sa aj na Slovensku objavil dovtedy takmer neznámy pojem Executive Search, čiže poradenstvo pri obsadzovaní pracovných pozícií na najvyššej funkčnej úrovni vrcholových a špecializovaných manažérov, členov predstavenstiev a CEO's.
V slovenských podmienkach sa Executive Search podobne ako v celej strednej a východnej Európe začalo rozvíjať v roku 1990 pod vplyvom západných spoločností, ktoré nasledovali svojich klientov, alebo rozširovali svoje aktivity smerom na východ. Hlavnou charakteristickou črtou počiatočnej éry bol rýchly rast, určitá miera nedostatku štandardov a profesionálnej etiky a neraz nejednotné chápanie toho, čo Executive Search znamená a čo vlastne ponúka nielen na strane klientov, ale aj jednotlivých poradenských spoločností. Postupom času však dozrievala, konsolidovala sa a rozvíjala aj táto oblasť, pričom sa vytvárala jej štruktúra a základné pravidlá.
Rozvojový trend na Slovensku zdynamizovala transformácia ekonomiky a príprava na členstvo v EÚ. Odvážne reformy vyvolali mohutný dopyt po kvalitných ľudských zdrojoch, čo sa odrazilo aj v oblasti pôsobenia Executive Search spoločností. Aj vďaka tomu sa trh vykryštalizoval a jeho lídri dnes pracujú v súlade s najvyššími medzinárodnými kritériami, štandardmi a etickými princípmi, čoho dôkazom je aj členstvo a aktívna komunikácia s globálnymi profesijnými organizáciami a asociáciami.
Výťah na piedestál
Executive Search sa na Slovensku rovnako ako v najvyspelejších ekonomikách uviedol ako jeden z najefektívnejších nástrojov na identifikáciu a získavanie lídrov. Svedčí o tom aj fakt, že veľa týmto spôsobom vyhľadaných a vybratých kandidátov, ktorí vďaka optimálnej kombinácii odborných a osobnostných vlastností úspešne pôsobia na ťažiskových vrcholových pozíciách, výrazne prispelo materským firmám dosiahnuť alebo udržať najlepšie miesta v rámci jednotlivých sektorov. V súvislosti s dokončenými reformami a novou dynamikou v súkromnom sektore sa v poslednom čase zvýšil záujem o túto službu aj vo verejnom sektore. Jeho predstavitelia v Executive Search a kandidátoch z komerčného sektora objavili efektívny nástroj na nevyhnutnú realizáciu zmien v efektivite a riadení.
Pokiaľ ide o vzťah ku klientom, lídri na trhu v oblasti Executive Search dbajú o vytváranie trojstranných partnerstiev, ktoré pre kandidáta, poradenskú spoločnosť a klienta zabezpečujú pochopenie práv a povinností a plnenie vzájomných záväzkov. Hlavnou a záväznou charakteristikou týchto vzťa-
hov je čestnosť, objektívnosť, presnosť a dôveryhodnosť. Pätnásťročný vývoj Executive Search na Slovensku potvrdil, že pri hľadaní miesta na trhu sa ako jedna z hlavných konkurenčných výhod javí sektorová špecializácia. Vďaka nej sa mnohé poradenské tímy stali špecialistami do tej miery, že v sektoroch, v ktorých ich spoločnosť dosiahla dominantné postavenie, dokážu priamo alebo nepriamo v zmysle prístupu k ľudskému kapitálu ovplyvňovať dianie a ďalšie smerovanie.
Budúce očakávania
V snahe o načrtnutie dopytu po Executive Search a špecifikovanie oblastí jeho najväčšieho využívania v budúcnosti možno vychádzať z predpokladu, že vývoj na Slovensku bude kopírovať situáciu na európskom trhu. Podľa štúdie, ktorú nedávno realizovala Asociácia Executive Search konzultantov (AESC), až 68 percent najvýznamnejších európskych Executive Search spoločností očakáva aj v nasledujúcich šiestich mesiacoch podobný pozitívny trend ako v roku 2004, to znamená rýchly rast dopytu po poradenstve v oblasti Executive Search. Medzi najsilnejšie sektory vo využívaní tejto služby bude patriť bankovníctvo/finančníctvo, informačné technológie, farmaceutický/biotechnologický sektor, výrobný sektor a telekomunikačný sektor. Výrazný nárast sa očakáva aj v sektore médií, vzdelávania a cestovného ruchu.
Executive Search v súčasnosti aj na Slovensku predstavuje dostatočne známu a významnú investíciu, z ktorej sa lepšie ťaží dlhodobo. Aj vyššie spomínaná štúdia AESC potvrdila, že najúspešnejšie európske korporácie sa čoraz väčšmi sústreďujú na aktívne investovanie do vyhľadávania a výberu lídrov a objavovania talentov, v ktorých vidia nádej na budúci rast, rozvoj a zvládnutie trhových výziev nasledujúcej dekády.
Radomír Mako,
Ján Menkyna
Amrop Jenewein Group