Bez čitateľa by bol text mŕtvy

"Doba normalizácie ako každá totalitná doba, v ktorej sa stráca prirodzenosť a funkčnosť sveta, sa premieta do situácií, poskytujúcich svojou zvrátenosťou pre problémovú a konfliktnú povahu prozaického textu množstvo podnetov a súvislostí aj s ich presah

Stanislav Rakús (1940), literárny vedec a prozaik, profesor Filozofickej fakulty Prešovskej univerzity. Debutoval novelou Žobráci, ďalej napísal Pieseň o studničnej vode, Mačaciu krajinu, Temporálne poznámky, Nenapísaný román a literárnoteoretické knihy Próza a skutočnosť, Epické postoje, Medzi mnohoznačnosťou a presnosťou, Z rozprávaní a rozhovorov a Poetika prozaického textu. FOTO SME - PAVOL MAJER


"Doba normalizácie ako každá totalitná doba, v ktorej sa stráca prirodzenosť a funkčnosť sveta, sa premieta do situácií, poskytujúcich svojou zvrátenosťou pre problémovú a konfliktnú povahu prozaického textu množstvo podnetov a súvislostí aj s ich presahom do iného času," hovorí STANISLAV RAKÚS o svojom Nenapísanom románe (L.C.A. Levice). Za knihu, ktorá čerpá námet práve z obdobia normalizácie, si včera v Bratislave prevzal Cenu Dominika Tatarku.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ste autorom, ktorý vracia toto prestížne ocenenie opäť do sveta krásnej literatúry. Jeden z jej laureátov, historik Ľubomír Lipták, svojho času povedal, že pre spoločnosť bude dobré, keď už Tatarkovu cenu budú dostávať len autori umeleckých diel. Súhlasíte?

SkryťVypnúť reklamu

Pre mňa bolo potešením, že cenu dostal Ľubomír Lipták a iní autori, ktorých dielo nemalo umelecké zameranie, no svojím charakterom predstavovalo významnú hodnotu. Tak to môže byť i v budúcnosti.



Akú úlohu zohráva v literatúre i mimo nej vyrovnávanie sa s minulosťou?


Minulosť je svojím spôsobom vždy súčasťou prítomnosti, nemožno ju vypustiť z aktuálneho zvažovania a vedomia. Ak sa, pravda, nechceme dostať na úroveň animálnych tvorov alebo bezčasového pôžitkárstva.



Čo pre vás znamená Dominik Tatarka?


Okrem toho, že napísal viacero pozoruhodných próz, je pre mňa človekom, ktorý sa vedel vydať i za cenu utrpenia proti noci.



Tatarkova cena je okrem ohodnotenia kvality diela aj výrazom istého občianskeho postoja. Aký je vzťah fenoménu tvorby a morálky?

SkryťVypnúť reklamu

Nebýva vždy priamočiary. Kvalita diela je jeho mravnosťou, nemusí však potvrdzovať aj žitú mravnosť autora. Dobré je, keď sa spája jedno s druhým.



Váš prozaický debut Žobráci vyšiel v roku 1976, literárnoteoretický debut v roku 1982. Je to relatívne neskoro. Prečo?


Príčina zrejme spočíva v mojom strachu z vydávania kníh. Táto, dodnes neprekonaná úzkostlivosť ma núti veľmi dlho, až do stavu úplnej bezmocnosti prerábať text.



Poradie prvých kníh kopíruje aj váš pohyb medzi prózou a vedou?


Áno. Najprv bola próza. Zo skúsenosti s ňou sa odvodzuje aj moja teoretická práca.



Myslíte si, že kooperácia prozaických a teoretických aktivít je výhodná?


Nazdávam sa, že tieto aktivity - nevzťahujem to teraz na seba, ale hovorím všeobecne - môžu vykazovať istú priaznivú súčinnosť.

SkryťVypnúť reklamu


Čo by vás viac potešilo - cena za prózu alebo za vedu?


Asi za prózu. Pre jej širší čitateľský dosah.



Svoje prozaické dielo vytvárate v dotyku s materiálom, alebo keď pristupujete k písaniu, máte už všetko vnútorne rozhodnuté?


Dominantný je pre mňa dotyk s materiálom.



Nenapísaný román bol jednoznačne priaznivo prijatý tak literárnou kritikou ako i intelektuálnou čitateľskou obcou. Aký je váš vzťah k čitateľovi a ku kritike?


Rozlišujem medzi textom a dielom. Kým text je výsledkom autorského úsilia, dielo v sebe zahŕňa i dotvárajúce čitateľské aktivity, bez ktorých by bol text mŕtvy. Kritik je píšucim čitateľom, ktorého základnou a neraz veľmi ťažkou úlohou je správne diagnostikovať umeleckú úroveň diela.



Cena Dominika Tatarku

SkryťVypnúť reklamu
rok laureát za knihu
1994 Milan Hamada Sizyfovský údel
1995 Ivan Kadlečík Hlavolamy
1996 Pavel Vilikovský Krutý strojvodca
1997 Ivan Štrpka Majster Mu a ženské hlasy
    a Bábky kratšie o hlavu
1998 Pavel Hrúz Hore pupkom, pupkom sveta
1999 Ľubomír Lipták Storočie dlhšie ako sto rokov
2000 Dušan Dušek Pešo do neba
2001 František Mikloško, Gabriela a Peter Smolíkovci Zločiny komunizmu 1948 - 1989
2002 Katalin Vadkerty Maďarská otázka
    v Československu 1945 - 1948
  Ján Johanides Nepriestrelná žena
2003 Rudolf Fila Cestou
2004 Stanislav Rakús Nenapísaný román
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 478
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 138
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 697
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 3 703
  5. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 3 013
  6. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 2 305
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 749
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 531
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu