K tradičným nositeľom pokroku v automobilovej technike (Audi, BMW, Mercedes) stále pribúdajú ďalšie značky. Po jesennej premiére Audi A4 bolo na ťahu BMW s piatou generáciou modelového radu 3. Nová "trojka" zaútočila neľútostne a zaviedla nové prvky v strednej triede.
V zozname použitých technológií nechýba aktívne riadenie, systém sušenia brzdových kotúčov (podobne ako v Audi A4), brzdové svetlá s variabilnou intenzitou svietenia, natáčacie svetlomety, posledná generácia stabilizačného systému DSC, adaptívny tempomat s radarovou kontrolou vzdialenosti, riadiaci systém i-Drive a multifunkčný volant s programovateľnou funkciou tlačidiel. Z plejády prvkov je zaujímavé aktívne riadenie, nový trojlitrový motor, stabilizačný systém DSC a brzdové svetlá reagujúce na silu brzdenia. O konštrukčných novinkách piatej generácie BMW 3 existuje stostranová kniha, preto spomenieme iba tie, ktoré sme vyskúšali počas prvých jázd v okolí španielskej Valencie a na pretekárskom okruhu v Albacete. n
Aktívne riadenie mení prevodový pomer podľa rýchlosti. Pri otáčaní na parkovisku alebo v ostrých zákrutách sa na jemný pohyb volantu kolesá výrazne vychýlia. Naopak vo vysokej rýchlosti na natočenie volantu kolesá reagujú miernejším vychýlením. Aktívne riadenie prináša výhodu aj pri zdolávaní šmyku, viac netreba zbytočne "rúčkovať" po volante. Praktické výhody aktívneho riadenia sme pocítili pri korigovaní šmyku v ostrých zákrutách špeciálnej klzkej dráhy (simulácia snehu). Manéver sa dá zvládnuť bez prechytávania volantu.s Nový benzínový radový šesťvalec so systémom Valvetronic úplne zatienil svojho predchodcu. Výkon motora vzrástol o 20 kW na 190 kW (258k) a krútiaci moment 300 Nm prešiel do nižších otáčok (pôvodne 170 kW/231k, 300 Nm pri 3500 ot/min). Maximálny krútiaci moment je od 2500 do 4000 ot/min, teda v pásme bežných pracovných otáčok. Navzdory vyššiemu výkonu i krútiacemu momentu klesla hmotnosť motora až o 10 kg na konečných 161 kg. Najľahší motor vo svojej kategórii má blok hlavy valcov z kompozitu magnézia a hliníka. Výrobca udáva priemernú spotrebu v zmiešanom režime iba 8,7 l/100 km. Mimo mesta dokonca 6,4 l/100km. Vzhľadom na vysoký výkon (258k) sme počas jazdenia na španielskych cestách dosiahli vynikajúcu spotrebu okolo 9,2 l /100km. Za zmienku tiež stojí úžasný zvuk výfukového potrubia, ktoré nepotrebuje ďalšie vylepšovanie doma v garáži. Aktívne riadenie BMW (prvýkrát použité v strednej triede) samočinne vyrovná vychýlenie auta (začínajúci šmyk) pri brzdení na povrchu s rôznou priľnavosťou. Ak vodič prudko brzdí jednou stranou na zľadovatenej krajnici a druhou na asfalte, vozidlo má tendenciu vychýliť sa z priameho smeru do strany s lepšou priľnavosťou. Aj napriek účinku ABS a rozdeľovaču brzdnej sily. Aktívne riadenie v takejto situácii jemne natočí kolesá do opačného smeru, aby zostal zachovaný priamy smer. Aktivizuje sa bez toho, aby vodič pohol volantom do niektorej strany. Zásah aktívneho riadenia nie je vôbec cítiť a na testovacom polygóne sme si dovolili pustiť volant z rúk počas panického brzdenia. Pod pravou stranou auta bol hrubozrný asfalt a pod ľavými kolesami špeciálne leštený (šmykľavý) betónový povrch.