Školský zákon a redukciu učiva minister školstva Martin Fronc z roka na rok odkladá. Čaká na to, kým sa schváli vysokoškolský zákon, aby sa mohol pustiť do reformy základných a stredných škôl. Deti sa tak v školách naďalej neúmerne preťažujú množstvom nepotrebného učiva. FOTO AUTORKA
O školskom zákone a škrtaní učiva o 30 až 40 percent sa hovorí a píše už tak dlho, že novinári pomaly začínajú považovať za zbytočné o tom písať, učitelia hovoriť a odborníci diskutovať. A pritom ide o najdôležitejší zákon, ktorý má zmeniť suché, encyklopedické školy na tvorivé a humánne, do ktorých budú chodiť deti rady a naučia sa v nich praktické veci do života.
Nové sa naučiť, staré zabudnúť
Dnes to pre kvantum učiva, čo musia učitelia podľa osnov prebrať, nejde. "Učitelia stihnú učivo len preberať, nestíhajú ho upevňovať," hovorí školská inšpektorka Gabriela Vaneková.
Aj preto sú výsledky našich žiakov v medzinárodných prieskumoch slabé. Žiaci sa učia zo dňa na deň, aby sa mohli naučiť nové učivo, musia staršie "pustiť z hlavy".
Psychológovia sa zhodujú, že učivo obsiahnuté v našich školských osnovách zvládajú len deti, ktoré majú IQ v norme a nemajú žiaden zdravotný ani psychický problém. Tie, ktoré majú čo len menšiu "chybičku krásy", v školách trpia.
Rozprávanie bez výsledkov
O potrebe nového školského zákona a s ním súvisiacim škrtaním učiva v učebných osnovách sa hovorí už 15 rokov. Na tvorbe zákona pohorela bývalá ministerka školstva ministerka Eva Slavkovská, za ňou exminister Milan Ftáčnik. Obaja návrh školského zákona predložili tesne pred koncom svojho volebného obdobia, a už ho nestihli schváliť.
Podobná chyba hrozí aj terajšiemu ministrovi školstva Martinovi Froncovi. Už vlani v novembri ho preto kritizovali poslanci Smeru. Jozef Čaplovič apeloval na urýchlené predloženie "zákona zákonov" pre regionálne školstvo. Nič sa nestalo.
Začať sa dalo aj bez zákona
Teraz si minister vyslúžil kritiku aj z vlastných radov, a to od štátneho tajomníka ministerstva školstva Františka Tótha. "Napriek tomu, že v programovom vyhlásení vlády sa spomína kurikulárna reforma ako jedna z hlavných priorít rezortu školstva, nič sa v tomto smere neurobilo. Nie sú zadefinované žiadne kroky, ako so škrtaním učiva začať, nefunguje kurikulárna rada. A už nie je veľa času," kritizuje Tóth ministra. Podľa neho mnohé deti nezvládajú dnešný systém v školách. A myslí si, že kurikulárna reforma sa dala začať aj bez školského zákona. "Keby bola vôľa, mohol minister po nástupe do funkcie zadať Štátnemu pedagogickému ústavu, aby začal pripravovať redukciu osnov, a v týchto dňoch by sme už mali prvé kroky za sebou. Namiesto toho žiakom ešte hodinu pridal," hnevá sa Tóth.
Plán je, ale nič z neho asi nebude
Tvrdí, že on už nejaké kroky urobil. Navrhol Štátnemu pedagogickému ústavu rozpracovať dvojstupňový učebný plán: jeden daný štátom, druhý tzv. školský, ktorý bude zohľadňovať predstavy školy. V týchto dňoch by už mal byť takmer hotový.
Jeho iniciatívu však minister Fronc zastavil. "Štátny tajomník nemôže zadávať úlohy za ministerstvo. Zodpovednosť za rezort leží na pleciach ministra," povedala hovorkyňa ministerstva Monika Murová. Podľa nej sa na legislatívnej podobe zákona pracuje, ministerstvo však čaká, ako dopadne novela vysokoškolského zákona. "Keby sa ju podarilo schváliť už dávnejšie, rezort školstva by sa v týchto dňoch venoval školskému zákonu. Teraz sa však nemôžeme venovať dvom takým vážnym veciam naraz," povedala. Podľa nej bude návrh školského zákona známy do mesiaca.
Minister Fronc v rýchle zmeny neverí. "Za 15 rokov sa nepodarilo nový školský zákon napísať, nie je to jednoduchá úloha. Vnútorná reforma školstva bude podľa mňa trvať aj desaťročia a ja budem rád, ak sa mi podarí do konca ministerského obdobia nový školský zákon vymyslieť a vládou a parlamentom schváliť," povedal pre SME.
Čo minister hovoril a čo skutočne urobil
November 2002
Vláda schválila programové vyhlásenie, do ktorého zapracovala už pred rokom schválené Milénium, reformnú víziu školstva. Sľúbila, že začne pracovať na školskom zákone a kurikulárnej reforme školstva (škrtanie učiva o 40 percent). V roku 2002 sa však nič ďalšie neudialo.
Marec 2003
Do konca marca ministerstvo sľúbilo vymenovať novú kurikulárnu radu, ktorá mala začať so škrtaním učiva. Hoci minister Fronc návrhy na členov kurikulárnej rady dostal, dodnes do nej nikoho nevymenoval.
Jún 2003
Denník SME informoval, ako úradníci na ministerstve školstva odušu pracujú na školskom zákone. "U ministra by sa mal prerokovať 23. júna a bezprostredne na to ide na verejnú diskusiu," povedala Mária Príkopská z ministerstva.
Júl 2003
Prebehlo pripomienkové konanie, ktoré učiteľov rozčúlilo, lebo bolo veľmi krátke a navyše v čase školských prázdnin.
August 2003
Legislatívnu verziu školského zákona minister predložil do vlády. Nakoniec ju stiahol s tým, že na nej treba ešte popracovať.
September 2003
Martin Fronc ako ďalší možný termín predloženia zákona do vlády uviedol január 2004.
November 2003
Návrh školského zákona dostali do rúk spoluautori Milénia. "Návrh má dvesto strán a dostali sme ho 14 hodín predtým, ako sme mali podať svoje pripomienky," informoval SME Miron Zelina. Podľa neho bola táto verzia zákona o niečo horšia ako predchádzajúce.
December 2003
Minister Fronc papierovo schválil odsunutie prípravy školského zákona o rok. Označil ho za prioritu roka 2004.
Júl 2004
Fronc opäť zopakoval, že príprava dlhoočakávaného zákona o výchove a vzdelávaní je prioritou, ale nie príliš optimisticky. "Bolo by úspechom, keby sa podarilo prijať školský zákon ešte v tomto volebnom období," povedal. Zákon sa mal podľa neho objaviť vo vláde najskôr v decembri 2004.
August 2004
Ministerstvo školstva údajne pracuje na štruktúre školského zákona, ako aj zozname kľúčových slov, ktoré by mal obsahovať. Odborná i laická verejnosť sa mohla do diskusie o štruktúre zákona zapojiť do 15. septembra.
September 2004
Ministerstvo vyhodnotilo pripomienky k návrhu zákona o výchove a vzdelávaní, a 385 z nich označilo za zmysluplné. Tentoraz chce návrh zákona predložiť na rokovanie vlády a následne do parlamentu niekedy v roku 2005.
November 2004
Minister školstva Martin Fronc sľubuje, že novú, vylepšenú verziu návrhu školského zákona predstaví verejnosti začiatkom budúceho roka. Nový školský zákon vyhlásil opätovne za prioritu - teraz roku 2005. (sr)