Okamihy hodné ochrany

Pamätám si, ako sa nám kedysi zdalo prerušovanie filmov reklamami v zahraničných televíziách celkom neprijateľné. Dnes by sme si už reklamné breaky možno ani nedali vziať...

Pamätám si, ako sa nám kedysi zdalo prerušovanie filmov reklamami v zahraničných televíziách celkom neprijateľné. Dnes by sme si už reklamné breaky možno ani nedali vziať - sú ospravedlniteľným dôvodom na preverenie ponuky iných kanálov, či pozvánkou do priľahlých miestností obývačky. Ak si po reklame už nespomenieme, na čo sme pred pauzou pozerali, daný program určite nestál za to, aby sme ho dopozerali. Nakoniec, pauzy sú aj v divadle. Dokážeme sa však pred reklamou ešte mentálne brániť?

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Keď si August Strindberg chcel pred sto rokmi zaexperimentovať, hru Slečna Júlia skrátil, aby mohol zrušil tradičné prestávky medzi dejstvami. Chcel zachovať "sugestívny vplyv spisovateľa-hypnotizéra". Pritom divadlo považoval za ľudovú školu pre mládež, polovzdelancov a ženy, ktorí majú schopnosť dať sa klamať, čiže prijímať ilúziu. Keby sa dožil televízie, určite by o nej hovoril len to najhoršie.

SkryťVypnúť reklamu

Ak sa na vec pozeráme racionálne, reklamné breaky nás vlastne vychovávajú ku kritickému, takmer brechtovskému antiiluzívnemu odstupu od látky. Pri pozeraní televízie radšej nepodliehajme nijakým emóciám, aby sme pri vstupe reklamy do programu neutrpeli náhly šok. Babička umrela, oznamuje Barunka včielkam. Vzápätí sa bez záverečných titulkov či akéhokoľvek predelu strihnú do vysielania usmievavé tváre moderátorov televízie Markíza. Medzi sladkým Leonardom a Kate sa v podpalubí Titanicu už-už k niečomu schyľuje, ale ako skúsení diváci už vieme, že práve toto je len ideálny čas na reklamný break. Anarchistickým milencom prenasledovaným antiteroristickým komandom sa vo filme Toma Tykwera Nebo podarí zázračne uniknúť na helikoptére priamo "do neba". Úľavu v podobe silnej záverečnej hudby však nepocítime. Titulky sa scvrknú na tretinu, na zvyšku obrazovky sa objavia hlasné upútavky na ďalšie programy danej televízie. Netrápi nás to, lebo vieme, že splash screen je progresívny reklamný trend. Tí, čo majú radi filmovú hudbu si môžu predsa kúpiť soundtrack na CD.

SkryťVypnúť reklamu

Akokoľvek odolní sa voči reklame postupom času stávame, nemôžeme si nepamätať, aké krásne je občas podľahnúť ničím nerušenému umeniu. V divadle mám najradšej tú sekundu medzi poslednými slovami a záverečným potleskom, keď sa divákovi nechce ani len tlieskať. Nestáva sa to často, ale ak sa dostanete do akéhosi hypnotického stavu, ktorý nevyprchá ani po tom, čo vyjdete z divadla či z kina, sú práve tie momenty, v ktorých človek prijíma neuvážené životné rozhodnutia.
Televízny divák má systémovo sťaženú možnosť podobného sústredenia. Bežná prevádzka domácnosti nebýva koncentrácii naklonená. A predsa sa niekedy stane, že sa aj pod televíznou obrazovkou prikrčíte a zasnívate.

Náš zákonodarca chcel obmedzením delenia programov vo verejnoprávnych médiách dosiahnuť to, aby sa pravdepodobnosť takéhoto zážitku zvýšila približne z 0,1 percenta na 0,2. Vedel však, že práve tieto momenty sú na rozvoj osobnosti i celého ľudstva také potrebné, že sú hodné tej najvyššej, aj keď iluzívnej ochrany. Vrelo s ním súhlasím, hoci medializovaný spor o prerušovanie SuperStar reklamou je skôr formálny, čím mu nechcem brať právnu závažnosť. Práve táto šou však nejakú zvýšenú ochranu voči reklame nepotrebuje.
Filmári sa proti prerušovaniu ich diel reklamami však môžu brániť aj inak ako zákonom. Napríklad tým, že budú nakrúcať také krátke filmy, do ktorých sa reklamný break nebude dať vložiť ani pri najlepšej vôli. Nedávno vyhlásený festival minútových a päťminútových filmov Azyl je vykročením v správnom smere. Čo možno povedať za minútu, netreba vykladať hodinu. Takýto projekt síce poukazuje na reálny finančný potenciál nášho kinematografického priemyslu, ale berme veci z lepšej stránky: ak by z filmu Veci Daniela Riháka (azyl.sme.sk) niekto urobil nudný celovečerák, neboli by to vyhodené peniaze?

SkryťVypnúť reklamu

A keď raz budeme v rámci nejakého digitálneho spotrebiteľského kanálu vysielať 24-hodinovú živú panorámu zo slovenských supermarketov, možno niekomu v rámci reciprocity napadne zastrihávať do pohľadov na regále plné zľavnených jogurtov minútové umelecké šoty.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  4. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  7. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 690
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 476
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 734
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 470
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 463
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 546
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 999
  8. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave! 1 169
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu