poliaka Strzeminského, jeho priateľa Stazewského, Američanov Kellyho a Rauschenberga, Francúzov Yvesa Kleina a Taliana Manzoniho, sa postupne v priebehu 20. storočia dostávali do tejto pomerne exkluzívnej kapitoly výtvarných dejín.
Na vlastné oči sa môžete ísť presvedčiť, že maľby Petra Willena nie sú vôbec nudné. Organizátori výstavy asi dobre vedeli, prečo výstražným oznamom "Prosím, nedotýkajte sa povrchu vystavených diel!" upozorňujú návštevníkov. Prekvapujúca hĺbka obrazov dosiahnutých jedinou farbou, nutkavo láka dotknúť sa. No neskúsili by ste to?
Autor: BEÁTA JABLONSKÁ(Autorka je výtvarná teoretička)