Otázka: "Zvolil som si na maturite dobrovoľne jeden predmet. Niektorí profesori mi tvrdia, že od neho môžem kedykoľvek odstúpiť, ale ak sa už zúčastním maturitnej skúšky, a dostanem z neho 5, tak som nezmaturoval. Iní tvrdia, že ak z dobrovoľného predmetu dostanem päťku, nemusím si ju dať zapísať na maturitné vysvedčenie a úspešne som zmaturoval. Ako to teda je?"
Odpoveď: "Odpoviem citáciou s vyhlášky č. 510/2004 Z. z. § 24, ods. 5: Ak žiak neuspel na maturitnej skúške z dobrovoľného predmetu maturitnej skúšky, táto skutočnosť nemá vplyv na úspešné vykonanie maturitnej skúšky a na vysvedčení sa neuvádza."
Otázka: "Tento rok ma zastihli maturity. Za normálnych okolností by som sa aj tešila. Veď maturovať po minulé roky bolo o.k. Ale všetko sa mení, aj školský systém. Nikto z našich učiteľov nevie, ako to bude vyzerať. Nikdy sme nepracovali s textmi, obrázkami a podobne. Prečo to muselo zastihnúť práve nás?!"
Odpoveď: "Nová koncepcia maturitnej skúšky nie je namierená proti žiakom, práve naopak, mala by umožniť oddeliť kúkoľ od zrna, mala by objektivizovať hodnotenie žiakov. Nová koncepcia nemení obsah a rozsah učiva, ktoré má žiak na maturite ovládať, pretože sa nezmenili učebné osnovy (rozsah sa môže dokonca zmenšiť - existuje aj tzv. základná úroveň), pozrite cieľové požiadavky na vedomosti a zručnosti maturantov zverejnené na www.statpedu.sk.
Hlavným problémom nie sú učebné osnovy, ale metodika vyučovania. Pýtate sa, prečo vás učitelia na novú maturitu nepripravovali, prečo nepracovali s textmi, s obrázkami. Opýtajte sa ich, prečo nerobili to, čo im predpisovali osnovy?! Veď nová koncepcia maturity sa v podstate pripravuje od roku 1998, v roku 2001 bola schválená, v roku 2003 vyšiel maturitný poriadok pre školský rok 2004/2005. Len nie každý to bral vážne...
Osnovy predpisovali, že prvoradý dôraz sa kladie na plnenie komunikatívneho cieľa ... posluch s porozumením ... pochopenie jadra konverzácie ... čítanie s porozumením ... pochopenie obsahovej podstaty textu ... naučiť sa odhadovať význam neznámych slov ... vo vyučovaní utvárať podmienky na časté vykonávanie zmysluplných komunikatívnych činností v cudzom jazyku.
No a navyše, hodnotenie výsledkov maturít v školskom roku 2004/2005 je upravené tak, že žiaci nemôžu byť poškodení. Takže - niet sa čoho obávať, maturitu určite zvládnete!"