Výučbu jazykov dnes ponúkajú takmer dve tretiny škôlok. Podľa riaditeľov škôlok si to vyžiadali rodičia. FOTO AUTORKA |
Keďže škôlky už dostávajú peniaze podľa počtu žiakov, začali o nich bojovať. Predháňajú sa v ponuke krúžkov, ich hlavným tromfom je ponuka jazykov. V Bratislavskom kraji nemá v programe výučbu jazykov len asi pätina škôlok, všetky ostatné sa zamerali na anglický, niektoré aj nemecký jazyk.
V materskej škôlke na Kollárovej ulici v Senci ponúkajú na výber oba jazyky. "Bola to požiadavka rodičov," hovorí riaditeľka Eva Jonášová.
Hoci sa jazyk učia len raz týždenne, podľa Jonášovej je to efektívne. "Chodia k nám učiť len učitelia s potrebnou kvalifikáciou, ktorí majú vypracovaný projekt na výučbu jazyka."
Škôlka má aj viac aktivít. Rodičom už totiž nestačí blízkosť škôlky, dnes sa už vo dverách pýtajú, čo ponúka. "Vlani sme mali prírodovedný krúžok, tanečný, výtvarný. Prírodovedný bol veľmi zaujímavý, deti sa učili na pokusoch, bol to pre nich zážitok," hovorí Jonášová. Tanečný krúžok už tento rok neponúkajú, keďže nad nimi sídli základná umelecká škola so zameraním na tanec. "Zverili sme deti odborníkom," hovorí Jonášová, ale priznáva, že dôvod bol aj iný. "Rodičia si mysleli, že sa o deti postaráme, keďže sú na krúžku, a chodili po ne neskôr."
Američanka Janet Livingstone, ktorá ovláda päť jazykov a momentálne učí na Slovensku, tvrdí, že výučba jazykov je aj pre deti v takom nízkom veku a len pri hodine týždenne prínosom. "Ak majú dobrého učiteľa, aj hodina je lepšia ako nič. Počas nej totiž žijú akoby v inej atmosfére, v inom jazyku, a keď už nič iné, aspoň sa s ním oboznámia."
Škôlkam aj školám by však odporúčala zvýšiť dotáciu jazykov na štyri hodiny týždenne. "Výskumy hovoria, že deti majú flexibilné mozgy a dokážu sa veľa a rýchlo učiť. Zistilo sa, že deti, ktoré od malička vyrastajú v trojjazyčnom prostredí, nie sú preťažené a získavajú z toho len samé plusy," povedala J. Livingstone.