Multimediálne vzdelávacie programy - cesta k zefektívneniu firemného vzdelávania

V súvislosti s hľadaním a uplatňovaním nových metód a prístupov v oblasti vzdelávania, ale najmä v snahe zefektívniť firemné vzdelávanie, začali sa aj na Slovensku využívať multimediálne prostriedky, predovšetkým vzdelávacie videoprogramy. Ide v prevažn

ej miere o zahraničné videoprogramy s českým dabingom. Ich základnými charakteristikami sú:

* konkrétnosť a pomerne široké tematické zameranie,

* vzdelávanie s humorom,

* spolupráca pri ich tvorbe s významnými vzdelávacími inštitúciami ,

* dĺžka trvania v priemere od 12 - 30 minút,

* manuály pre účastníkov aj trénerov.

Aj spoločnosť Trenkwalder Management Partners, s.r.o., začala od roku 2000 využívať videoprogramy ako doplnok svojich tréningových vzdelávacích aktivít.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Hoci sa osvedčili, účastníci tréningových programov opakovane zdôrazňovali, že by chceli mať k dispozícií cielené videoprogramy s problematikou ,,svojej" organizácie, napríklad

SkryťVypnúť reklamu

z predaja konkrétnych produktov a služieb a s reáliami slovenského prostredia.

Aj preto sme ešte v roku 2002 pripravili projekt realizácie videoprogramov pre kľúčových

klientov. Predstavujú unikátny projekt, ktorý vznikol na základe dlhoročných skúseností v oblasti tréningov a vzdelávania.

Sú to cielene pripravené videoprogramy zamerané na konkrétnu problematiku klienta. Nemajú byť a ani nie sú náhradou za tréningy a vzdelávanie či školenia pracovníkov, sú však ich významným doplnkom. Práca s videoprogramom si vyžaduje využitie poznatkov z tréningov, na ktorých sa pracovníci zúčastnili. Videoprogramy sa dajú tiež používať v období, keď tréningy neprebiehajú. Ich cieľom je poskytnúť pracovníkom materiál pre nácvik a upevňovanie poznatkov, postupov a metód, s ktorými sa oboznámili na tréningu a ktoré by mali vniesť do svojej každodennej praxe.

SkryťVypnúť reklamu

Obsah a štruktúra videoprogramov je zvyčajne nasledovná: úvod do problematiky sprostredkúva moderátor - sprievodca programom. Celý program je postavený na modelových situáciách. Jednu skupinu tvoria príklady situácií, ako sa to nemá robiť, v ktorých sa poukáže na najvážnejšie chyby. V druhej skupine sú simulované optimálne prístupy a efektívne postupy. Na záver je celá proble-

matika zhrnutá, aby sa

podporil proces zapamätania. Videoprogramy majú plánovaný čas trvania približne 20 minút, manažérske môžu mať o 5 až 10 minút viac. Ku každému programu patrí aj textový a elektronický manuál.

Prínosom takto koncipovaných videoprogramov je:

* Cielenosť, ľahká zapamätateľnosť a dostupnosť pre pracovníkov.

* Použitie v období, keď sa nekonajú tréningy a školenia nadriadenými trénovaných pracovníkov.

SkryťVypnúť reklamu

* Možnosť použitia (po zaškolení) týchto programov aj nadriadenými, nielen špecializovanými lektormi.

Na základe dlhodobej spolupráce v oblasti tréningových programov sme pripravili prvé videoprogramy pre spoločnosť Prvá stavebná sporiteľňa. Išlo o špecializované tréningové videoprogramy zamerané na predaj produktov a služieb tejto spoločnosti.

Na základe doterajších skúseností s prípravou, realizáciou a využívaním cielených videoprogramov môžeme povedať, že ich tvorba sa osvedčuje najmä pre spoločnosti s väčším počtom zamestnancov napríklad v oblasti predaja, služieb zákazníkom a podobne. Typickými spoločnosťami, pre ktoré je efektívne využívať tréningové videoprogramy, sú najmä finančné inštitúcie, poisťovne, banky, ale aj telekomunikačné spoločnosti, call centrá, spoločnosti s rýchloobrátkovým tovarom a podobne.

SkryťVypnúť reklamu

Tematické oblasti, pre ktoré je vhodné použiť pôvodný cielený videoprogram, sú najmä komunikačné zručnosti, oblasť predaja (napríklad obchodné rokovanie, získavanie klientov, riešenie konfliktov a sťažností klientov), oblasť riadenia (motivovanie a hodnotenie pracovníkov, tímová práca, vedenie porád, efektívna prezentácia) a podobne. Kľú-čovým momentom pri tvorbe efektívnych videoprogramov je dôkladná znalosť konkrétnej firmy, jej cieľov a zámerov, produktov a služieb, ako aj jej systému vzdelávania.

Nemenej dôležité sú aj spolupráca pri tvorbe scenárov videoprogramov, ,,produkčné zázemie" realizácie, kvalitný režisér a kameraman, vhodní predstavitelia, ktorí účinkujú v programe, zvuk a hudba, spracovanie počítačovej grafiky a podobne. Samozrejmou súčasťou sú aj kvalitne spracované príručky pre účastníkov tréningu - s praktickými úlohami na precvičovanie témy, ako aj metodická príručka pre lektorov - trénerov.

SkryťVypnúť reklamu

Vytvorenie účinného a efektívneho videoprogramu nie je jednoduchá záležitosť a vyžaduje si úzku súčinnosť dodávateľ-skej vzdelávacej firmy na jednej strane a na druhej strane adresáta, to znamená firmy, pre ktorú je pripravený. Doterajšie skúsenosti však potvrdzujú, že investície vložené do tejto oblasti sú efektívne.

PhDr. Lívia osvaldová, CSc.

Trenkwalder Management Partners Group, s.r.o.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  2. Najlepšie zdroje železa: čo jesť pri jeho nedostatku
  3. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  4. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  5. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  6. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  7. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  8. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  2. Najlepšie zdroje železa: čo jesť pri jeho nedostatku
  3. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  4. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  5. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  6. Ktoré signály tela predpovedajú mŕtvicu
  7. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  8. Jednoduché farebné premeny do bytu aj záhrady
  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 9 170
  2. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike? 7 330
  3. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček 5 354
  4. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii 4 852
  5. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia 3 107
  6. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky 2 832
  7. Koniec nálepkovaniu a predsudkom medzi kolegami u tohto predajcu 2 502
  8. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu? 2 276
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu