Áno, majú - nie však čo sa týka obsahu, ale čo sa týka foriem - môžu mať predĺžený čas na odpoveď, alebo sa im pri odpovedi nehodnotí pravopis či vonkajšia forma práce (napríklad pri písomke zo slovenčiny).
Podľa vyhlášky o ukončovaní štúdia na stredných školách platí, že:
maturitná skúška pre žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami sa týka úprav písomných prác, testov a maturitných zadaní, pričom sa zachováva formálna
stránka, obsah a náročnosť maturitnej skúšky.
Podľa upravených podmienok môže maturovať
- žiak špeciálnej školy,
- žiak, ktorého na príslušnej strednej škole evidujú a vykazujú ako individuálne integrovaného žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami.
Úpravy sa týkajú týchto oblastí:
predĺžený časový limit pri riešení úloh testu a pri ústnej odpovedi,
úpravy alebo nahradenie niektorých úloh,
rôzne grafické úpravy a formáty zadaní (rôzne veľkosti písma, zmeny štruktúry textu, iná možnosť záznamu odpovede, počúvanie vstupného textu a pod.),
prítomnosť tlmočníka posunkovej reči, resp. asistenta, zdravotníckeho personálu, špeciálneho pedagóga.
Hendikepovaní žiaci sú rozdelení do troch skupín
I. skupina - ľahký stupeň obmedzenia
Žiaci v tejto skupine môžu pracovať s testmi a zadaniami pre intaktnú populáciu, ak majú možnosť pracovať v predĺženom čase a používať kompenzačné pomôcky.
Úpravy pre jednotlivé druhy postihnutia:
A. Žiaci so sluchovým postihnutím
1. predĺženie času skúšky najviac o 50 %,
2. možnosť použitia kompenzačných pomôcok podľa potrieb žiakov.
B. Žiaci so zrakovým postihnutím
1. predĺženie času skúšky najviac o 75 %,
2. možnosť použitia kompenzačných pomôcok podľa potrieb žiakov.
C. Žiaci s telesným postihnutím
1. predĺženie času skúšky najviac o 75 %,
2. možnosť použitia kompenzačných pomôcok podľa potrieb žiakov.
D. Žiaci chorí a zdravotne oslabení
- predĺženie času skúšky najviac o 50 %.
E. Žiaci s vývinovými poruchami učenia alebo správania (ADD, ADHD syndróm)
1. predĺženie času skúšky najviac o 25 %,
2. možnosť použitia kompenzačných pomôcok podľa potrieb žiakov.
F. Žiaci s narušenou komunikačnou schopnosťou (dysartria, dysfázia)
1. predĺženie času skúšky najviac o 25 %,
2. možnosť použitia kompenzačných pomôcok podľa potrieb žiakov.
G. Žiaci s pervazívnymi vývinovými poruchami (s autizmom)
- úprava podmienok a priebehu maturitnej skúšky podľa odporúčania špeciálneho pedagóga, v ktorého starostlivosti je žiak.
H. Žiaci s viacnásobným postihnutím - podľa primárneho postihnutia.
II. skupina - stredný stupeň obmedzenia
Žiaci zaradení do tejto skupiny sú schopní vypracovať zadania len s uvedenými úpravami. Úpravy pre jednotlivé druhy postihnutia:
A. Žiaci so sluchovým postihnutím
1. predĺženie času skúšky najviac o 75 %,
2. písmo Arial, veľkosť písma 11, riadkovanie 1,5,
3. zápis odpovede priamo do testového hárka,
4. zvýraznenie podstaty úlohy, uvedenie synoným pri vybraných (vytypovaných) slovách,
5. úprava a nahradenie niektorých úloh založených na jazykovom cite,
6. vylúčenie úloh na počúvanie s porozumením z cudzieho jazyka,
7. možnosť použitia kompenzačných pomôcok podľa potrieb žiakov,
8. didaktické pomôcky (slovník slovenského jazyka, synonymický slovník a pod.),
9. pomoc tlmočníka posunkovej reči.
B. Žiaci so zrakovým postihnutím
1. predĺženie času skúšky najviac o 100 %,
2. písmo Arial, veľkosť písma 14 b 24 b 36 b (podľa potreby), riadkovanie 1,5, formát A4 alebo A3, voliteľné zadania v Braillovom písme,
3. členenie testového hárka tak, aby umožňoval orientáciu,
4. zápis odpovede priamo do testového hárka (zakrúžkovaním variantu alebo zapísanie odpovede do riadka),
5. možnosť zápisu odpovede na samostatný list papiera,
6. výrazné oddelenie jednotlivých otázok,
7. úprava a nahradenie niektorých úloh,
8. možnosť použitia kompenzačných pomôcok podľa potrieb žiakov,
9. prítomnosť asistenta
10. elektronická verzia testu,
11. zvuková nahrávka vstupných textov.
C. Žiaci s telesným postihnutím
1. predĺženie času skúšky najviac o 100 %,
2. písmo Arial, veľkosť písma 14 b, 16 b (podľa potreby), riadkovanie 1,5,
3. členenie testového hárka tak, aby uľahčoval orientáciu,
4. zápis odpovedí priamo do testového hárka (zakrúžkovanie variantu alebo zapísanie odpovede do riadka),
5. kompenzačné pomôcky podľa potreby žiaka,
6. pomoc asistenta.
D. Žiaci chorí a zdravotne oslabení
1. predĺženie času skúšky najviac o 75 %,
2. prestávka, ktorá sa nepočíta do času skúšky (pre diabetikov, kardiakov a pod.),
3. prítomnosť zdravotníckeho personálu.
E. Žiaci s vývinovými poruchami učenia alebo správania (ADD, ADHD syndróm)
1. predĺženie času skúšky najviac o 50 %,
2. písmo Arial, veľkosť písma 11, riadkovanie 1,5,
3. zvýraznenie podstaty úlohy (napr. podčiarknutím, tučným písmom a pod.),
4. členenie testového hárku tak, aby uľahčoval orientáciu,
5. výrazné oddelenie jednotlivých otázok,
6. zápis odpovedí priamo do testového hárka (zakrúžkovanie odpovede alebo zapísanie odpovede do riadka), prípadne na PC,
7. didaktické pomôcky.
F. Žiaci s narušenou komunikačnou schopnosťou (dysartria, dysfázia)
1. predĺženie času skúšky najviac o 50 %,
2. písmo Arial, veľkosť písma 11, riadkovanie 1,5,
3. zvýraznenie podstaty úlohy (napr. podčiarknutím, tučným písmom a pod.),
4. členenie testového hárku tak, aby uľahčoval orientáciu,
5. výrazné oddelenie jednotlivých otázok,
6. zápis odpovedí priamo do testového hárka (zakrúžkovanie odpovede alebo zapísanie odpovede do riadka), prípadne na PC,
7. didaktické pomôcky.
G. Žiaci s pervazívnymi vývinovými poruchami (s autizmom)
1. úprava podmienok a priebehu maturitnej skúšky podľa odporúčania špeciálneho pedagóga, v ktorého starostlivosti je žiak,
2. prítomnosť špeciálneho pedagóga.
H. Žiaci s viacnásobným postihnutím podľa primárneho postihnutia.
III. skupina - ťažký stupeň obmedzenia
Žiaci zaradení do tretej skupiny sú schopní absolvovať maturitnú skúšku alebo jej časť iba náhradným spôsobom, to znamená inou formou ako písomnou. V tomto prípade musí hendikepovaný žiak podať žiadosť o úpravu maturitnej skúšky riaditeľovi školy.